فروشگاه های آنلاین در طول یک دهه اخیر توسعه بسیار زیادی داشته اند. اکنون دیگر کمتر کسی برای خرید محصولات موردنیازش به سراغ گزینه فروشگاه های حضوری می رود. این امر برای کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما با مشاهده تمایل کاربران برای خرید آنلاین به فکر راه اندازی یک کسب و کار در این حوزه افتاده اید، هنوز خیلی دیر نشده است. شاید برخی از کارآفرینان حضور در عرصه فروش آنلاین آن هم در سال 2021 را نوعی ریسک بزرگ قلمداد کنند، اما این کار برای شما و کسب و کارتان مزیت های زیادی به همراه خواهد داشت.
راه اندازی فروشگاه آنلاین شما را از دغدغه دامنه محدود مشتریان رها خواهد کرد. شما با راه اندازی یک کسب و کار آنلاین به راحتی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان جهانی را خواهید داشت. به عنوان مثال، برند آمازون را در نظر بگیرید. این برند در طول چند دهه اخیر رفتار مشتریان در زمینه خرید را به خوبی تغییر داده است. اگر آمازون توانسته چنین کاری انجام دهد، پس چرا شما نتوانید؟
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از توصیه های کاربردی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین در حوزه کسب و کار است. سالانه شمار بالایی از فروشگاه های آنلاین تازه تاسیس پس از چند ماه فعالیت با شکست مواجه می شوند. اگر شما تمایلی به تجربه چنین واقعیتی ندارید، نکات این مقاله برای تان کاربردی خواهد بود.
بررسی وضعیت رقابت
همیشه وقتی قصد ورود به یک حوزه تازه از کسب و کار را دارید، باید وضعیت کلی اش را ارزیابی کنید. اگر یک حوزه کاری دارای رقابت بسیار زیاد و فشرده ای باشد، آیا شما تمایلی برای ورود به آن نشان خواهید داد؟ بدون تردید پاسخ منفی خواهد بود. این امر در مورد ورود به عرصه فروش آنلاین نیز باید رعایت شود.
مطلب مرتبط: هر آنچه پیش از راه اندازی فروشگاه آنلاین باید بدانید
امروزه فروشگاه های آنلاین بیشتر حالت محلی دارند بنابراین شما در ابتدای کارتان نیازی برای مقایسه وضعیت استارت آپ تان با برندهای بزرگ ندارید. فقط باید نسبت به وجود فضای کافی برای فعالیت برندتان اطمینان حاصل کنید. شما به همین راحتی امکان شروع کسب و کارتان بدون دغدغه پیرامن وضعیت رقبا را خواهید داشت.
اگر رقبای شما بیش از اندازه بزرگ هستند، شاید بهتر باشد در ایدهتان تجدیدنظر کنید. البته یک راهکار جذاب در این میان مطالعه دقیق در مورد عملکرد رقبا و تلاش برای فعالیت بهتر از آنهاست. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را به بهترین شکل ممکن فراهم خواهد کرد. اگر یک فروشگاه آنلاین بزرگ دارای نقطه ضعفی در عملکردش است، شما به عنوان یک کسب و کار کوچک باید در تلاش برای رفع آن باشید. فقط در این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان خواهید داشت.
بیمه مرسولات فروشگاه
گاهی اوقات در فرآیند ارسال مرسولات برای آنها مشکلی ایجاد می شود. این امر کاملا طبیعی است. به هر حال برخی از محصولات در فرآیند بسته بندی یا ارسال دچار آسیب می شود. مهمترین مسئله در این میان مدیریت چنین وضعیتی به بهترین شکل ممکن است. اگر شما مشتریان تان را به حال خودشان رها کنید، شاید خبری از مرجوعی سفارشات نشود، اما دیگر مشتریان موردنظر را نخواهید دید.
