استی لودر (Estée Lauder) موسس کمپانی با نام خودش بود که به امپراتوری لوازمآرایشی در آمریکا تبدیل شد. او کمپانی استی لودر را در کنار شوهرش جوزف لوتر (Joseph Lauter) تاسیس کرد. لودر تنها زنی بود که مجله تایم (Time) در سال 1998، نامش را در فهرست 20 نفره تاثیرگذارترین نابغههای کسبوکار در قرن بیستم قرار داد. رویای کودکی استی لودر بازیگری بود اما وقتی بزرگتر شد، تصمیم گرفت به داییاش جان شوتز که یک شیمیدان بود، کمک کند؛ کمپانی که محصولاتی مانند کرمها، لوسیونها، عطر و... تولید میکرد.
به این ترتیب بود که لودر به این کسبوکار علاقهمند شد و بعدها یاد گرفت چگونه کرمهای زیبایی بسازد و در نوجوانی توانست محصولاتش را در آرایشگاههای محلی به فروش برساند. در سال 1930، استی لودر با جوزف لوتر که در صنعت پوشاک فعال بود، ازدواج کرد و پس از آن تولید محصولات زیباییاش را گسترش داد.
پس از سالها اداره کردن کسبوکارش در زمینه محصولات آرایشی، در سال 1946 لودر به صورت رسمی کمپانی را راهاندازی کرد که هنوز نامش روی آن قرار دارد. در نتیجه زحماتی که لودر برای رسیدن به آرزوهایش متحمل شد، توانست به یکی از ثروتمندترین زنان خودساخته جهان تبدیل شود: «من با رویاپردازی و فکر کردن به اینجا نرسیدهام، بلکه با کار کردن به جایی که هستم، رسیدم.»
با شنیدن اولین پاسخ منفی توقف نکنید
کارآفرین بودن به این معناست که پاسخهای منفی بسیاری را خواهید شنید. حتی ممکن است خانواده و دوستانتان به شما بگویند ایدهتان هرگز موفق نخواهد شد یا مشتریها بگویند که نمیتوانند از شما خرید کنند. با پاسخهای منفی بسیاری از این قبیل مواجه خواهید شد. کارآفرینان موفق پس از شنیدن پاسخ منفی خودشان را کنار نمیکشند، بلکه کسبوکار و محصولاتشان را آن قدر بهبود میبخشند تا جواب مثبت بشنوند.استی لودر یکی از کارآفرینانی بود که با استقامت تزلزلناپذیرش شناخته میشد. زمانی که تلاش میکرد تا بازار محصولاتش را وارد اروپا کند، با مدیر Gallery Lafayette یکی از بزرگترین فروشگاههای اروپا ملاقات کرد.
زمانی که مدیر این فروشگاه به او پاسخ منفی داد، استی لودر نمونههای عطرش را روی زمین ریخت و مشتریانی که در فروشگاه بودند از او راجع به عطرش و اینکه چگونه میتوانند بخرند، سوالاتی پرسیدند.همین مسئله مدیر فروشگاه را وادار به قرارداد بستن با لودر کرد: «من حتی یک روز از عمرم را بدون فروش محصولاتم نگذراندهام. اگر هدفی دارید، اگر میخواهید موفق شوید، اگر میخواهید یک استی لودر دیگر شوید، کار سختی در پیش دارید. باید به آنچه انجام میدهید باور داشته باشید.»
عاشق کارتان باشید
هر کارآفرین موفقی این نکته را به شما خواهد گفت که یکی از کلیدهای موفقیتش این است که عاشق کارش است. وقتی واقعا عاشق کسبوکارتان باشید، فقط از آن کار لذت نمیبرید، بلکه انرژی و زمانی را برایش میگذارید که یک کمپانی نیاز دارد تا اوج بگیرد. روی جزییات دقت خواهید کرد و دائما کارتان را بهبود میبخشید، نه فقط به دلیل اینکه برایتان درآمدزایی میکند، بلکه چون عاشقش هستید، این کارها را انجام میدهید.
لودر محصولاتش را بسیار دوست داشت و به کوچکترین جزییاتشان توجه میکرد: «من عاشق محصولاتم هستم. من عاشق تست و استشمام و نگاه کردن به کرمهایی هستم که به همراه دارم. اگر انتظار دارید دیگران محصولاتتان را دوست داشته باشند، باید عاشق محصولاتی باشید که خودتان تولید میکنید.»
فروش، فروش و فروش
همه کارآفرینان به صورت ذاتی فروشنده نیستند، اما اگر قصد دارید در هر مقیاسی کسبوکاری را راه بیندازید، باید یاد بگیرید چگونه بفروشید. بیشتر کارآفرینان شکست میخورند، زیرا به دلیل کیفیت پایین محصولات یا خدمات نمیتوانند تولیداتشان را به فروش برسانند. وقتی که استی لودر کارش را آغاز کرد پولی برای تبلیغات نداشت، بنابراین زمانش را روی فروش محصولات به مردم سرمایهگذاری کرد.
او کارش را با آرایشگاهها، هتلها، ایستگاههای مترو و حتی مردمی که در خیابان بودند، آغاز کرد. او به آنها پیشنهاد یک آرایش مجانی میداد تا شانسی برای فروش محصولاتش پیدا کند: «اگر محصول را در دستان مشتریان بگذارید، خود محصول بیانگر همه چیز خواهد بود، اگر اثری از کیفیت در آن باشد و نفروختید، اشکال از محصولتان نیست، بلکه از شماست.»