اگر شما الان مشغول مطالعه این مقاله هستید، به احتمال زیاد اهمیت و قدرت سئو در دنیای بازاریابی را به خوبی درک می کنید. شکی نیست که بدون سئو تولید محتوا و رساندن آن به دست مخاطب هدف با چالش های جدی رو به رو می شود. با این حال قرار نیست از هر شیوه ای که استاندارد به نظر می رسد، برای تولید محتوا بهره جست. باور کنید یا نه، در درون حوزه سئو نیز تاکتیک های به درد نخور به چشم می خورد. بنابراین اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست دو دستی عرصه رقابت را به دیگر برندها واگذار کنید. آن وقت هر چقدر هم که سعی کنید، دیگر شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب نخواهید داشت.
این روزها اغلب کارشناس ها و حتی بازاریاب ها بر روی آشنایی با تکنیک های کاربردی سئو تمرکز می کنند. این در حالی است که ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم علی رغم اهمیت تکنیک های اصولی در حوزه سئو، باید نیم نگاهی به نبایدها نیز داشته باشیم. خب یک تنیسور خوب علاوه بر اینکه می داند دقیقا در زمین مسابقه چه کار باید انجام دهید، از کارهایی که باید دورشان خط بکشد هم خبر دارد. درست به همین خاطر بازیکنان بزرگ برخی از حرکت ها یا تکنیک ها را هیچ وقت اجرا نمی کنند.
شما در این مقاله قرار است با برخی از مهمترین تکنیک های ازمدافتاده سئو آشنا شوید. البته معیار ما برای ارزیابی تکنیک های سئو فقط ازمدافتادن شان نیست. در عوض میزان عملکرد بهینه شان مد نظر ما خواهد بود. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک بسیار بهتری از فرآیند سئو به دست آورده و نشان دهید تا چه اندازه برای تعامل با مخاطب هدف آمادگی دارید.
اگر شما هم جزو آن دسته از بازاریاب ها هستید که یک تکنیک سئو را برای همیشه مورد توجه قرار می دهید، این مقاله قرار است ذهنیت تان نسبت به حوزه مورد بحث را به طور کامل عوض کند. یادتان باشد، هیچ استراتژی یا تاکتیکی در دنیای کسب و کار همیشگی نیست. درست به همین خاطر شما هرچند وقت یکبار نیاز به آپدیت خودتان دارید. خب اجازه دهید با همین توضیحات برویم سراغ آپدیت تکنیک های سئو!
سئو حوزه بی نهایت بزرگی است که تقریبا هر بازاریابی در آن فعالیت دارد. این امر نه به دلیل جذابیت سئو، بلکه ضرورت آن برای موفقیت در دنیای کسب و کار است. شما بدون استفاده درست از این استراتژی تقریبا هیچ شانسی در بازار نخواهید داشت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تاکید اساسی به استفاده درست از این استراتژی داریم.
مطلب مرتبط: تکنیک های سئو که باید آنها را کنار بگذارید
شما در این بخش قرار است با برخی از تکنیک های به درد نخور سئو آشنا شوید. نگران نباشید، تا چند وقت قبل برخی از این تکنیک ها مثل ساعت کار می کردند، اما تغییر شرایط بازار و نحوه تولید محتوا همه چیز را عوض کرده است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز سریعا اقدام به معرفی آنها کرده ایم تا یک وقت کار شما به خطر نیفتد.
