مطالعات نشان میدهد که بازاریابان بزرگ و موفق همیشه عادت به دعا کردن و نیایش داشتهاند. داستانهای زیادی در این زمینه وجود دارد که بازاریابان هر زمان که قرارداد مهمی در راه بوده است، همه کارکنانشان را در صبح زود به کلیسا میبردهاند و همگی با هم برای انجام بهترین کاری که به صلاح ایشان است، به درگاه خداوند دعا میکردهاند. از این موارد در دنیای کسبوکارهای موفق در سراسر دنیا کم نیست. در جای جای نوشتههای نویسندگان موفق و نامی در زمینه بازاریابی نیز ردپای خدا و آموزههای دینی دیده میشود.
در این راستا اعتقادات فرد مهم نیست، مهم این است که یک وجود مشترک میان تمامی بازاریابان موفق یا وابستگان به بازاریابی موفق وجود دارد و آن وجودی است به نام خدا؛ وجود عظیمی که در هر لحظه زندگی بهعنوان یک بازاریاب، جاری است.
کار بازاریابی، بهویژه بازاریابی حضوری و مستقیم، کار سختی است که به اعتماد به نفس زیاد، اطمینان و آرامش، روحیهای شاد و پر انرژی، صداقت، درک متقابل، پرهیز از دروغ و دورویی، پاکی و نجابت و امانتداری نیاز دارد. با توجه به این توضیحات هر فرد بهعنوان یک بازاریاب نیاز به یک همراه همیشگی و یک پشتوانه روحی محکم دارد که این پشتوانه میتواند تنها خدای متعال باشد. بهعنوان یک بازاریاب در شروع هر روز باید از خدا بخواهیم به ما این فرصت را بدهد که خود را باور کنیم. اگر به چنین باور قدرتمندی دست پیدا کنیم، زندگی بزرگی در پیش خواهیم داشت. در مسیر این پیشه نیز مشکلات میآیند و میروند و یک بازاریاب موفق آن است که بدون منفیبافی و با ایمان و انرژی و توکل به تلاش خود ادامه میدهد که این روش بسیاری از بازاریابان معروف و موفق بوده است.
بدانید که انسان کشاورز و پرورشدهنده خویش است و بیشترین سهم و مسئولیت را در این زمینه دارد. آینده و موفقیت در این پیشه به خیلی چیزها بستگی دارد. ولی بیش از همه به خود فرد بازاریاب و شخصیت و مسیری که انتخاب کرده است بستگی دارد. باورها و عقاید هرفرد ظرفی است که در آن قرار گرفته و رشد میکند. هر مقدار باورهای متعالی و بزرگتری داشته باشد، به همان اندازه به خود اجازه خواهد داد که ظرفیتهای بیشتری از ابعاد انسانی رشد و شکوفا شود.
بهعنوان یک بازاریاب موفق میتوان تمام عقل و درایت و هوش و ذکاوت و قدرت و شجاعتی که به خدا نسبت میدهیم، در خود بیابیم. هدف زندگی آن است که تمام تواناییهای بالقوه خود را در مقام انسان شکوفا کنیم و بهترین خویشتن خویش و نیز بیشترین رشد و شکوفایی را از خود ظاهر سازیم. با مطالعه زندگی افراد موفق به این نتیجه میرسیم که فقط یک چیز در فروش اهمیت بالایی دارد و آن اعتقاد است. پس میتوان برای دستیابی به موفقیت به پرورش این بخش از شخصیت و به طور جامعتر به گسترش این اعتقاد در تمام کسبوکارها پرداخت و طبق تجربیات افراد موفق بهزودی شاهد موفقیتهای روزافزون و دلچسب بود.