سه شنبه, ۴ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Tue, 24 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز
«فرصت امروز» بازار مبلمان اداری را بررسی می‌کند

از حسن‌آباد تا کلیک

9 سال پیش ( 1394/4/13 )
پدیدآورنده : عماد عزتی  

شاید وقتی صحبت از مبلمان باشد بیشتر به فکر دکوراسیون منزل و نوع چیدمان میز و صندلی داخل اتاق نشیمن باشید اما این مبلمان خودمانی ظاهراً کاربردی غیر‌ از تکمیل زیبایی منزل داشته و می‌تواند حتی در میزان بهره‌وری پرسنل یک سازمان بسیار تأثیرگذار باشد. جاناتان ویلمر از متخصصان امور کسب‌وکار با توجه به تحقیقات خود در زمینه افزایش بهره‌وری کارمندان ادارات دولتی و خصوصی می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان کسب‌وکار که هنوز هم سنتی به کارشان می‌نگرند، بحث دکوراسیون و مبلمان اداری را در ردیف هزینه‌ها دانسته و سعی در کاهش آنها دارند، درحالی‌که هزینه کردن منطقی و علمی برای به کارگرفتن مبلمان مناسب اداری نه‌تنها هزینه نیست، بلکه به‌نوعی سرمایه‌گذاری برای بهره‌وری بالاتر کارمندان و سودآوری مجموعه خواهد بود. 

به عقیده وی، مدت‌ها پیش افزایش ساعات کار یا حتی افزایش مشوق‌های مالی را به‌عنوان راهکاری بسیار مناسب در زمینه افزایش بهره‌وری اعلام می‌کردند، درحالی‌که بسیاری از نکات ریز از دید کارشناسان دور مانده بود. نکاتی مثل دما و نور محیط کار و نوع و رنگ مبلمان اداری که در میزان بهره‌وری پرسنل تأثیرگذار است و در برخی موارد با ایجاد کمی تغییر در شکل و ظاهر محل کار تا 10درصد افزایش راندمان پرسنل را تجربه خواهیم کرد.

567658

بنابراین جای تردید نیست که استفاده از مبلمان اداری، امروزه در شرکت‌ها و کارخانجات نه فقط برای نمایش توانایی مالی و جایگاه اقتصادی آن واحد تولیدی، بلکه برای افزایش بهره‌وری پرسنل نیز درنظر گرفته می‌شود اما این اهمیت چه تأثیری در کسب‌وکار تولیدکنندگان این لوازم و تجهیزات دارد و این صنعت در کشورمان چه جایگاهی دارد؟ اینها سوال‌هایی است که «فرصت امروز» قصد دارد به آنها پاسخی قانع‌کننده و در عین حال کارشناسی بدهد تا شمایی که با توجه به افق‌های تازه اقتصادی مشغول تدارک دفترکار یا کارگاهی مدرن با بهره‌وری بالا هستید از این مهم غافل نشده و بتوانید با استفاده از راهکارهای علمی و عملی ارائه شده در این زمینه گام بردارید.

از میدان حسن‌آباد تا دنیای مجازی

بدون تردید امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و البته نیازهای مدرن جامعه اهمیت استفاده از تجهیزات و دکوراسیون مناسب در دفاتر کار و کارگاه‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست و بسیاری از صاحبان مشاغل و کارگاه‌ها درباره تغییر دکوراسیون محل کارشان مشغول دودوتا چهارتای خودمانی هستند تا بتوانند با استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات نوین مبلمان اداری محیطی آرام و مناسب را برای پرسنل و البته مخاطبان خود فراهم کنند و همان‌طور که می‌دانید معمولاً در شهرهای مختلف بورس‌های متفاوتی برای این اقلام وجود دارد که در پایتخت، لوازم و تجهیزات مبلمان اداری را می‌توان در چهار منطقه معروف تهیه کرد و گل سرسبد آنها ضلع شمالی میدان تاریخی حسن‌آباد و خیابان حافظ است که به‌عنوان بورس لوازم و تجهیزات مبلمان اداری شناخته می‌شود اما این مرکز سنتی خرید تجهیزات و مبلمان اداری تنها محل ارائه این نوع کالاها به متقاضیان نیست، بلکه پایتخت‌نشینان می‌توانند در خیابان دلاوران بالاتر از میدان رسالت نیز تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این درحالی است که برخی کسبه و فروشندگان بازار مبل تهران و خیابان مازندران در میدان امام حسین نیز تأمین‌کننده برخی اقلام و تجهیزات مبلمان اداری هستند. هرچند نباید فراموش کرد با توجه به تنوع و تقاضای بسیار بالای خرید تجهیزات و مبلمان اداری اکنون نمی‌توان به این چند مرکز خرید سنتی در پایتخت بسنده کرد چون در سایت‌های اینترنتی هم فروشندگان بسیار زیادی محصولات خود را ارائه کرده و سعی در جلب نظر متقاضیان دریافت این لوازم دارند. اما دیدن تصاویری بسیار زیبا از پشت شیشه مانیتورهای‌مان نمی‌تواند تضمینی برای کیفیت و راحتی مبلمان اداری و صندلی‌های پرسنلی باشد؛ بنابراین بهترین گزینه براساس اظهارنظر کارشناسان جست‌وجو و انتخاب در میان صفر و یک‌های مجازی و خرید از ویترین فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان در بازارهای عرضه این کالاهاست.

