دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
گفت‌وگوی «فرصت امروز» با سامر جوما، مدیر توسعه خاورمیانه شرکت بین‌‌المللی آزادیا گروپ

ایرانی‌ها مد را می‌فهمند

8 سال پیش ( 1394/12/19 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

شرکت آزادیا بیش از 20سال در زمینه همکاری با برندهای مختلف جهان همکاری دارد و نمایندگی انحصاری بیش از 120برند بین‌المللی را دارد. این شرکت در حال حاضر نمایندگی سه برند هلدینگ اسپانیایی ایندی‌تکس را در ایران دارد. زارا، ماسیمو دوتی و برشکا از این دست هستند که با وجود شرایط پساتحریم، خود را برای حضور در بازار ایران آماده می‌کنند. سامر جوما مدیرتوسعه خاورمیانه این شرکت در مورد جذابیت‌های بازار ایران برای برندها، الزامات حضورشان و خواسته‌هایی که دارند، با «فرصت امروز» گفت‌وگو کرده است.

جذابیت‌های بازار ایران برای برندها

جوما با ‌لهجه عربی‌اش که سعی می‌کند واژه‌های فارسی را خوب ادا کند در مورد جذابیت‌های بازار ایران می‌گوید: بازار ایران، بازاری بدون برند محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر تنها برندی مانند بنتون در ایران حضور داشته است. جوما با بیان این جمله اضافه می‌کند: هر شهر ایران به تنهایی یک کشور است. با اینکه ایران در تحریم بوده اما ایرانیان متوجه برندها و فشن جهانی بوده‌اند. 80درصد جمعیت ایران جوان است و این برای برندها بسیار مهم است.

با بازارسنجی‌هایی که شده متوجه شده‌ایم که ایرانی‌ها فشن و مد را می‌شناسند و ایرانی‌ها اهل خرج برای برندپوشی هستند. سامر می‌گوید که بهترین بازار ایران، تهران است و حتی در سطح جهانی هم بازارهای تهران از بهترین‌ها هستند. چون تهرانی‌ها در همه فصول خرید می‌کنند.

خواسته‌های برندهای جهانی از مراکز خرید

اما برندهای بین‌المللی برای حضور در ایران خواسته‌هایی دارند و احیانا با مشکلاتی هم مواجه هستند. جوما در این رابطه می‌گوید: اجاره‌های بالا که حتی از دوبی هم بیشتر است، عدم وجود متراژ مناسب برندها و نبود دانش اداره مرکز خرید از این دست هستند. مراکز خریدی در ایران هست که برای اجاره هر مترمربع بیش از یک میلیون و 500هزار تومان دریافت می‌کنند.جوما اضافه می‌کند که ساختن پاساژ در ایران غرفه‌غرفه، 40متری، 60متری و... است که برای برندها مناسب نیست و مثلا برند زارا مینیمم 2هزار مترمربع فضا می‌خواهد، ماسیمو دوتی 700تا 800متر و برشکا 600 تا 750متر.

در حالی که مراکز خرید ایران کمتر چنین امکانی را دارند. مشکل دیگری که در بازار ایران وجود دارد این است که در سال‌های گذشته افرادی با ادعای نمایندگی این برندها فروشگاه‌هایی را افتتاح کرده‌اند در حالی که نماینده واقعی نیستند و حالا این مسئله به‌خودی خود یک معضل است که این برندها قبل از اینکه خودشان بدانند وارد بازار ایران شده‌اند. خواسته دیگری که برندها از مراکز خرید دارند، قراردادهای بلندمدت است که حداقل پنج سال است و برای برندی مانند زارا حداقل 10سال باید باشد.

اما روش سازندگان در ایران بر فروش مغازه استوار است.برندها جایی نمی‌روند که مکانی را بخرند بلکه برای اجاره می‌روند. برندها در مرکز خریدی که صاحبش فروشگاه‌ها را می‌فروشد، نمی‌روند بلکه به مرکز خریدی می‌روند که مدیریت کل با خود مدیر مرکز خرید باشد تا بتواند آن را مدیریت کند و مثلا هر جنسی را صرفا برای اینکه بفروشد در فروشگاه‌ها قرار ندهند.