شاید شما برای ارسال دقیق مرسولات سرمایه گذاری زیادی کرده باشید، اما باز هم احتمال وقوع مشکل در فرآیند ارسال وجود خواهد داشت. بهترین راهکار در این میان بیمه کردن سفارشات ارسالی است. این امر در صورت بروز هرگونه مشکلی برای محصولات موجب جبران خسارت خواهد شد.
مشتریان به هنگام خرید محصولات به بیمهشان توجه زیادی می کنند. این امر در مورد خرید آنلاین به طور دوچندانی اهمیت دارد بنابراین با بیمه کردن سفارشات ارسالی خیال مشتریان را از دریافت صحیح محصولات راحت کنید در غیر این صورت باید به طور مداوم نگران نحوه تحویل سفارشات به مشتریان و نارضایتی های احتمالی آنها باشید.
امروزه گزینه های بیمه بسیار زیادی در دسترس فروشگاه های آنلاین قرار دارد. مهمترین مسئله در این میان انتخاب یک شرکت مطمئن و شیوه ای مقرون به صرفه برای بیمه کردن سفارشات است بنابراین در انتخاب شرکت بیمه مورد نظرتان هرگز عجله نکنید.
یافتن یک عمده فروش خوب
شما محصولات تان را از کجا تهیه می کنید؟ بدون تردید فروشگاه های آنلاین خودشان محصولات عرضه شده را تولید نمی کنند بنابراین باید به دنبال شرکت هایی برای عرضه محصولات شان باشید. این کار شاید جذاب به نظر برسد، اما دردسرهای زیادی دارد.
هماهنگی با شرکت های مختلف برای فروش محصولات شان هرگز ایده جذابی نیست. این کار بخش قابل ملاحظه ای از زمان شما را به خودش اختصاص خواهد داد. خوشبختانه امروزه شرکت های بسیار زیادی در زمینه ارائه خدمات مربوط به فروش عمده فعالیت دارند. شما با همکاری چنین شرکت هایی به راحتی امکان تهیه محصولات دلخواه تان برای عرضه در فروشگاه آنلاین خود را خواهید داشت. این گزینه سهولت و سرعت بسیار بیشتری در مقایسه با هر راه حل دیگری خواهد داشت.
مطلب مرتبط: فروشگاه آنلاین در برابر آفلاین
طراحی سایتی جذاب
همانطور که در فروشگاه های حضوری نوع طراحی دکور و همچنین ساختمان اصلی اهمیت دارد، در فروشگاه های آنلاین نیز طراحی سایت مهم است. اگر سایت شما برای مخاطب هدف جذابیت کافی نداشته باشد، هرگز از شما خرید نخواهد کرد بنابراین در زمینه طراحی سایت تمام تلاشتان را به خرج دهید در غیر این صورت در نهایت با پشیمانی عرصه کسب و کار را ترک خواهید کرد.
مرور وضعیت سایت رقبای بزرگ تان در عرصه فروش آنلاین همیشه ایده جذابی است. این امر شما را با تکنیک های طراحی سایت و برخی از ترندهای برتر در این زمینه آشنا خواهد کرد. البته نباید به سراغ کپی کردن دقیق مشخصات قالب سایت آنها بروید. این کار مشتریان را نسبت به شما بی اعتماد خواهد کرد بنابراین همیشه نسبت به طراحی منحصر به فرد سایت تان توجه نشان دهید. در غیر این صورت هزینه بسیار زیادی برای این کم توجهی تان پرداخت خواهید کرد.
تبلیغ کسب و کار در شبکه های اجتماعی
هیچ کسب و کاری بدون تبلیغات درست و اصولی به موفقیت نمی رسد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر مخاطب هدف دارد. اگر کسب و کار شما در راستای جلب نظر مخاطب هدف دور گزینه تبلیغات را خط بکشد، فرآیند توسعه کسب و کارتان به شدت طولانی خواهد شد.
