از ایده محصول یا خدماتی که برای ارائه کردن به مشتریان به ذهنتان رسیده تا عرضه آن به بازار و فراتر از آن کارهایی که لازم است انجام دهید تا از ایدههایتان در برابر تقلب در حقوق صاحب ایده دفاع کنید، لازم است مراحل گوناگونی را طی کنید. امروزه حفاظت از ایده و تفکر ابتدایی بخشی کلیدی در موفقیت شرکتهای خلاق است. این امر در شرایط فعلی که تقلب و کلاهبرداریهای اینترنتی نگرانی موسسان شرکتها را برانگیخته بیشتر حساسیت برانگیز شده است، زیرا ممکن است ایدهها و فکرهای خلاقانه تأسیسکننده شرکت در دسترس دیگران قرار بگیرد. در این زمینه استراتژیهایی لازم است تا به صورت کاربردی از ایدههای خلاقانهتان حفاظت کنید.
1- ایده خود را کاملاً سری نگه دارید
تا زمانیکه ایده شما درحال پیشرفت است اقداماتی انجام دهید تا فکر خلاقانه شما در معرض تقلب دیگران قرار نگیرد. جزییترین نکته وارد کردن یک قانون جدید در قراردادهای کاری است تا کارمندان را از صحبت درباره این فکر حتی دربین خودشان منع کند. به علاوه لازم است افرادی که از شرکتهای بیمه مراجعه میکنند یا سرمایهگذارانی که در آینده ملاقات خواهید کرد نوعی تعهدنامه رازداری امضا کنند. این تعهدنامه برای استارتاپهایی که قرار است اطلاعات زیادی را تقسیم کنند در مواجهه با شریکان آیندهتان ضروری خواهد بود.
2- از منحصر به فرد بودن ایدهتان اطمینان حاصل کنید
آیا شما به نام تجاری که انتخاب کردهاید افتخار میکنید؟ توجه کنید نام تجاری که انتخاب میکنید پیش از این در یک فعالیت مشابه استفاده نشده باشد. مراکزی مانند مؤسسه ملی صاحبان صنعتی این تحقیق را انجام خواهند داد. علاوه براین امکان دارد ایده شما پیش از این توسط فرد دیگری توسعه داده شده و شرکت جدیدی احداث شده یا حتی درجای دیگری به ثبت رسیده و شما از آن بیخبر باشید. لازم است قبل از هراقدامی از داشتن آزادی برای بهرهبرداری اطمینان حاصل کنید.
3- بررسی کنید که شرکت شما صاحب نوآوری است
هدف این است که از ادعای همکاران جدیدتان اجتناب کنید، زیرا ممکن است در آینده همکاران جدیدتان فکر خلاقانه شما را تصاحب کرده و ادعا کنند که صاحب این نوآوری هستند. بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که افراد شرکتکننده در این نوآوری و همکارانتان مالکیت این ایده را به مؤسسه تسلیم کرده و به نام مؤسسه ثبت کنند. در این مرحله یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که تاریخ خلق و ابداع این نوآوری را ثبت کنید. این کار را هم میتوانید به واسطه موسسات ثبت شرکت انجام دهید. یکی دیگر از راههای ثبت ایده خلاقه شما گرفتن گواهی از این موسسات است. زیرا این کار قبل از ثبت شرکت نیز امکانپذیر بوده و به این صورت ایده شما نیز منحصر به فرد باقی خواهد ماند.
اما بعد از این هم کار شما تمام نشده و مسئولیت شما به آخر نرسیده است. بعد از این هم لازم است گواهی شرکتهایی را که به تازگی ثبت میشوند بررسی کرده و از آن اطلاع پیدا کنید. این بررسی را حتی تا بازار کشورهای دیگر نیز گسترش دهید و از شرکتهای ثبت شده و ایدههای جدید در بازارهای جهانی اطلاعات لازم را جمعآوری کنید.
4- ایده خود را جهانی کنید
مقاصد و هدفهای خود را از همان ابتدا با دقت تعیین کنید. ایده خلاقانه شما باید جهانی شود و برای این کار تنها یکسال زمان لازم دارید. اما قبل از هرچیزبازار کشورهای مقصد خود را از لحاظ پتانسیل بازار بررسی کنید. جهانی شدن هزینههای خاص خود را دارد و باید از ابتدا بودجه مشخصی را به این کار اختصاص دهید.
* منبع: Les Echos