از یک مدیر نیروی انسانی شنیدم که میگفت: متقاضیان تحصیلکرده مشاغل اینطور فکر میکنند که کارمند مورد نیاز کارفرمایان یک شخص جاهطلب و مبتکر است که باید مسئولیتهای زیادی را بر عهده بگیرد، این در حالی است که ما به کسی احتیاج داریم که روحیه کار گروهی داشته و در موقع خود چای درست کند و در نهایت کاری را انجام دهد که از او خواستهایم.
برخی شرکتهای تجاری بهخوبی به ضرورت استخدام و بهکارگیری افراد مناسب پی بردهاند. برخی دیگر از شرکتها نیز بر این باورند که به منظور رسیدن به موفقیت، سرسختترین و جاهطلبترین کارمندان نیاز دارند. دانشگاه هاروارد در یادداشتی به بررسی وضعیت کسبوکار پرداخته و بررسی کرده است که چگونه یک نفر میتواند با عملکرد نادرست خود فرهنگ سازنده و مثبت یک شرکت تجاری را تخریب کند.
در این یادداشت آمده است که چنین افرادی فارغ از اینکه به چه میزان سختکوش بوده یا در کارشان موفق هستند، باید فورا از شرکت کنار گذاشته شده یا به کلاسهای آموزشی جهت یادگیری نحوه رفتار صحیح سازمانی فرستاده شوند. نتایج تحقیقات صورت گرفته در این رابطه نشان میدهد که اگرچه این قبیل افراد ممکن است در کوتاهمدت به موفقیت برسند اما در بلندمدت موجبات نارضایتی همکاران و مشتریان را فراهم آورده و موجب وارد آمدن خسارات سنگینی به کسبوکارهایی که در آن فعالیت میکنند میشوند.
مارک کنستانتین، بنیانگذار شرکت Lush تنها افرادی را استخدام میکند که مایل باشد با آنها به یک سفر دو ساعته با قطار برود. وی روزانه و بهطور منظم مسیر دورسِت به لندن را با قطار طی میکند. کنستانتین از خود و افرادی که بهصورت بالقوه شانس استخدام در شرکت وی را داشته باشند در حین سفر عکس میگیرد، چنانچه وی نتواند فکر کردن به آن شخص را تحمل کند فارغ از اینکه آن شخص از چه رزومهای برخوردار است، فرد دیگری استخدام میکند.
ایده
شرکتی که به خوشرفتار و بهترین بودن کارمندان خود اهمیت بسیار زیادی میدهد خطوط هوایی سنگاپور است. مدیران این شرکت بهخوبی دریافتند هنگامی که مردم به مدت 18 ساعت 30هزار پا بالاتر از سطح زمین و در یک محفظه فلزی غولپیکر نشستهاند، صورتهای خندان و رفتار دوستانه مهمانداران با آنها از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست.
این شرکت هواپیمایی در ابتدا به لباسهای ازمدافتاده بانوان مهماندار خود معروف بود و به همین دلیل مدیران این شرکت تصمیم گرفتند بهجای استفاده از مهمانداران خانم و تمرکز بر نوع پوشش آنها از مهمانداران مرد خوشبرخورد و خندهرو استفاده کنند. این موضوع سبب شد تا خطوط هوایی سنگاپور به ارائه خدمات مناسب و رفتار دوستانه خدمه پروازش مشهور شود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* همه ما خاطره رفتار خوب و دوستانه افراد در سفرهایمان را تجربه کردهایم، حال این خاطره تجربه یک سفر نیمساعته با قطار بوده باشد یا لبخند یک راننده به هنگام سوار شدن به اتوبوس. ما قطعا به رستورانی که پیشخدمتهای آن بسیار پُرافاده بوده و رفتار دوستانهای نداشته باشند باز نخواهیم گشت اگرچه غذایی که در آن رستوران سرو میشود از کیفیت بسیار زیادی برخوردار باشد. هنوز وقتی میخواهیم افراد مورد نیازمان را استخدام کنیم سراغ لیست معیارهایمان میرویم تا بررسی کنیم چه کسی واجد شرایط لازم برای استخدام بوده و از تجربه بیشتری برخوردار است. سعی کنید تا سیاست استخدامتان را تغییر دهید، خودتان را جای مشتریان فرض کنید و از خودتان بپرسید که آیا مایلید تا دوباره با آن شخص فروشنده معامله کنید.
* اگر کارمندان ببینند که مدیران و رؤسایشان با فریاد زدن، بداخلاقی کردن و زورگویی کار روزانه خود را انجام میدهند، آنان نیز در برخورد با مشتریان همین رفتار را از خود نشان خواهند داد. خوشاخلاق، مهربان و در مواقعی که ضروری است سرسخت باشید و با کارمندان و مشتریانتان طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما نیز همانگونه رفتار شود.