روایت آمار از صنعت مبلمان ایران

صنعت مبلمان به‌طورکلی در ایران قدمتی 100 ساله دارد و بنا بر گزارش مرکز آمار حدود 226 واحد صنعتی تولید مبلمان در دو بخش اصلی اداری و منزل با اشتغال حدود 10هزار نفر در حال فعالیت هستند. بنا برهمین گزارش تعداد 46700 واحد کوچک و متوسط تولید مبلمان و مصنوعات چوبی و غیرچوبی در بخش‌های یاد شده با اشتغال بیش از 117هزار نفر هم‌اکنون چرخ صنعت مبلمان اداری و منزل کشورمان را به حرکت درآورده‌اند. این درحالی است که صنعت مبلمان ایران در بخش‌های مبلمان اداری و منزل روی‌هم رفته بیش از 8درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، قم، همدان، مازندران، گلستان و گیلان از مهم‌ترین قطب‌های تولید مبلمان در دو بخش یاد شده محسوب می‌شوند.

هلدینگ‌های بزرگ عاملی در گسترش صادرات

بهنام خسروان، مدیر تولید یکی از کارگاه‌های تولید تجهیزات مبلمان اداری در تهران ضمن تأکید بر تأسیس هلدینگ‌های بزرگ در کشور برای ارائه محصولات تولید شده به متقاضیان می‌گوید: همه فعالان و دست‌اندرکاران تولید مبلمان اداری به‌ویژه در بخش دکوراسیون آن می‌دانند مبلمان و دکوراسیون دفاتر تجاری مبتنی بر طراحی و ایده‌های خلاقانه است اما این صنعت مانند دیگر صنایع نمی‌تواند تولیدات خود را به‌صورت انبوه ساخته و در انبارهای مختلف نگهداری کند، چون اینجا بحث ابعاد و مشخصات با رنگ‌های متفاوت در میان است و این موضوع هیچ توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد که میزان قابل‌توجهی از تولیدات خود را انبار کنند تا شاید روزی یک متقاضی آن را سفارش دهد.

این متخصص صنعت دکوراسیون و مبلمان اداری در ادامه به تفکیک بخش‌های مختلف در این صنف اشاره می‌کند و می‌افزاید: نباید فراموش کنیم بحث صندلی و برخی تجهیزات اداری مثل فایل‌ها و میز کاملاً از پارتیشن‌بندی یا حتی میزهای کنفرانس مجزا هستند چون محصولاتی مثل صندلی درست مانند دیگر صنایع باید انبوه تولید شوند تا برای سازنده‌ اقتصادی باشد و چون این صنعت دقیقا مبتنی بر سلیقه است طبیعی خواهد بود که تولیدکنندگان معتبر تولید خود را در مدل‌ها و طرح‌های متفاوتی متناسب با نیازهای بازار هدف انجام داده و روانه بازار کنند تا بتوانند گردش مالی مناسبی را برای خود به ارمغان آورند اما این روند همان‌طور که اشاره شد درباره دکوراسیون اداری واقعاً غیرممکن است و باید با استفاده‌ از شیوه‌های نوین مثل تولید قطعات پیش‌ساخته که چندمنظوره هستند کار را اقتصادی کرد.

خسروان در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید اگر به روند شکل‌گیری تولیدکنندگان بین‌المللی در سراسر جهان و به‌ویژه کشورهای مطرح در این زمینه مثل ترکیه توجه داشته باشیم بحث هلدینگ‌ها به میان خواهد آمد به این صورت که یک شرکت مادر اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه تأمین مالی تولیدکنندگان کوچک و معتبر کرده تا بتواند انواع محصولات را در بازارهای هدف ارائه دهد این موضوع به دلیل ایجاد نمایشگاه‌های متفاوت که نیازمد تولید به‌صورت نمونه است بسیار هزینه‌بر و از توان تولیدکنندگان خرد واقعاً خارج است و اینجاست که اهمیت هلدینگ‌ها برای ایجاد رقابت و یافتن بازارهای هدف کاملاً مشهود خواهد بود. یعنی درست نقطه ضعفی که صنعت مبلمان ایران از آن رنج می‌برد.

