فروش آنلاین در بسیاری از نقاط دنیا بدل به ترندی جذاب شده است. رشد تعداد فروشگاه های آنلاین در سراسر دنیا نکته ای نوید بخش برای آینده این صنعت است. در این میان برخی از کسب و کارها همچنان بر روی فعالیت آفلاین تمرکز دارند. این گونه از کسب و کارها به دلیل ماهیت فعالیت شان حضور در دنیای آنلاین را چندان جذاب تعریف نمیکنند.
امروزه بسیاری از کارآفرینان نسبت به ایجاد فروشگاه برای کسب و کارشان دچار تردید هستند. ما در این میان با گزینه فروشگاه آنلاین و آفلاین در تقابل هستیم. از یکسو ایجاد فروشگاه آنلاین جذابیتهای بسیار زیادی دارد، با این حال تمام برندها توانایی استفاده از مزیت های این حوزه را ندارند بنابراین انتخاب میان این دو گزینه بسیار دشوار خواهد بود. هدف ما در ادامه بررسی مزیت های هر کدام از دو گزینه فوق برای بهبود توانایی شما به منظور انتخابی هرچه بهتر است
فروشگاه های آنلاین
فعالیت در زمینه فروش آنلاین مزیت های قابل ملاحظه ای دارد. این امر شامل کاهش هزینه های جاری و همچنین عدم نیاز به استخدام شمار بالایی از کارکنان است. به این ترتیب شما در عمل هزینههای جاری کمتری خواهید داشت. همچنین ارتباط شما با فروشندگان اصلی کالاها و خدمات مختلف بهتر خواهد شد. امروزه دو نوع از کارآفرینان به دنبال ایجاد فروشگاه آنلاین هستند. گونه نخست در تلاش برای فروش محصولات خودشان هستند. این دسته دارای تولیدیهای متعدد هستند بنابراین تلاش برای فروش محصولات به صورت آنلاین در عمل آنها را به یک نوع محصول در بازاری بزرگ تنها خواهد گذاشت.
امروزه موفقیت در زمینه فروش آنلاین بستگی به تنوع محصولات ما دارد بنابراین چنین گزینهای برای یک برند با تنوع محصولات پایین هرگز مناسب نخواهد بود. اگر شما در این زمینه به دنبال ایجاد فروشگاه آنلاین هستید، باید دستکم به دنبال جلب نظر دیگر فروشندهها به منظور افزایش تنوع محصولاتتان باشید.
مطلب مرتبط: نقطه شروع راه اندازی فروشگاه آنلاین
فروشگاه های آفلاین
وضعیت فروشگاه های آفلاین به طور کلی متفاوت است. چنین فروشگاههایی در طول سدههای متمادی در دنیای کسب و کار حضور داشته اند بنابراین اعتماد بسیار بیشتری از جانب مخاطب هدف دریافت میکنند. بسیاری از برندها برای فروش محصولاتشان، حتی با تنوع اندک، به سراغ این گزینه می روند بنابراین شما باید در عمل به دنبال جلب نظر مخاطب هدف باشید. تنوع محصولات در این الگو هرگز محل بحث نیست.
تکیه اصلی کارآفرینان برای انتخاب این الگو امکان جلب نظر مخاطب هدف به شیوهای تاثیرگذار است. همه ما گشتوگذار در فروشگاههای آفلاین را دوست داریم. همین امر بسیاری از کارآفرینان را به سوی ترجیح این الگوی فروش به دیگر شیوهها هدایت میکند. توصیه ما در این خصوص تلاش برای همکاری با دیگر برندها برای ایجاد یک فروشگاه بزرگ و پر از محصولات متنوع است. به این ترتیب دامنه وسیعی از مشتریان به سراغ فروشگاه شما خواهند آمد. این نکته شاید در نگاه نخست جذابیت چندان زیادی برای برندها نداشته باشد، اما مزیت جلب نظر مشتریان علاقهمند به سایر برندها را به همراه دارد.