چه شد كه پس از پنج سال رشد مداوم، اكنون اینستاگرام یك شبكه اجتماعی با كاربری ساده، به سرعت به یكی از صحنه های بازاریابی اینترنتی دنیا تبدیل شد؟ در این شبكه اجتماعی، كاربران تصاویرخود را از تعطیلات و غذا های خوش رنگ و لعاب به اشتراك می گذارند.
چه چیزی باعث شد اینستاگرام سزاوار اولین رتبه میان شبكه های اجتماعی غول پیكر دیگر از جمله فیس بوك و توییتر باشد؟ اینستاگرام لیستی از آمار و ارقامی را منتشر كرده كه موفقیت آن را توجیه می كند.
500میلیون كاربر فعال در ماه
اولین سؤالی كه مدیر یك شبكه اجتماعی از خود می پرسد این است كه آیا كاربران واقعا از این شبكه استفاده می كنند؟ در مورد اینستاگرام، پاسخ بله است. نزدیك به 500میلیون كاربر فعال در ماه (البته این تعداد بدون وقفه در حال رشد است)، از این شبكه اجتماعی استفاده می كنند.
30میلیارد تصویر
می توانید تصور كنید كه چهار برابر تعداد انسان های روی زمین در اینستاگرام عكس منتشر شده است؟ از آغاز فعالیت اینستاگرام سال 2010 تا پایان سال 2015، حدود 30 میلیارد تصویر به اشتراك گذاشته شده است. به عبارتی روزانه حدود 70میلیون عكس در این شبكه اجتماعی پرطرفدار منتشر شده است. این آمار همچنان رو به افزایش است.
70درصد كاربر خارج از آمریكا
به گفته اینستاگرام، فقط 30درصد كاربران اینستاگرام در آمریكا ساكن هستند. براساس آمار eMarketer، مركز آمار و اطلاعات دیجیتال برای كسب و كار حرفه ای، تا پایان سال 2019، جمعیت اینستاگرام به 111.6میلیون نفر خواهد رسید.
به عبارتی تا آن زمان 55.8درصد از كاربران شبكه های اجتماعی در اینستاگرام فعالیت خواهند كرد (از هر 10 كاربر اینترنتی، چهار نفر).اینستاگرام هم مثل مادر خود، یعنی فیس بوك، یك پدیده جهانی است. براساس گزارش سالانه InternetTrends سال 2015 مؤسسه Mary Meeker، از نظر 32درصد از كاربران آمریكایی، اینستاگرام مهم ترین شبكه اجتماعی است.
درآمد 595میلیون دلاری
اینستاگرام از تبلیغات موبایل 595 میلیون دلار به جیب زد. این رقم در سال 2017 به 2 میلیارد و 810میلیون دلار خواهد رسید. اینستاگرام اوایل روی گوشی های موبایل استفاده می شد و این یكی از دلایل سرمایه گذاری روی بازار موبایل بود. این شبكه اجتماعی قدرتمند، پیش از اینكه تبلیغات خود را به همه برند های موبایل ارائه دهد، آنها را روی برند های مشهور دنیا آزمایش كرد.
با توجه به پیش بینی اینستاگرام، این رقم در آینده چشمگیر تر خواهد بود و انتظار می رود در سال 2017 درآمد اینستاگرام از تبلیغات موبایل به 2میلیارد و 810میلیون برسد. این رشد باورنكردنی 400درصدی، تنها 10درصد از درآمد حاصل از تبلیغات فیس بوك است.
حضور 85درصدی برند های معروف دنیا
این آمار خود به تنهایی گویاست. حضور 85درصدی برند های دنیا در اینستاگرام نشان می دهد كه این شبكه به خوبی توانسته جای خود را به عنوان ستون دنیای دیجیتال در میان كاربران باز كند. شركت ها و نام های تجاری، در هر اندازه و نوعی در این شبكه فعالیت می كنند و نتایج دلگرم كننده ای نیز به دست می آورند. برای روشن شدن بهتر این مورد، به آمار فعالیت برند های دنیا در اینستاگرام نگاه كنید.
گردهمایی جوانان و برند ها
هیچ كدام از آمار ها تاكنون به اندازه آماری كه نشان دهنده محل تلاقی كاربران و برند هاست، جالب نبوده است. از نظر شركت مطالعاتی داده های دیجیتال و فناوریForrester، این آمار برای دنیای دیجیتال حیاتی است، چرا كه اینستاگرام را پادشاه تعاملات اجتماعی و دیجیتال می نامند. نرخ تعامل بزرگ ترین برند های دنیا و كاربران در اینستاگرام، 4.21درصد برآورد شده است. همین آمار كافی است تا اینستاگرام از رقبای خود پیشی بگیرد و شایسته عنوان پادشاه تعامل دیجیتال باشد.
نرخ مشاركت برند ها در اینستاگرام، 85 برابر فیس بوك و 120 برابر توییتر است. مطالعات فورستر این آمار را دقیق تر نشان می دهد، چون معتقد است از نظر اقتصادی، برند ها و نام های تجاری از شاخص های قابل اطمینان كشش بازار هستند.
حال تصور كنید كه اینستاگرام 120 برابر بیشتر از توییتر شاهد تعامل میان برند ها و كاربران است، نگاه شما به استفاده حرفه ای از شبكه های اجتماعی تغییر نمی كند؟ تیم های بازاریابی برند ها، بیش از 40 ساعت در هفته در اینستاگرام فعالیت می كنند. آنها به نسبت بازاریابانی كه شش ساعت یا كمتر برای فعالیت در اینستاگرام وقت می گذارند، 42درصد بیشتر سرمایه گذاری می كنند.
تصاویر منتشر شده از محصولات بیش از 200 برند معتبر دنیا در اینستاگرام، 60درصد تصاویر منتشر شده را شامل می شود، در حالی كه اشتراك گذاری تصاویر شخصی و روزمره كاربران بیش از 20درصد است. حالا می بینیم كه عجیب نیست اگر اینستاگرام پیشتاز بازاریابی دیجیتال باشد.
از 100 برند برتر دنیا، پنج، شش برند حضوری فعال در اینستاگرام دارند. این برند ها استراتژی تولید محتوا در شبكه هاب اجتماعی را دنبال می كنند. این حضور هر ساله رشدی 16درصدی داشته است. به طور كلی نرخ تعامل در این شبكه بزرگ و موفق، طی دو سال گذشته 416درصد بوده است. این طور كه از آمار ها برمی آید، اینستاگرام حالا حالا ها پیشتاز در زمینه بازاریابی دیجیتال است.
میزان تعاملات و مشاركت ها در اینستاگرام در دو سال چهار برابر شده است. این برای شركت ها و برند ها خبر خوبی است. می توانند با دنبال كردن یك استراتژی تبلیغاتی و بازاریابی برند خود را به موفقیت بیشتری برسانند.