بازاریابی امری حیاتی است؛ چون به کمک آن میتوان نیاز مشتریان خود را شناسایی کرد و آنها را برآورده ساخت. هرکسی که کسبوکاری را اداره میکند چه کوچک و چه بزرگ تمایل دارد آن را توسعه داده و به آن رونق بیشتری دهد. حتی اگر صاحب کسبوکار کوچکی هستیم آشنایی با روشهای بازاریابی کمهزینه برای توسعه و حرکت کسبوکار ما بسیار مهم و حیاتی است.
امروزه برای بازاریابی راههایی از روشهای اینترنتی تا چاپ تبلیغات مختلف و روشهای پرهزینه تا روشهای کمهزینه و حتی رایگان وجود دارد. دستیابی به روشهای بازاریابی سودمند که ما را به اهداف فروش برساند و نیاز به هزینههای سنگین نداشته باشد نیازمند کسب اطلاعات و کمی هوشمندی در این زمینه است. بیان ویژگیهای شرکت و محصولات به طرق مختلف امکانپذیر است. روشهای کمهزینه فراوانی وجود دارد که میتوان در کسبوکار خود به کار برد تا باعث موفقیت کسبوکار شود.
برای دستیابی به روش بازاریابی مخصوص کسبوکار خود بهصورت بومی باید یک برنامه بازاریابی وجود داشته باشد که در آن اهداف و بودجه اختصاص یافته و زمان لازم آماده باشد. با این کار دید وسیعتری نسبت به نیازمندیهای بازاریابی خود و هزینهای که صرف آن خواهد شد پیدا خواهیم کرد. برنامهریزی جریان مستمر از تصمیمهای سیستماتیک است که با دردست داشتن بهترین اطلاعات نسبت به آینده به مرحله اجرا درمیآید.
برنامه ریزی در زندگی روزانه
هر انسانی به عنوان موجودی که در حصار مسائل و مشکلات زندگی محاصره شده فقط با برنامهریزی و تعیین اهداف موردنظر و روش دستیابی به آنها در زمان مشخصی اعم از کوتاهمدت در جهتی صحیح حرکت کرده و از موانع عبور میکند. برنامهریزی اصولا یک نگرش و راه زندگی است که متضمن تعهد به عمل برمبنای اندیشه و تفکر آیندهنگر و تصمیم قاطع در اجرای امور منظم و مداوم بوده و بخش انفکاکناپذیر حرکت انسان در طول سال محسوب میشود و برنامه ریزی در سازمانها رکن اساسی هرگونه اقدام و حرکت و عاملی برای تبدیل به نتایج پیشبینی شده است.
پس از دقت نظر به اهمیت برنامهریزی در زمینه بازاریابی میتوان امیدوار بود که با روشهای مختلف میتوان کسبوکار خود را رونق بخشید. در تمام این روشها باید به این موارد دقت کنیم که مشتریان بیشتری جمع کنیم: مشتریان را ترغیب کنیم کالاهای بیشتری از ما بخرند، مشتریان را ترغیب کنیم کالاهای گرانتری از ما بخرند و مشتریان را ترغیب کنیم کالایی که سود بیشتری دارد از ما بخرند. هرکدام از این موارد به افزایش درآمد و سود کمک میکند. ابتدا به این موضوع میپردازیم که چگونه با بازاریابی میتوان مشتریان بیشتری پیدا کرد. برای تحقیق و فراهم کردن یک طرح بازاریابی استراتژیک بهتر است وقت کافی صرف شود تا بتوان کالای خود را به سمت مشتریانی که تاکنون جذب نکردهایم هدایت کرد و توجه آنها را به سمت کالای خود جلب کنیم. برای این هدف میتوان قیمتی رقابتی برای کالا و خدمات مان فراهم کنیم.
همچنین بازار هدف در مشاغل بسیار اهمیت دارند. علت اهمیت بازار هدف این است که فقط یک قسمت از عموم مردم پتانسیل خرید کالا و خدمات شما را دارند. با گذشت زمان باید تلاش خود را روی بازار با ارزش و پرسود متمرکز کنیم تا وقت و زحمات ما تلف نشود. بسیار مهم است که تقسیمبندی فرضی خود را از بازار هدف با واقعیتهایی که برای ما رخ خواهد داد تطبیق دهیم و در هر قسمت از بازار بیشترین فروش و سود را مشخص کنیم تا بدانید احتمال فروش هر بخش در عمل چقدر است. این کار نیز از هدررفت وقت و هزینه ما خواهد کاست. باید به اهمیت زمان در بازاریابی کسبوکار خود دقت کنیم. به یک تعبیر «مدیریت زمانی» در واقع همان مدیریت بر خویشتن است و جالب است بدانیم مهارتهایی که ما برای اداره کردن کسبوکارمان نیازمندیم، همان مهارتهایی است که برای اداره خود نیازمندیم.