چون برندهای بین‌المللی بسیار اهمیت می‌دهند که در کنار چه برندی و چه فروشگاه‌های قرار می‌گیرند.به‌همین دلیل در حال حاضر مراکز خرید بسیار معدودی در ایران به استانداردهای مورد نیاز برندها نزدیک هستند، هر چند مراکز خریدی با استانداردهای جهانی برندهای بین‌المللی در حال ساخت است که احتمالا تا یکی، دو سال دیگر افتتاح می‌شوند.

نشانه‌های واقعی بودن برندها

جوما می‌گوید برندهای زیادی در بازار ایران حضور دارند. البته بیشتر با اسم و نه نمایندگی. شما در یک فروشگاه چندین برند را در کنار یکدیگر می‌بینید اما استاندارد این است که هیچ برندی اجازه نمی‌دهد در نمایندگی‌اش برند دیگری به‌فروش برسد. پس یکی از نشانه‌های غیرواقعی بودن ادعای نمایندگی‌های فعلی همین امر است. قیمت‌ها نشانه دیگری است. با حضور واقعی نمایندگی‌ برند زارا اگر سابق بر این پیراهن زارا 400هزار تومان به‌فروش می‌رسید، با حضور نمایندگی واقعی این قیمت تا 270هزار تومان پایین می‌آید چون برند زارا به قیمت‌های اقتصادی‌اش مشهور است و برند گرانی نیست.

همین الان هم قیمت‌های دوبی نصف قیمت‌ها در ایران است. وی اضافه می‌کند که برند اورجینال حراجش واقعی است و فروشنده نمی‌تواند قیمت حراج را تغییر دهد. هر چیزی که فروخته می‌شود رصد می‌شود و اگر در فروشگاه اسپانیا 30درصد حراج است در تهران هم باید 30درصد باشد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانند واقعی‌بودن برند را اثبات کنند این است که هر چیزی در فروشگاه عرضه می‌شود، باید در سایت فروشگاه هم موجود باشد و قابل چک کردن باشد و دکوراسیون مطابق سایر دکورهای کشورهای دیگر باشد. جوما از ارگ، کورش و پالادیوم به‌عنوان مراکز خریدی یاد می‌کند که برندهای خارجی به حضور در آنها رغبت دارند.

مزایای حضور قانونی برندها

مدیر توسعه خاورمیانه شرکت آزادیا در مورد مزایای حضور برندها برای بازار ایران می‌گوید: برندها قانونی وارد می‌شوند و شرکت‌شان را ثبت می‌کنند و بنابراین باید مالیات بدهند که از مزایای حضور آنها برای اقتصاد یک کشور است. از طرفی استخدام نیروی انسانی و اجاره فروشگاه‌ها هم اشتغال‌زایی را در پی دارد.اما مهم‌تر از همه اینکه دانش روز جهان را به صنعت پوشاک ایران وارد می‌کنند.

علاقه به مدپوشی مزیت بازار ایران

مردم ایران برای هر مناسبتی لباس ویژه‌ای را می‌پوشند. مثلا از رفتن به کوه گرفته تا مهمانی، لباس‌های مختلف‌شان را می‌پوشند و در این زمینه به سطح اول جهان نزدیک هستند. جوما با بیان این جملات ادامه می‌دهد: بنابراین در ایران انواع پوشاک فروش دارد. از طرفی قیمت محصولات برندهای متوسط جهانی با توان مالی قشرهای مختلف جامعه ایران همخوانی دارد.

هر چند هستند کسانی که برندهای بزرگی مانند هرمس و لوییس ویتون را می‌خرند اما به‌طور عام برای بازار ایران برندهایی با قیمت متوسط و قیمت متعادل مناسب است.زارا ممکن است یک شلوار را تا 80 یا 90هزار تومان بفروشد یا تی‌شرتی را تا 30هزار تومان. به‌طور متوسط از 50هزار تومان تا 200هزار تومان قیمت اجناس این برند در بازار ایران خواهد بود که قشر متوسط هم به‌راحتی می‌توانند بخرند.

البته از این علاقه به برندپوشی سوءاستفاده‌هایی هم شده است. مثلا در فروشگاهی در ایران پیراهنی را 500هزار تومان می‌فروشند در حالی که اگر اورجینال بود قیمتش 120هزار تومان بود. زارا یک برند متوسط بین‌المللی است در حالی که در ایران برندی سطح بالا و لاکشری به‌شمار می‌رود. چون ایرانی‌ها برندپوشی را دوست دارند یا مثلا شلوار ماسیمو دوتی در نهایت 150هزار تومان باید باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/K18S73X6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه