پرسش: صاحب کسبوکاری در حوزه لوازم خانگی هستم. زمانی که وارد بازار شدم بخشهای مختلفی از بازار توسط کسبوکارهای دیگر تصاحب شده بود. در واقع جزو دسته سوم کسبوکارهای بازار هستم. در این راستا برای کسب سهم بیشتر بازار سعی دارم حرکتی سریع انجام دهم که سود بیشتری به دست بیاورم. توصیه شما دراینباره چیست؟
پاسخ کارشناس دکتر فرزاد مقدم:
زمانی که برندی وارد بازار میشود که بخشهای مختلف آن توسط برند رهبر و برند دوم تصاحبشده، باید عملکرد متفاوتی را در دستور کار خود قرار دهد. به این برندهای سوم، برندهای چالشگر میگویند.
معمولا به چنین برندهایی حرکات انفجاری و سریع پیشنهاد نمیشود. برندهای چالشگر نمیتوانند به یکباره کارهای بزرگ بکنند و سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورند.
برندهایی در این شرایط موفقترند که آهسته و آرام حرکت کنند و بخشی از بازار را که دو برند قبلی در آن دچار خلأ هستند تصاحب کنند. در واقع باید در گوشهای از بازار منتظر فرصت مناسب باشند. در نتیجه به این مدیر هم پیشنهاد میکنیم که فکر سودآوری در کوتاهمدت را از سر بیرون کند و با برنامهریزی برای آینده، منتظر طی شدن روند طبیعی خلق یک برند قدرتمند و استفاده از فرصتهای مناسب بماند.