شاید تبلیغات یکی از گزینه های گران برای کسب و کارها باشد، اما تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی وضعیت آنها دارد بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن به این نکته توجه نشان دهید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
امروزه فروشگاه های آنلاین بسیار زیادی در سراسر دنیا فعال هستند، اما مشتریان بسیاری از آنها را نمیشناسند. این امر موجب کاهش سودآوری شما بالایی از فروشگاه ها می شود. در این میان مقصر اصلی صاحبان فروشگاه های آنلاین هستند. آنها باید به خوبی کسب و کارشان را در معرض دید مشتریان قرار دهند. در غیر این صورت هیچ خریدی از سوی مشتریان صورت نخواهد گرفت.
اگر قصد تبلیغات برای فروشگاه تان را دارید، باید به سراغ شبکه های اجتماعی بروید. امروزه شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد. دلیل این امر هم کاملا مشخص است: محبوبیت بالای شبکه های اجتماعی در میان کاربران. بنابراین هرچه شما توانایی بیشتری برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی داشته باشید، در نهایت شانس بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید یافت.
بی تردید گزینه های تبلیغاتی بسیار زیادی در دسترس کسب و کارها قرار دارد. نکته مهم در این میان استفاده از بهترین ابزار ممکن است. فقط در این صورت شما شانس کافی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. در غیر این صورت باید به طور مداوم در تلاش برای جذب مشتریان باشید. توصیه ما در این میان سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی به جای دیگر انواع تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی است.
بازاریابی حرفه ای
بسیاری از کسب و کارهای نوپا در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مشکل زیادی دارند. این امر ناشی از تازه کار بودن آنها در زمینه بازاریابی است. اگر در کسب و کارتان یک بازاریاب حرفه ای داشته باشید، وضعیت تان از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور کامل دستخوش تغییر خواهد شد. بنابراین باید در راستای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب هدف این نکته را به خوبی مدنظر قرار دهید.
شاید استخدام یک بازاریاب حرفه ای از همان روز اول کسب و کار ایده بسیار گرانی باشد. در این صورت شما باید دست کم برخی از تکنیک های اساسی بازاریابی را یاد بگیرید. این امر به سادگی با مرور برخی از مقاله های معتبر در زمینه بازاریابی و شرکت در دوره های آنلاین آموزش بازاریابی امکان پذیر است. بنابراین در این راستا نیازی برای نگرانی نخواهد بود.
مطلب مرتبط: نقطه شروع راه اندازی فروشگاه آنلاین
بسیاری از برندها در مورد بازاریابی به الگوی بازاریابی ارکانیگ تمایل نشان می دهند. شاید این امر برای کسب و کارها جذابیت زیادی داشته باشد، اما به معنای هیچ کاری نکردن نیست. شما در بازاریابی ارگانیک فقط هزینه زیادی را صرف نمی کنید. سایر کارها نظیر تلاش برای تولید محتوای جذاب باید به طور اصولی از سوی شما دنبال شود. در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
امروزه محتوا مهمترین عامل در جلب نظر مخاطب هدف است. اگر شما قصد دارید بدون تبلیغات یا صرف هزینه بالا در حوزه بازاریابی مشغول به فعالیت شوید، دست کم باید محتوای جذابی تولید کنید. در غیر این صورت مخاطب هدف هیچ دلیلی برای تعامل با کسب و کار شما نخواهد داشت.
توجه به مدیریت سئو
فروشگاه آنلاین شما باید دارای سایت جذابی باشد. این نکته را پیش از این مورد بحث قرار دادیم. یکی از نکات مهم دیگر در مورد سایت رسمی برند مربوط به رعایت نکات سئو است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. اگر سئو سایت شما در وضعیت مناسبی نباشد، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نخواهید کرد. در واقع گوگل در صورت رعایت نکردن اصول سئو از سوی شما هیچ تمایلی برای نمایش دادن فروشگاه تان در رتبه های برتر برای کاربران نخواهد داشت بنابراین شما باید عملکرد قابل ملاحظه ای در این زمینه از خودتان بروز دهید.
