گوگل حالا دیگر میتواند محتویات یكسری نرمافزارهای خاص را برای كاربران اینترنت از طریق موبایل حتی در صورت عدم دانلود آنها نیز پخش كند.در دنیای جستوجوهای اینترنتی كه هدف از انجام هر كار كاهش فاصله میان مصرف كنندگان و علایق آنهاست، خبری خوش برای بازاریابان در راه است. انتشار این خبر همچنین راه را برای پاسخ دادن گوگل به تمایل مصرفكنندگان به یكسری نرمافزارهای خاص و دور شدن از دنیای باز اینترنت كه گوگل بر آن مسلط است، باز میكند.
بازاریابان وقت و بودجه زیادی را صرف تلاش برای كوتاه كردن سفر مشتری كردهاند. پخش برنامهها هرگونه مشكل یا گامهای اضافی را از سر راه مصرفكننده بر میدارد. به این ترتیب از مراحل حركت مصرفكننده از تحقیق به سوی تغییر چندین گام حذف میشود.تاكنون بحثهای فراوانی راجع به تحقیق و لینكهای عمقی صورت گرفته است اما ایده خرید و تفریحی كار كردن با یك نرمافزار قبل از دانلود آن، ظرفیت تغییر روند بازی را دارد. واضح است كه گوگل در همین حین یكی از آن ویژگیها را نداشته است. از قبل چند هشدار در این زمینه داده شد.
برای مثال امكان پخش و اجرای نرمافزارها اخیراً فقط برای كاربران سیستم عامل اندروید به وجود آمده است. برای انجام این كار نیاز به یك ارتباط WiFi قوی دارید. در ادامه گوگل فقط به آزمایش یكسری نرمافزار شامل HotelTonight، Chimani، Daily Horoscope و نقشه متروی نیویورك میپردازد.گوگل نمیتواند همه برنامههای دلخواه خود را اجرا كند، برای انجام این كار گوگل نیاز به تایید شركت پخشكننده نرمافزار دارد.
تبلیغات هنوز بهطور مستقیم وارد بازی نشدهاند. اجرای یك برنامه در اصل به كاربران امكان كسب یك تجربه یكسان به منظور نصب آن را میدهد اما هیچ كدام از 9 شریكی كه گوگل شروع به آزمایش این فناوری روی آنها كرده است، اخیرا آگهیهای تبلیغاتی را نمایش نمیدهند.
مبارزه برای درك و حفظ آن
چند سال پیش، در اصل افراد در كامپیوتر به جستوجوی اینترنتی میپرداختند اما در حال حاضر شرایط تغییر كرده است. با توجه به اطلاعات دریافتی از یك شركت تحلیلگر دنیای دیجیتال به نام « ComScore »، نسبت زمان استفاده از موبایل به كامپیوترهای رومیزی 60 به 40 است. علاوه بر این، با وجود مقاومت در برابر موتور جستوجوگر گوشی هوشمند، كاربران 88درصد از وقت خود را صرف كار با نرمافزارهای موبایل میكنند.
اقدام مصرفكنندگان برای جستوجوی محصولات با نرمافزار آمازون به جای Chrome روی گوشیهای موبایل، میتواند منحصرا به گوگل ضربه بزند. برای مثال، گوگل دست به انجام اقدامات گوناگون در راستای دفع دیگر حركتهای موجود زده است. نوآوری بهعنوان یك استراتژی تهاجمی در حقیقت یك حركت دفاعی است.
حدود دو سال پیش گوگل شروع به تهیه فهرستی از نرمافزارهای شاخص خود كرد. هم اكنون این شركت دارای 100 میلیارد لینك عمقی در میان برنامههای فهرست شده خود است كه برای مثال میتوان به فیسبوك، اینستاگرام، یك وبسایت برای تهیه فهرست، كشف و اجاره مسكن به نام «Airbnb» و وبسایتی مخصوص به اشتراكگذاری عكس موسوم به«Pinterest» اشاره كرد.
اوایل سال جاری میلادی، گوگل سهام یك شركت تازه تاسیس به اسم«Agawi» را خرید كه به اجرای نرمافزارهای موبایل روی اینترنت میپردازد.در چند روز گذشته این شركت خبر از اعمال یكسری تغییرات از طراحی گرفته تا Google Shopping داد كه ابتدا شامل كاربران موبایل با ارائه امكانات مختلف از جمله اجرای یك طرح شبیه به برنامه، جستوجوی سریعتر و عرضه اطلاعات نظیر نوآوری پیرامون موارد خاص در خردهفروشیهای نزدیك به محل سكونت خود میشود.
با توجه به رشد نقل مكانهای موتورهای جستوجوگر اینترنتی از كامپیوتر رومیزی به موبایل، اقدام اخیر گوگل هوشمندانه است اما با نگرشی گستردهتر، جستوجوی اینترنتی در چند سال آینده تغییر بزرگی میكند.گوگل در ماههای گذشته به همراهی با رفتار متغیر مصرفكننده میاندیشد. بازاریابان محتوا باید درك بهتری از این روند پیدا و به راههای بهینهسازی ارائه، كشف و سازگاری برندها و محتوای آنها با مصرفكنندگان فكر كنند.