گاهی یک نام خوب میتواند تفاوت زیادی بین پیشرفت کردن تجارت یا فقط فعالیت کردن در آن زمینه را ایجاد کند. اسمها بسیار قدرتمند هستند و واژهها اهمیت فوقالعادهای دارند و هر یک از آنها تفاوت مشخصی با دیگری دارند. اگر اسم متناسب و درستی انتخاب کنیم قطعا طی تبلیغاتی که برای کسبوکار خود انجام میدهیم یک برند موفق نیز بهدست میآوریم. نامگذاری نهتنها بسیار مهم و حساس است بلکه یک فرآیند نسبتا پیچیده است. نام مناسب آنقدر مهم و حیاتی است که گاهی حتی صاحبان کسبوکارها باید به فکر تغییر نام باشند.
در واقع مدیران اگر به دنبال رشد برند خود هستند باید چنین شجاعتی را در انتخاب نام جدید و مناسب داشته باشند درصورتیکه قبلا نامی را برای کسبوکار یا محصول خود انتخاب کردهایم که نمیتواند پاسخگوی رقابت در بازار باشد، تغییر نام تنها راه دستیابی به موفقیت است. در حین برنامهریزی و اجرای فرآیند نامگذاری نمیتوان تنها به مسائل معنوی و عاطفی تکیه کرد، بلکه در این فرآیند باید قانون را در پیش گرفت و به تکنیکها و نکات حرفهای توجه کرد. البته کسبوکارها در این مسیر اگر با مشکلات ثبت اسامی و قوانین از این دست روبهرو بودند کافی است نام حقوقی خود را هرگونه که مایلند و قوانین اجازه میدهد به ثبت رسانده و در عوض یک نام تجاری و مستعار کوتاه برای کسبوکار خود پیدا کنند.
از طرفی با گسترش نفوذ اینترنت و وب در زندگی روزمره مصرفکنندگان و مردم، استفاده از کلمات عمومی برای نامگذاری شانس موفقیت چندانی در رقابت موجود در موتورهای جستوجو نخواهند داشت. نامهای کوتاه نهتنها بیشتر دست نخورده و صحیح در ذهن مخاطب باقی میمانند، بلکه معمولا با اقبال بیشتری در شیوه نگارش و خواندن نیز روبهرو میشوند.
همچنین نامهایی که قبلا شنیده نشدهاند اما از تلفظ و نگارش راحتی نیز برخوردار هستند، میتوانند کسبوکار را به یکی از بزرگترین رهبران بازار بدل کند. ساده بودن نام نیز از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. نامهای ساده در ذهن ماندگار میشوند و در واقع نیمی از راه بازاریابی محصول یا خدمت را طی کردهاند. زمانی نامهای اختصاری بسیار رونق گرفت و از جمله نامهای خلاقانه و کاربردی به شمار میآمد اما امروز میتوان گفت نامهای اختصاری توانایی تداعی هیچ ذهنیتی را در سلسله افکار مشتری به جهت خرید و وفاداری به محصول یا خدمت ما نخواهند داشت.
نکته مهم دیگر این است که از نامهایی استفاده نشود که چند تلفظ مختلف داشته و افراد با خواندن و نوشتن آنها در اینترنت نتوانند بهراحتی آن را تلفظ کنند. تجربه نشان داده است که اینگونه اسامی که نسبتا سخت تلفظ میشوند در گذشته بهکار رفتهاند و از سوی مخاطبان موردپذیرش واقع نشدهاند. مخاطبان و مشتریهای آینده باید بتواند به سادگی اطلاعات هر محصول یا شرکت را جستوجو کرده و مجبور نباشد درباره نحوه نوشتن نام کسبوکار هم با مشکل روبهرو شوند، بنابراین میتوان از نامگذاری بهعنوان یکی از رازهای بازاریابی و ماندگاری نام برد که توسط بسیاری از مدیران نادیده گرفته میشود. صاحبان مشاغل هنگام شروع کار بیشتر نگران بستهبندی محصولات و ارائه جزییات کامل خدماتشان هستند ولی نامگذاری را که یکی از مهمترین جنبههای موفقیت است نادیده میگیرند.