نام تجاری یا برند علاوه بر یک نام، جلوهای تصویری و بصری همچون لوگو را نیز از خود ارائه میدهد که بهوسیله این لوگو محصول و خدمات از یکدیگر متمایز میشوند. بهصورت کلی طراحی یک لوگو مناسب میتواند جایگاه ویژهای را در ذهن مشتری ایجاد کند. از طرفی استفاده از یک شعار سازمانی که متناسب با استراتژی و ماهیت سازمان است، تاثیرات بسزایی را روی برندینگ سازمان میگذارد با توجه به این موضوع مسئله اینجاست که شعار و لوگوی بانک سامان تا چه اندازه توانسته، در ذهن مشتری جایگاه ویژهای را ایجاد کند؟
در همین راستا دکتر شفیعی درباره شعار و لوگوی بانک سامان میگوید: عملکرد لوگو و شعار و همچنین سایر المانهای برند سامان باید در دو دوره بررسی شود. دوره اول مربوط به دهه اول فعالیت بانک طی سالهای 80 تا 90 میشود. در این دوران به نظر میرسد ارکان هویتساز برند بانک همانند بسیاری از بانکهای دیگر چندان کارآمد و یکپارچه نبوده و بهگونهای طراحی نشده بودند که ضمن همراستایی با یکدیگر، حس برند را به مشتری منتقل کنند. بهعنوان نمونه برای مشتریان شعارزده ایرانی که در طول شبانهروز در شعارهای بهظاهر شیک اما کلی و غیرتخصصی غرق هستند، شعار «بانک سامان بانک هوشمند» نمیتوانست هویتساز باشد. این شعار به دلایل مختلف عمومی و فنی، کفایت هویتسازی بانکی با این رسالت و استراتژی را نمیکرد.
ایـن مدرس برندینگ ادامه میدهد: دوره دوم هویتسازهای برند بانک به سال 91 به بعد بازمیگردد. در این دوره بانک ضمن بازنگری در ارکان خود بخش عمدهای از ایرادات موجود را رفع کرده و ضمن تقویت اقدامات تداعیساز برای مشتری ازجمله بازنگری یونیفرم تبلیغاتی، همراهسازی نظام مرچندایز خود با ارکان برند و همچنین استفاده از توان و همراهی نیروی انسانی خود در این زمینه توانست به موفقیتهای قابل قبولی در حوزه مدیریت برند دست یابد. بهگونهای که از منظر کارشناسی بــــرنـــــد مــیتوان آن را در زمـره سه برند برتر بانکی کشور قرارداد. البته کماکان به نظر میرسد انجام برخی اقدامات میتواند اوضاع را از این هم بهتر کند. از لحاظ شعار به نظر میرسد شعار «با شما هستیم» شعار مقبول و اعتمادسازی برای مشتری باشد.
ازلحاظ رنگ و نام نیز همین شرایط حاکم است. تنها به نظر میرسد لوگو میتوانست بهتر شده و به شکل بصری نیز حس برند را منتقل کند. حال آنچه به نظر میرسد اضافه شدنش میتواند در مدیریت برند بانک موثر باشد، لایه بعدی هویتسازی، مدیریت تداعی مشتری است، چراکه این ارکان همانگونه که اشاره شد حس برند را منتقل میکنند اما تداعی هنوز جای کار دارد. البته من از اقدامات و استراتژیهای بانک اطلاع ندارم اما گمان میکنم اجرای STP بتواند در این زمینه بسیار مفید باشد.