یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

چند هفته ای هست که توئیتر بابت راه اندازی پلتفرم تردز حسابی از دست شرکت متا عصبانی است. این ماجرا حتی به اعلام رسمی ایلان ماسک مبتنی بر شکایت از متا نیز کشیده شد. با این حال هنوز خبری از برگزاری دادگاه یا جنگ تمام عیار میان این دو پلتفرم نیست. شما لازم نیست یک کارشناس خبره شبکه های اجتماعی باشید تا به شباهت تردز با توئیتر پی ببرید. این همان نکته ای است که صدای برخی از کاربران را هم درآورده است. 

اگرچه تردز از نظر جذب سریع کاربر دائما رکوردهای جهانی را جا به جا می کند، اما هنوز راه درازی برای تبدیل شدن به رقیبی گردن کلفت برای توئیتر دارد. همه این ماجراها از جایی شروع شد که ایلان ماسک سیاست های توئیتر را دستکاری کرد. در آخرین اقدام ایلان ماسک از محدودیت موقت مشاهده توئیت از سوی کاربران پرده برداشت. این اقدام با موجی از اعتراض کاربران همراه شد. به طوری که خیلی زود مدیران توئیتر موقتی بودن این تصمیم را اعلام کردند. با این حال اقدامات مدیران توئیتر فایده ای نداشت و کاربران به فکر پلتفرمی جایگزین افتاده بودند. این درست همان لحظه ای بود که متا با تمام قوا وارد بازار شد. 

توئیتر در برابر متا

احتمالا شما هم اسم هایی مثل بلو اسکای (Blue Sky) به عنوان جایگزین توئیتر به گوش تان خورده است. با این حال وقتی پای پلتفرم زیرمجموعه متا (همان فیس بوک سابق) وسط باشد، دیگر هیچ اسم دیگری به چشم نمی آید. باور کنید یا نه، متا خلاقیت زیادی در طراحی تردز به خرج نداده است. رابط کاربری هر دو اپ شباهت زیادی به هم دارد. به همین خاطر توئیتر از همان لحظات نخست ادعای شکایت را مطرح کرد. شاید تنها تفاوت کلیدی میان تردز و توئیتر بحث ایراداتی باشد که کاربران توئیتر از دستش شاکی هستند. شما در تردز محدودیتی برای مشاهده محتوا ندارید. به علاوه، خبری از تیک های آبی پولی نیز نخواهد بود. بنابراین با خیال راحت اصالت اکانت ها را درک خواهید کرد. 

مطلب مرتبط: تردز به چه درد کسب و کارها می خورد؟

ما در این مقاله قصد نداریم دعوای میان متا و توئیتر را به طور کلیشه ای بررسی کنیم. در عوض سراغ برخی از سوالات مهم رفته ایم که نه تنها ذهن کاربران را مشغول کرده، بلکه برای کسب و کارها نیز کلیدی خواهد بود. اگر شما هم در دوراهی ادامه فعالیت در توئیتر یا مهاجرت همیشگی به تردز گیر کرده اید، بد نیست چند دقیقه از وقت تان را به ما اختصاص دهید. 

ماجرای شکایت حقوقی توئیتر از متا چیست؟

ماجرای شکایت حقوقی توئیتر از متا

اولین سوالی که باید خیلی رُک و پوست کنده بررسی اش کنیم، مربوط به اوضاع شکایت حقوقی توئیتر است. همانطور که قبلا گفتیم، مدیران توئیتر به خاطر شباهت بیش از اندازه تردز به پلتفرم شان حسابی عصبانی شده اند. البته این تنها دلیل شکایت مدیران توئیتر نیست. آنها معتقدند مارک زاکربرگ برخلاف قوانین موجود از برخی مدیران سابق توئیتر به عنوان منبع اطلاعاتی برای طراحی پلتفرم تازه اش استفاده کرده است. به زبان خودمانی، زاکربرگ با پرداخت غیرقانونی پول به مدیران سابق توئیتر به برخی از اطلاعات محرمانه این پلتفرم دسترسی پیدا کرده است. 

