پرسش: تصمیم دارم چشماندازی را برای سازمانم مشخص و برنامههایی را در راستای رسیدن به اهداف آتی تدوین کنم؛ چطور میتوانم بهترین و واقعگرایانهترین حالات را درنظر بگیرم؟
پاسخ کارشناس؛
دکتر سینا شریعتی:
اگر بخواهیم چشمانداز یک سازمان را بهصورت علمی تدوین کنیم، باید فاکتورهایی مانند فرصتها، تهدیدها، قوتها و ضعفها را برای آن در نظر بگیریم. گزینههای فرصتها و تهدیدها برونسازمانی و گزینههای قوتها و ضعفها درونسازمانی هستند. معمولا گزینههای برونسازمانی قابل پیشبینی نیستند و به سازمان تحمیل میشوند یعنی در تدوین چشمانداز باید در نظرگرفته شود که چه فرصتها و تهدیدهایی پیش روی سازمان است که در اختیار او نیست.
برای مثال اگر بخواهیم برای یک فروشگاه لوازم یدکی چشماندازی در نظر بگیریم، باید نکاتی مانند اینکه آیا تامینکننده لازم دارد، آیا محل مناسبی برای توزیع محصولات دارد، آیا میتوان تبلیغات خوبی برای کسب وکار داشت و از این دست موارد را بهعنوان گزینههای قوتها و ضعفهای کسبوکار در نظر گرفت.
همینطور در مورد فرصتها و تهدیدها باید در نظر بگیریم که آیا کشور در تولید خودرو پیشرفتی داشته است و آیا کشور درجهت کاهش تولید خودرو پیش میرود؛ براساس این موارد میتوان چشمانداز واقعی را تدوین کرد. برای تدوین یک چشمانداز واقعی باید تمامی حوزههای علمی مانند اقتصاد، فرهنگ، روانشناسی، بازاریابی و فروش را کنار هم در نظر بگیریم؛ یعنی همه این علوم باید اطلاعات و دانش حوزه خود را روی هم بگذارد که چشمانداز سازمان تدوین شود.