کمبود مواد‌ اولیه و تجهیزات

در همین حال محسن گلدوز یکی از فعالان صنف مبلمان اداری در زمینه وابستگی این صنف به واردات می‌گوید: به‌طورکلی صنعت مبلمان اداری را می‌توان در سه بخش عمده طراحی، تولید و ارائه مانند دیگر صنایع در نظر گرفت اما این صنعت با توجه به اینکه مبتنی بر طراحی براساس سلیقه متقاضیان است کمی متفاوت از دیگر صنایع شکل گرفته است و وابستگی‌های متفاوتی به واردات از دیگر کشورها دارد. این تولیدکننده درباره وابستگی صنف یاد شده به واردات می‌افزاید: در بخش مواد اولیه و یراق بیشترین وابستگی را به خارج از مرزها، به‌خصوص کشور چین داریم؛ چون در این زمینه ایران تولیدات کافی و متنوع در اختیار ندارد.

این درحالی است که در بخش تولیدات و مصنوعات چوبی نیز وابستگی‌هایی از جنس چوب به خارج از مرزها داریم و تولید چوب‌های داخلی نمی‌تواند متناسب با نیاز بازار باشد هرچند در زمینه تولید ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف تولیدکننده‌های بسیاری حضور دارند اما باز هم مبحث مواد اولیه در این زمینه و تعیین قیمت ‌نهایی بسیار تأثیرگذار است.

گلدوز در ادامه به اهمیت توجه مسئولان درباره معرفی نیازهای صنف یادشده و سرمایه‌گذاری دقیق و هدفمند متقاضیان کسب‌وکار اشاره می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که اشاره شد در بخش یراق و ابزار به‌خصوص برای تولید صندلی‌های اداری هم‌اکنون درگیر واردات هستیم درحالی‌که اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران را تشویق به تولید قطعات مورد نیاز صنف مبلمان اداری کنیم با توجه به اشتغال‌زایی و بهره‌وری بسیار بالای این صنف بدون تردید شاهد صعود و رونق مناسبی در صنف مبلمان اداری خواهیم بود. این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود به نکته‌ای کاملاً حیاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: شاید همه مسئولان و البته دست‌اندرکاران تولید در زمینه‌های مختلف به کمبودها و نیازهای صنف خود اشاره کرده باشند اما یک نکته بسیار حیاتی که می‌تواند آینده تجاری تولیدکنندگان را در سراسر جهان تأمین کند همواره در کشورمان از قلم افتاده و آن‌هم بحث طرح و طراحی‌های نوین است. 

به عقیده وی، با توجه به اینکه این صنف کاملاً مبتنی بر ایده‌های خلاق و طرح‌های متفاوت بنا شده است باید درباره به‌کارگیری طراحان متخصص و البته ذهن‌های خلاق حداکثر استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به منابع موجود از نظر مواد اولیه و دستگا‌ه‌های تولید، این طرح‌ها را به واقعیت رسانده و روانه بازارهای هدف متناسب با سلیقه‌ آنها کنیم؛ در حالی‌که امروزه در اغلب موارد مشغول کپی‌کاری از برندهای برتر بین‌المللی هستیم و ایده‌های خلاق و نوین یا همان طرح‌های منحصربه‌فرد زیاد در آن دیده نمی‌شود.

صفر و یک‌های مجازی عاملی در توسعه صادرات

ناصر شیرازی یکی از فعالان صنف مبلمان اداری البته در دنیای مجازی در این زمینه به «فرصت امروز» می‌‌گوید: با توجه به اطلاعات و آمارهایی که در اختیار داریم صادرات صنف یاد شده در کشورمان صرفاً به کشورهای منطقه مثل عراق، افغانستان و تاجیکستان خلاصه می‌شوند هرچند در برخی موارد صادراتی پراکنده به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز وجود داشته است. این درحالی است که صنعت مبلمان اداری در سراسر جهان همواره به روایت آمار روی ریل توسعه قرار گرفته است اما ایران سهم بسیار ناچیزی از این توسعه را به خود اختصاص داده است به‌صورتی که هنوز نتوانسته راهی به سوی بازارهای هدف اروپایی یا سایر کشورها برای خود باز کرده و وارد آن مناطق شود. 

