در حقیقت باید توجه کنیم که زمان در حال گذر و از میانرفتنی است و نمیتوان آن را پسانداز کرد. تنها میتوان آن را به روشهای مختلف به بهرهوری رساند. با داشتن هدف و برنامه منظم میتوان با زمان دادوستدی عادلانه داشت و زمان را با حفظ کیفیت و کمیت یا بهبود آنها به زنجیر کشید، اگرنه رقابتهای هولناک در آینده طومار حیات هر غافلی را در هم خواهد پیچید.
موثرترین راه برای بازاریابی یک کسبوکار این است که یک برنامه مبسوط که ترکیبی از فعالیتهای فروش و بازاریابی است تهیه شود. توجه به فعالیتهای فروش نهتنها از هزینههای بالای بازاریابی میکاهد بلکه به آن ارزش دیگری میافزاید و آن هم توجه به خواستهها و نظرات مشتریان و آگاهی از دیدگاههای آنهاست. این کنش و واکنش بین ما و مشتریان در امر بازاریابی اطلاعاتی به ما میدهد که از هر تحقیقی باارزشتر است.
حال صاحبان کسبوکارهای کوچک باید کمی خلاقتر در این زمینه عمل کنند. خلاقیت در این زمینه نیازمند کسب اطلاعات و تجربیات از سایرین است. نخستین و بهترین راهکار پیشنهادی وقت گذاشتن برای مشتریان است تا برای آنها انگیزه بیشتری ایجاد شود. هرچه بیشتر ما را بشناسند شانس فروش ما بیشتر است و کسبوکار میتواند رونق بیشتری داشته باشد. با انجام این کار میتوان به خود و کسبوکار خود موقعیت بهتری در میان رقبا بخشید. بهعنوان مثال میتوان به مناسبتهای مختلف از مردم دعوت کرد تا از محل کسبوکار ما دیدن کنند، البته این مانند یک تبلیغ رادیویی مجانی برای ماست.
نیاز به یافتن روشهایی برای خلق ایدههای جدید هرگز تا این اندازه ضروری نبوده است. کالاها و خدمات در بیشتر بازارها انتخاب اولیه تلقی میشوند. رقبا میتوانند به سرعت ایدههای جدید را کشف یا تقلید کنند. هیچ شرکتی نمیتواند از عهده دیگران برآید مگر شرکتهایی که بهطور پیوسته درگیر نوآوری و خلاقیت هستند که میتوانند از آیندهای سودآور اطمینان داشته باشند.
بنابراین با سختکوشی و خلق ایده در بازاریابی و تهیه یک استراتژی ساده مانند مقید کردن خود برای تماس گرفتن با 10 مشتری یا حداقل پنج مشتری احتمالی در روز خواهید دید که کسبوکار شما با شیبی چشمگیر رشد خواهد کرد و با بودجه کمی توانستهاید این کار را انجام دهید و این ارزشمند است.
در نهایت نکته مهم و حائز اهمیت این است که وقتی برای بازاریابی زمان گذاشته و نیرو صرف میکنیم، نباید فراموش شود که راهی برای بررسی نتایج تلاشهای خود پیدا کنیم. به عنوان مثال میتوان چند خط تلفن رایگان که برای تماسگیرنده هزینهای نداشته باشد تهیه کرده و از مشتریان بخواهیم تماس گرفته و ضمن اینکه نظر خود را درباره کالا و خدمات ابراز میکنند از آنها بپرسیم که چگونه با شرکت، کالا یا خدمات ما آشنا شدهاند، به این ترتیب وقتی که یک روش بازاریابی کارایی خود را از دست میدهد به سرعت متوجه شده و پول خود را برای آن هدر نمیدهیم و میتوان به سرعت از روشی جایگزین که موثرتر است برای بازاریابی استفاده کرد. بنابراین بهتر است زمان را از دست نداده و بازاریابی را برای کسبوکار کوچک خود شروع کنیم.