پرسش: مدیر یک کسبوکار فعال در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی هستم. قصد دارم چند مشاور را برای کار استخدام کنم. برای اینکه همکاری من با این مشاوران بهترین نتیجه را بدهد، چه نکاتی را باید رعایت کنم؟
پاسخ کارشناس:
دکتر سینا شریعتی، مشاور ارشد پارک بازاریابی ایران:
مدیریت منابع انسانی از سه مرحله جذب، آموزش و نگهداشت تشکیل میشود. اگر جذب نیروی انسانی درست باشد، آموزش و نگهداشت آن نیز راحتتر صورت میگیرد. مرحله جذب بسیار سخت و تخصصی است. باید این مدیر در مرحله جذب تمرکز بیشتری کند و شیوهای را که بسیاری از سازمانهای بزرگ اجرا میکنند پیاده سازد. در راستای جذب، برخی از شرکتها از پنج یا تعداد بیشتر متخصص در سازمان استفاده میکنند. این مدیر باید براساس اهداف سازمان، نیروی خود را جذب و بعد از جذب از نیروی خود بهرهبرداری متناسبی کند.
در بخشی از سوال، این مدیر صحبت از استخدام همزمان چند مشاور کرده است. اگر منظور استفاده همزمان از چند مشاور بازاریابی باشد که شیوه درستی نیست و من به هیچ سازمانی چنین عملکردی را پیشنهاد نمیکنم. بهخاطر اینکه از لحاظ درآمدی برای سازمانها و شرکتها مقرون به صرفه نیست. چون هر سازمانی یک چشمانداز درآمدی مشخصی دارد.
به همینخاطر نمیتواند بیشتر از حجم و سهم بازار خود فعالیت کند. شاید بتواند سهم بازار را تغییر دهد، ولی نمیتواند حجم بازار را به راحتی در منطقه خود تغییر دهد. از جنبه دیگر نیز استفاده از چند مشاور بازاریابی مناسب نیست چون شاید هدفگیری سازمان برای همه مشاوران یکی باشد، ولی هر مشاوری برای رسیدن به هدف سازمان یک مسیر را انتخاب میکند و همه مشاوران یک مسیر را طی نخواهند کرد. از طرفی مدیر نیز امکان استفاده همزمان استراتژیهای مختلف را نخواهد داشت و هماهنگی استراتژیها توسط مدیر نیز شیوه سختی است. همچنین در این راستا مدیر نمیتواند از تمام قابلیتهای مشاوران استفاده کند.