استفاده از توصیه های کارشناس های حرفه ای در زمینه سئو سایت همیشه در دسترس شما قرار دارد. مهمترین نکته در این میان تلاش برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. این امر امکان ادامه حضور کسب و کار شما در بازار را فراهم می کند.
امروزه توصیه های سئو بسیار زیادی در عرصه کسب و کار در دسترس قرار داد. متاسفانه بسیاری از توصیه های موردنظر فاقد کیفیت و اعتبار لازم است بنابراین شما باید به دنبال بهترین توصیه های ممکن باشید. این امر با توجه به منبعی که توصیه ها را ارائه می کند، امکان پذیر است بنابراین همیشه پیش از اجرای توصیه های حوزه سئو به منبع مطمئن آن توجه نمایید. در غیر این صورت فعالیت تان همراه با پشیمانی خواهد بود.
استفاده از گزینه های پرداخت مطمئن
مشتریان همیشه برای پرداخت هزینه خرید آنلاین دچار تردید می شوند. این امر با توجه به سابقه انواع کلاهبرداری در فضای آنلاین امری طبیعی به نظر می رسد. وظیفه اصلی شما در این میان اطمینان دادن به مشتریان است. این کار با استفاده از درگاه های پرداخت مطمئن انجام می شود.
اگر شما در کسب و کارتان می خواهید مشتریان را برای مدت زمانی طولانی حفظ کنید، باید در گزینه های پرداخت آنها تنوع قابل ملاحظه ای ایجاد نمایید در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. به عنوان مثال، استفاده از درگاه های پرداخت مختلف و حتی گزینه پرداخت درب منزل را باید مدنظر قرار دهید. این امر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف به طور کاربردی خواهد داشت.
بهینه سازی فروشگاه برای کاربران موبایل
امروزه اغلب مردم با استفاده از گوشی های موبایل اقدام به جست وجو در اینترنت می کنند. این امر برای کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر کسب و کار شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان موبایلی را نداشته باشد، بخش قابل توجهی از سودش از بین می رود بنابراین باید نسبت به بهینه سازی سایت فروشگاه برای کاربران موبایلی توجه نشان داد.
خوشبختانه بهینه سازی سایت برند برای کاربران موبایلی کار چندان دشواری نیست. این امر به سادگی در همان ابتدای طراحی سایت امکان پذیر است. بنابراین همیشه به هنگام طراحی سایت از موسسه های طرف قراردادتان برای رعایت این نکته درخواست تنظیم کنید.
مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم
طراحی بسته های مشتریان وفادار
هر فروشگاهی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید برنامه ای دقیق به منظور تبدیل آنها به مشتریان وفادارش داشته باشد. این امر بدون توجه به نیازها و خواسته های مشتریان امکان پذیر نیست. یکی از راهکارهای مناسب در این میان رونمایی از بسته های ویژه مشتریان وفادار است. این امر به معنای ارائه تخفیف های جذاب و گسترده برای مشتریان وفادار برند است. به این ترتیب شما امکان حفظ مشتریان برای مدت زمان طولانی را خواهید داشت.
شاید شما در وهله نخست امکان ارائه تخفیف های گسترده به مشتریان تان را نداشته باشید، اما به هر حال باید از یک جایی شروع کنید. این امر برای مشتریان دلگرمی مناسبی در راستای توجه کسب و کارتان به آنها خواهد بود.
بی تردید مدیریت فروشگاه های آنلاین کار ساده ای نیست، به ویژه اگر در این زمینه تازه کار هم باشید. توصیه ما برای شما در این مقاله به طور ساده و کاربردی بیان شده است بنابراین اگر پیش از راه اندازی فروشگاه تان به این نکات توجه نمایید، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت در دنیای کسب و کار خواهید داشت.