بی شک اتهام اخیر بی نهایت بزرگ و در صورت اثبات دردسرساز خواهد بود. فیس بوک در طول سال های اخیر دردسر کم نداشته است. تا جایی که برای بازسازی چهره برندش مجبور به خلق متا به عنوان شرکت مادر شد. حالا اگر ثابت شود متا برای طراحی پلتفرم تازه اش اقدام به پرداخت غیرقانونی پول به مدیران سابق توئیتر کرده، موج تازه ای از بی اعتمادی علیه زاکربرگ و تیمش شکل خواهد گرفت. درست به همین خاطر مدیران متا تا حالا پاسخ های محافظه کارانه ای به ادعاهای توئیتر داده اند. 

جواب متا به ادعای توئیتر چه بود؟

جواب متا به ادعای توئیتر

همانطور که گفتیم، متا کلا اتهامات وارده از سوی توئیتر را رد کرد است. آنها نه تنها کپی برداری از توئیتر را رد می کنند، بلکه اتهامات مربوط به همکاری با مدیران سابق توئیتر را نیز بی اساس می دانند. استدلال اصلی مدیران متا جذب 30 میلیون کاربر تازه آن هم فقط در عرض یک روز است. خب اگر متا کپی ناشیانه ای از روی دست توئیتر انجام داده بود، این همه کاربر جذب پلتفرمش نمی شدند. 

احتمالا ادعای متا درباره رد کپی برداری از توئیتر کمی غیرمنطقی به نظر می رسد. بخش زیادی از استقبال حیرت انگیز از تردز به خاطر محدودیت های تازه توئیتر است. به علاوه، هر جایی که اسم زاکربرگ و برند متا به چشم بخورد، خود به خود برای مخاطب جذابیت زیادی خواهد داشت. بنابراین طبیعی است که کاربران استقبال خوبی از تردز کنند. 

مطلب مرتبط: تردز به چه درد کسب و کارها می خورد؟

آیا تردز تهدیدی برای توئیتر محسوب می شود؟

آیا تردز تهدیدی برای توئیتر محسوب می شود

سوال بالا کمی مبهم به نظر می رسد؛ چرا که هنوز اول کار تردز است و تعداد کاربرانش اصلا با توئیتر قابل مقایسه نیست. به علاوه، توئیتر علی رغم سیاست های عجیبی که در طول سال گذشته اعمال کرده، هنوز هم یکی از پلتفرم های بی نهایت جذاب برای کاربران محسوب می شود.

آینده تردز هرچه باشد، احتمالا به این زودی ها رقیب دست و پاگیری برای توئیتر نخواهد شد. البته برنامه های متنوع متا برای توسعه تردز همین حالا هم توجه مدیران توئیتر را به خود جلب کرده است. بنابراین باید منتظر درگیری های هرچه بیشتر میان این دو غول تجاری باشیم. 

درگیری توئیتر و متا چه تبعاتی برای شبکه های اجتماعی دارد؟

درگیری توئیتر و متا چه تبعاتی برای شبکه های اجتماعی دارد

رقابت میان توئیتر و تردز که اکنون در قالب درگیری حقوقی دنبال می شود، احتمالا جرقه ای در ذهن بقیه کارآفرینان نیز خواهد زد. خب اگر متا توانسته از فرصت اعتراض کاربران توئیتر استفاده کند، چرا بقیه همین دست فرمان را پیش نگیرند؟ نکته جالب اینکه خیلی از کاربران نسبت به سیاست های حریم خصوصی متا اعتراض های گسترده ای دارند. بنابراین مشاهده گزینه های شبیه به فیس بوک یا اینستاگرام در آینده ای نزدیک اصلا دور از انتظار نخواهد بود. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم به زودی نسخه جمع و جورتر پلتفرم های مشهور دنیا به بازار عرضه خواهد شد. اگرچه این نسخه ها رقیب مستقیم غول های بزرگ محسوب نخواهند شد، اما آینده ای همراه با رقابت نزدیک را ترسیم می کنند. اگر شما هم در عرصه شبکه های اجتماعی فعالیت دارید یا برندتان در پلتفرم های مختلف حضوری پررنگ دارد، احتمالا چند سال دیگر انتخاب پلتفرم های مناسب برای بازاریابی بدل به تصمیمی حساس برای تان خواهد شد. 