به عقیده شیرازی مهم‌ترین مشکلی که باعث محصور شدن تولیدات ایران در منطقه شده است، نبود اطلاع‌رسانی از پتانسیل‌های موجود تولید در کشورمان بوده است. چون صنف تولیدکنندگان مبلمان اداری در ایران با توجه به تجربه و تخصص موجود امکان رقابتی کامل با محصولات بسیاری از کشورهای مطرح در این زمینه را دارد اما در بخش بازاریابی بسیار ضعیف عمل کرده است.

مدیر و طراح سایت ایران چوب در زمینه ارائه و معرفی مصنوعات مبلمان اداری با اشاره به کشور ترکیه به‌عنوان رقیب ایران در منطقه و به‌خصوص در بازار‌های اروپایی می‌افزاید: کشور ترکیه با توجه به سیستم بازاریابی و همچنین ارائه محصولات خود به مخاطبان توانسته اکنون تمامی بازار اروپا را به خود اختصاص دهد درحالی‌که در بسیاری از موارد محصولات ایران حتی در مقامی بالاتر از تولیدات ترکیه از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت قرار گرفته و می‌تواند جایگزین مناسبی در بازارهای یاد شده باشند.

این فعال صنفی به تجمیع و عرضه مناسب محصولات برای توسعه هرچه بیشتر صنف مبلمان اداری تأکید داشته و می‌گوید: همان‌طور که همه فعالان و دست‌اندرکاران تولیدات صنفی در کشور می‌دانند فرآیند تولید در واقع بخشی از کار است اما مهم‌ترین موضوع بحث ارائه و معرفی محصول به مخاطبان است که با توجه به شرایط فعلی، ایران در این زمینه ضعف عمده‌ای را تجربه می‌کند و نتوانسته فعالیت کافی داشته باشد به همین دلیل ظرفیت‌های بسیاری در صادرات این‌گونه محصولات بکر باقی مانده است.

وی درباره اهمیت حضور سایت‌های مجازی در صنعت مبلمان اداری می‌گوید: بسیاری از کشورهای مطرح در تولید این کالا با استفاده از امکانات مجازی به متقاضیان خدمات خود این امکان را می‌دهند که حتی نوع چیدمان و رنگ‌بندی دکوراسیون و مبلمان اداری خود را قبل از خروج از منزل یا محل کارشان انتخاب کنند و پس از آن با مراجعه به تولیدکننده قرارداد ساخت را امضا کنند، درحالی‌که ایران هنوز در این زمینه بسیار ابتدایی عمل کرده است. مدیر سایت ایران چوب در این‌باره به اهمیت حضور در دنیای مجازی همراه و همسو با واقعیت بازار اشاره دارد و می‌گوید: جای تردید نیست که امروز اهمیت حضور در دنیای مجازی برای معرفی دقیق توانایی‌ها و محصولات مختلف برهیچ‌کس پوشیده نیست که صنعت مبلمان اداری نیز مستثنا نیست، بنابراین اگر بتوانیم با استفاده از امکانات و شرایط دنیای مجازی در تجمیع تولید و ارائه آن به‌صورت مناسب به مخاطبان اقدام کنیم می‌توانیم به آینده صنعت یاد شده امیدوار باشیم.

براساس اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت رسمی نمایشگاه صنعت مبلمان 2015 گوانجو در کشور چین، صنعت مبلمان در بخش‌های مختلف، سال‌جاری میلادی و سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای را به خود خواهد دید. جالب است بدانیم که سال گذشته میلادی در بخش تولید مبلمان اداری شاهد رشد 4/8درصدی با ارزشی معادل 9/8میلیارد دلار بوده‌ایم. در بخش دیگری از این آمار آمده است، تقاضا برای خرید مبلمان اداری با توجه به تغییرات ایجاد شده در زمینه کسب‌وکار افراد و همچنین دکوراسیون دفاتر تجاری به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک، 6/8 درصد افزایش یافته که این افزایش تقاضای خرید می‌تواند گردش مالی 12/3میلیارد دلاری را برای صنعت یاد شده به ارمغان آورد.

از سوی دیگر کارشناسان برگزارکننده این نمایشگاه ‌بین‌المللی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت مبلمان و دکوراسیون پیش‌بینی کرده‌اند سال آینده میلادی این صنعت نزدیک به 8/8درصد افزایش داشته باشد و این افزایش معادل 10/6میلیارد دلار نقدینگی را در آن به حرکت درآورده و افزایش 11/8درصدی تقاضای خرید نیز در نهایت 13/7میلیارد دلار نقدینگی برای تولیدکنندگان مبلمان اداری به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bZqzPOkw
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپور
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه