در یکی از کتابهای بازاریابی قدیمی (1895)، شواهدی مبنیبر استفاده از نخستین کوپن صادر شده در ایالاتمتحده آمریکا وجود دارد. در گذشته کوپنهای یکدرصدی در محصولات غلات استفاده شده است. با ورود به قرن جدید این روش، شکل بازاریابی پارتیزانی به خود گرفت که بسیار سودده بود. امروزه استفاده از کوپن به اندازهای افزایش یافته است که مصرفکنندگان با استفاده از آن مبالغ زیادی را صرفهجویی میکنند و به همین جهت بسیار مشتاق به استفاده از آن هستند.
استفاده از کوپن، مصرفکننده را در وضعیتی قرار میدهد که بیش از مبلغ تخفیف داده شده در کوپن هزینه کرده و خرید کند. بنابراین این یک روش موفق بازاریابی است که در واقع با ارائه اندکی تخفیف، چیزی بیش از آن بهدست میآورید. کوپن را بهعنوان سندی برای خرید میدانند و در بازاریابی پارتیزانی عمدتا در تبلیغات روزنامهها و مجلات مورد استفاده قرار میگیرد؛ گاهی آگهیها و تبلیغات دستی نیز شامل کوپن میشود.
کوپن ابزار بازاریابی مناسب رشد و ترقی برای افزایش فروش محصولات است. دادن کوپن یکی از روشهای متعهد کردن به برند است که منفعت و سود آن زیاد است. استفاده از آن مرتبط با دیگر بازاریابیهای حمایتی است. کوپن مناسبترین ابزار برای تمرکز بر یک محصول و خدمات ساده است. ایده اولیه برای استفاده از آن توسط کاربران، صرفهجویی در هزینه خرید است. تاریخ انقضا و طول عمر استفاده از کوپن یکی از مواردی است که اگر مورد پسند مشتری باشد، او را به خرید دوباره تشویق میکند.
بازاریابی کوپنی یکی از مولفههای ارزشمند برنامه بازاریابی پارتیزانی است که به سادگی قابل سنجش است. امروزه بسیاری از مدیران میدانند که با کوپن باید به کدام بخش آگهی اشاره کنند و این امر با استفاده از عنصر ارتباطات میتواند یکی از ابزارهای جذب آسان مشتری باشد. همچنین نیاز است که از کدهای مختلف برای اجناس مختلف استفاده کرد. این میتواند با استفاده از چاپ روی خود کوپن یا کد آنلاین آن روی شبکههای اجتماعی باشد. استفاده از این روش در بازاریابی خردهفروشیها بسیار شایع است. خریدارانی که از آن بهصورت مداوم استفاده میکنند، برای بخشی از خریدهای عمده سود قابلتوجهی نصیبشان میشود.
همین اقدام میتواند برای خرید خدمات و محصولات غیرخردهفروشی نیز استفاده شود که شامل کوپنهای تخفیف در بستهبندی یا کارتهای تشکر برای قدردانی در مقابل استفاده از خدمات بوده و روشی برای استفاده از همان ارزش برای خرید بالقوه محصولات یا خدمات شما باشد.
بسیاری از فروشگاههای غیرخردهفروشی کوپنهای فروشگاه خود را هم بهصورت آنلاین و هم در روزنامه منتشر میکنند. شما میتوانید در کسب وکارهایی مانند سینما، کفش فروشی، آرایشگاه، تعویضروغنی، پوشاک و... از این کوپنها که هزینه کمی را دربرمیگیرد برای جلب مشتری استفاده کنید. مشتریان مشتاق استفاده از کوپن هستند. با انطباق این روش در سبک بازاریابی پارتیزانی برای محصولات و خدماتی که از این روش استفاده نمیکنند، فرصتی برای پیشنهاد کوپن ایجاد کنید.