تکرار بی مورد کلیدواژه ها
اولین مسئله ای که باید با آن رو به رو شویم، تمایل بازاریاب ها برای تکرار یک کلیدواژه به طور مکرر است. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته و حتی از نقطه نظر سئو آنها را درگیر یک سقوط آزاد به تمام معنا کند. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز فرکانس مشخصی برای تکرار کلیدواژه ها مد نظر داریم. بهتر است بیشتر از 5-4 بار یک کلیدواژه را تکرار نکنید. این امر شامل کل محتواست. اگر هم کلیدواژه مورد نظر خیلی پرتکرار است، دست کم در هر سطر دو بار از آن یاد کنید. اینطوری جذابیت محتوای تان هم برای مخاطب و هم الگوریتم گوگل حفظ خواهد شد. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند هرچه بیشتر یک کلیدواژه محبوب را تکرار کنند، سرنوشت بهتری از نقطه نظر سئو در انتظارشان خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز چنین تکرارهایی را برای دورانی که الگوریتم گوگل هنوز خیلی پیشرفته نبود، مناسب می دانستیم. با این حال اکنون به کمک هوش مصنوعی الگوریتم گوگل دیگر هیچ شباهتی به قبل ندارد. بنابراین شما باید بی نهایت هدفمندتر اوضاع را بررسی کرده و به دنبال موفقیت های بزرگ باشید. این امر می تواند شرایط شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. به همین خاطر بد نیست از همین حالا تغییراتی در نحوه فعالیت برندتان اعمال کنید. وگرنه اصلا بعید نیست به زودی محتوای تان یک بازدیدکننده هم نداشته باشد.
ماجرای این بخش دقیقا مثل گفت وگوهای دوستانه است. بی شک هیچ کس دوست ندارد در یک محاوره ساده دائما یک کلمه یا موضوع تکرار شود. اینطور وقت ها آدم خیال می کند طرف مقابل سوزنش روی یک جمله گیر کرده و خیلی زود حوصله اش سر می رود. بنابراین سعی کنید محتوای تان را تا حد امکان برای مخاطب جذاب نگه دارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا فرآیند بسیار ساده و موثرتری از تولید محتوا و سپس تعامل با مخاطب را تجربه کنید.
استفاده از محتوای ویرایش نشده هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در طول ماه های اخیر توانایی های بسیار زیادی از خودش نشان داده است. درست به همین خاطر برخی از بازاریاب ها از همین حالا برای استفاده از آن به صف شده اند. نکته ای که در میان باید بدان توجه کرد، ضرورت ویرایش محتوا پیش از انتشار رسمی است. خب وقتی محتوایی از سوی هوش مصنوعی تولید می شود، شاید کیفیت بی نهایت بالایی داشته باشد، اما این دلیل کافی برای ریسک شما نخواهد بود. در عوض بهتر است کمی محتاط تر عمل کنید.
یک ویرایش ساده شاید زمان کمی از شما بگیرد، اما اثرگذاری بی نهایت زیادی روی مخاطب خواهد داشت. این دقیقا همان مسئله ای است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک خواهد کرد.
یادتان نرود، کاربران در دنیای امروز هوشمندی بسیار زیادی دارند. پس اگر فکر کرده اید به سادگی توانایی گمراه کردن یا گول زدن شان را دارید، حسابی اشتباه می کنید. در عوض باید سعی کنید کمی هم که شده به فکر تعامل بهتر با مخاطب تان بوده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
مطلب مرتبط: بهترین تکنیک های سئو برای کسب و کارها
یک ایده خوب برای این بخش اختصاص زمانی از روز به ویرایش محتواست. شاید این امر کمی برای تان سخت باشد، اما در عوض نتیجه نهایی کار را بی چون و چرا از آب درمی آورد. به علاوه، شما می توانید بدون هیچ مسئله و مشکلی کارتان در زمینه تعامل با مخاطب را بهبود بخشید.
فراموش نکنید، هوش مصنوعی تنها ابزاری در خدمت شماست. پس اینکه تمام مسئولیت تولید محتوا را بر دوش آن بگذارید، می تواند حسابی گمراه کننده به نظر برسد. به همین خاطر بد نیست گاهی اوقات به فکر تغییر شرایط و استفاده از رویکردهای جایگزین نیز باشید. هرچه باشد، شما بازاریاب هستید و اگر قرار بود هوش مصنوعی تمام کارها را انجام دهد، دیگر نیازی به شما نبود، مگر نه؟
فرآیند ویرایش محتوا همیشه لازم نیست خیلی سخت دنبال شود. حتی امکان تقسیم کار میان بازاریاب های مختلف شرکت نیز در این میان وجود خواهد داشت. نکته کلیدی در این رابطه تلاش شما برای استفاده از یک جهت گیری اصولی است. به طوری که در کوتاه ترین زمان ممکن محتوای تان ویرایش شده و آماده انتشار باشد. خب مخاطب که تا ابد منتظر محتوای شما نخواهد ماند!