مطلب مرتبط: راهنمای گام به گام شروع فعالیت در توئیتر

خرید توئیتر از سوی ایلان ماسک چه معنایی داشته؟

خرید توئیتر از سوی ایلان ماسک چه معنایی داشته

هنوز هم خیلی ها باور نمی کنند ایلان ماسک 44 میلیارد دلار برای خرید توئیتر هزینه کرده است. شما را نمی دانم، ولی من که با شنیدن چنین خبری بی نهایت شوکه شدم. این اتفاق درست زمانی که فیس بوک در اقدامی ناگهانی اینستاگرام را خرید نیز تکرار شد. آن زمان خیلی ها از توسعه هرچه سریع تر دنیای شبکه های اجتماعی حرف می زدند. راستش را بخواهید، بعد از گذشت نزدیک به یک دهه آن تحلیل ها کاملا درست از آب درآمده است. بنابراین خرید 44 میلیاردی ایلان ماسک نشانه ای از ادامه این روند رو به رشد است.

اجازه دهید قبل از اینکه اما و اگر فراوانی در کار بیاورید، چند تا از نشانه های واضح توسعه صنعت طراحی شبکه های اجتماعی را با هم مرور کنیم. توئیتر را در نظر بگیرید؛ این روزها نه تنها تردز رقیب احتمالی این پلتفرم محسوب می شود، بلکه گزینه هایی مثل ماستودون (Mastodon) و بلو اسکای (Blue Sky) نیز حسابی گرد و خاک به پا کرده اند. چنین اتفاقی درباره اینستاگرام هم روی داده است. زمانی که تیک تاک کارش را شروع کرد، خیلی از کاربران پایان عصر سلطه بی چون و چرای اینستاگرام را به چشم می دیدند. بعد از گذشت چند سال نه تنها تیک تاک بدل به رقیبی جدی برای اینستاگرام شده، بلکه خیلی جاها حتی از این پلتفرم قدیمی جلو هم زده است. خب طراحی بخش ریلز در واکنش به توسعه سریع تیک تاک را که فراموش نکرده اید؟

نتیجه احتمالی شکایت توئیتر از متا چیست؟

نتیجه احتمالی شکایت توئیتر از متا

شکایت توئیتر از متا درباره تردز یکی از اولین پرونده های جدی در صنعت شبکه های اجتماعی محسوب می شود. این مسیر که به لطف ایلان ماسک باز شده، احتمالا برای پلتفرم های دیگر نیز تکرار خواهد شد. آن وقت کارآفرینان این حوزه شاهد انبوهی از شکایت ها خواهند بود. 

آنطور که به نظر می رسد، تردز قرار نیست با شکایت توئیتر به طور کامل از صفحه روزگار محو شود، اما احتمالا این نبرد حقوقی مزایای قابل ملاحظه ای برای توئیتر به همراه خواهد داشت. به طوری که نگاه ها به تردز از همین حالا سنگین تر شده و حتی سرمایه گذاری برندها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. خب اگر شرکتی را سراغ دارید که حاضر به بازاریابی و تبلیغات در پلتفرمی بدنام است، ما را هم بی خبر نگذارید. 

نبرد حقوقی میان توئیتر و متا هنوز در ابتدای راه است. بی شک در ادامه صحنه های سینمایی از نبرد میان این دو برند ثبت خواهد شد. شاید بهترین کار در این میان اندکی صبر بیشتر باشد. اینطوری ته توی ماجرا به مرور زمان درمی آید. 

مطلب مرتبط: آیا توئیتر هنوز به درد بازاریابی می خورد؟

سخن پایانی

درگیری میان توئیتر و متا

درگیری میان توئیتر و متا موج تازه ای از افزایش رقابت در دنیای پلتفرم های اجتماعی را نشان می دهد. درست به همین خاطر خیلی از ناظران با وسواسی حیرت انگیز اخبار این درگیری را دنبال می کنند. ما در این مقاله سعی کردیم به برخی از سوالات پرتکرار در رابطه این دعوای حقوقی و تاثیرش بر روی آینده شبکه های اجتماعی جواب دهیم. حالا شما چشم اندازی نسبتا منطقی از این وضعیت در اختیار دارید. 

یادتان باشد، تحولات دیجیتال همیشه روی می دهد، اما گاهی اوقات مطابق انتظار من و شما نیست. پس خیلی به ارزیابی تان از آینده شبکه های اجتماعی مطمئن نباشید. خب اگر تا همین یک سال قبل درباره ورود ایلان ماسک به دنیای شبکه های اجتماعی حرف می زدیم، احتمالا چیزی به غیر از خنده های معنادار دیگران دستگیرمان نمی شد!

منابع:

https://readwrite.com

https://blog.hubspot.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3HSU0vPW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه