پرسش: درحوزه تولید شیرینی و شکلات فعالیت میکنم و به توصیه مشاوران قصد دارم مقدمات تولید محصولات مکمل را برای کسبوکارم فراهم کنم. پیشنهاد میکنید چه محصولاتی را انتخاب کنم و چه مواردی را در نظر بگیرم؟
پاسخ کارشناس؛ دکتر محمد بلوریان تهرانی: اضافه کردن محصولات به سبد کالایی شرکتها شرایط خاص خود را میطلبد. اجرای این شیوه همیشه هم به نفع شرکتها نیست. پرکردن سبد کالایی توسط شرکتها همواره به موقعیت قرارگیری آنها در منحنی محصول بازمیگردد.شرکتها باید در نظر بگیرند که در تمام مراحل منحنی محصول نمیتوانند به سبد کالایی خود محصولی جدید اضافه کنند.
برای مثال در مرحله معرفی و مرحله نیمه اول رشد این اضافه شدن مناسب نیست. درنتیجه به این شرکت تولیدکننده توصیه میکنم، اگر در مرحله نیمه دوم رشد یا در مرحله بلوغ محصول است، اقدام به اضافه کردن سبد کالایی خود کند. البته شاید این شرکت عنوان کند، در مراحل اولیه است ولی به سودآوری لازم رسیده و به نظر خودش در مرحله رشد محصول قرار گرفته، به نظرم اگر شرایط چنین است، اضافه کردن محصول به سبد کالایی برای این شرکت امکانپذیر است.
همچنین چنین شرکتی باید از اضافه کردن محصولاتی شروع کند که به سرمایهگذاری جدید نیاز ندارد؛ یعنی از تولید کالاهای جدیدی شروع کند که نیاز به تکنولوژی یا مواد اولیه تازهای نداشته باشد تا بتواند در تولید محصولات تازه از تکنولوژی و مواد اولیه محصولات قبلی خود استفاده کند. برای مثال به سراغ ایجاد تنوع در بستهبندی، طعم، ابعاد و اندازه محصولات قبلی خود برود. علاوهبر موارد ذکر شده، اگر این شرکت میخواهد محصولاتی را با تکنولوژی جدید تولید کند، باید شرایط بازار و موقعیت جدید و ذائقه مشتریان تازه خود را نیز در نظر بگیرد که این موارد نیاز به سرمایهگذاری تازه دارد.
در پایان اینکه این شرکت علاوه بر درنظرگرفتن شرایط و امکانات تولید، باید قبل از تولید محصولات تازه، موقعیت سیستم پخش و توزیع خود را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهد. اگر این شرکت به سبد کالایی خود اضافه کند ولی نتواند محصولات تازه را توزیع و پخش کند، کاری را از پیش نبرده است و مطمئنا دراینباره ضرر خواهد دید.