پرسش: صاحب کسبوکاری هستم که به منظور جذب مشتری از تبلیغات پیامکی استفاده کردهام اما مدتی است که پیامکها ارسال شده ولی نتیجه دلخواه را بهدست نیاوردهام. به نظر شما آیا باید شیوه تبلیغاتی خود را تغییر دهم؟ چه توصیهای برای سنجش اثربخشی این شیوه دارید؟
پاسخ کارشناس، دکتر امین اسداللهی:
معمولا به شرکتها توصیه میشود که قبل از شروع تبلیغات، اثربخشی آنها را مورد سنجش قرار دهند. گاهی تبلیغ قبل از شروع باید روی نمونه کوچکتری مورد سنجش قرار گیرد. هرچند تبلیغات پیامکی معمولا به منظور فروش کالا مورد استفاده قرار نمیگیرد، این سبک تبلیغات بیشتر به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات استفاده میشود.
برای مثال در تبلیغات پیامکی بهعنوان نخستین سوال پرسیده میشود، آیا تمایل دارید با محصولات این برند آشنا شوید؟ از این طریق مشخص میشود که چه دستهای به محصولات علاقهمند هستند و چه دستهای تمایلی به محصولات ندارند که بعد از این نباید برایشان پیامک ارسال شود. حال بعد از ارسال و دریافت اطلاعات لازم، واحد ارتباط با مشتریان شرکت باید با مخاطبان علاقهمند تماس بگیرند و روشهای دیگر را اجرا کنند.
با این حال، این سبک تبلیغات در داخل کشور به این شکل مورد استفاده قرار نمیگیرد و شرکتها بهصورت تصادفی پیامی را به عدهای از مشتریان ارسال میکنند. بعد از ارسال به امید اینکه شاید کسی با آنها تماس بگیرد، منتظر میمانند. درواقع شرکتها در داخل به این سبک تبلیغات با هدف فروش تمرکز میکنند. درحالی که تبلیغات پیامکی جذب مشتری نخواهد کرد. البته شرکتهای خدماتی مانند آژانسها و موسسات آموزشی از این شیوه به منظور جذب مشتری نیز میتوانند استفاده کنند. در تبلیغات پیامکی چنین شرکتهایی امکان بیشتری وجود دارد که مشتری به منظور خرید تماس بگیرد و گرنه مابقی شرکتها نباید به منظور فروش محصول چنین پیامکهایی ارسال کنند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.