شخم زدن مداوم محتوای قدیمی
شما نمی توانید دائما محتواهای قدیمی برندتان را زیر و رو کرده و انتظار خلق محتوایی تازه داشته باشید. این ایده برای صرفه جویی در هزینه ها جذابیت زیادی دارد. به علاوه، گاهی اوقات بازاریاب ها هیچ ایده ای برای تولید محتوا دم دست ندارند و به اجبار سراغ این مسئله می روند.راستش را بخواهید، محتوای قدیمی برندها گاهی اوقات پتانسیل آپدیت دارند، اما این مسئله درباره تمام محتوا مصداق ندارد. پس الکی نباید خودتان را دلخوش کرده و انتظار داشته باشید همه مطابق میل شما رفتار کنند.
شما را نمی دانم، ولی من که گاهی اوقات با مشاهده محتوای قدیمی یک برند حسابی تعجب می کنم. خب اگر آن محتوا هنوز هم جذابیت داشت، دیگر دلیلی برای خاک خوردنش در یک گوشه نبود. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید جهت گیری کاملا متفاوتی در دنیای کسب و کار داشته باشید. مثلا از بین هر 10 محتوایی که تولید می کنید، حداکثر دو مورد بازآفرینی شده از نمونه های قبلی باشد، وگرنه کارتان حسابی به مشکل خورده و دیگر شانسی برای تعامل درست و حسابی با مخاطب تان نخواهید داشت.
ایجاد صفحه برای هر کلیدواژه
اشتباه دیگری که خیلی در میان بازاریاب ها رواج دارد، تلاش برای طراحی محتوا و صفحه خاص در سایت برای هر کلیدواژه است. خب این امر می تواند تعداد صفحات سایت تان را به طور دیوانه واری افزایش دهد. شاید فکر کنید این مسئله اصلا مشکلی ندارد. خب اجازه دهید کمی دقیق تر بحث را زیر ذره بین ببریم.
اولین مسئله ای که با افزایش تعداد صفحات سایت برای تان پیش می آید، کاهش سرعت سایت خواهد بود. خب سایت شما نمی تواند این حجم از داده و صفحات را به طور سریع بارگذاری کند. به علاوه، نیاز به سیستم جست وجوی دقیق برای کاربران نیز حس می شود. بنابراین باید دستی به سر و گوش سایت تان بکشید. این مسئله ای است که خیلی وقت ها برای بازاریاب ها دردسر بزرگی محسوب می شود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم باید جهت گیری شما در این رابطه کاملا متفاوت باشد وگرنه هیچ فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب نصیب تان نخواهد شد.
مطلب مرتبط: طراحی تبلیغات با چاشنی تکنیک های سئو
یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه رضایت کاربران را در تولید محتوای باکیفیت نمی دانیم. گاهی اوقات لازم است کمی به جزییات نیز توجه کنید. اینطوری مخاطب تجربه ای بهتر از تعامل با برند شما به دست آورده و سطح رضایتش نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند. این مسئله به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، مگر نه؟
یک ایده جایگزین در این بخش ترکیب کلیدواژه ها و تولید محتوای ترکیبی است. این امر جذابیت بسیار بیشتری برای مخاطب دارد. به علاوه، ترافیک هر صفحه را نیز به شدت افزایش می دهد. اینطوری شما به صفحات کمتر در سایت تان ترافیک بیشتری دریافت خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان در دنیای کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید.
استفاده از دامنه غیرمعتبر
مدیریت هزینه ها در دنیای کسب و کار امر ساده ای نیست. درست به همین خاطر شما می توانید ایرادات زیادی در این راستا پیدا کرده و اقدامات عجیبی برای کاهش هزینه نیز مشاهده کنید. این مسئله ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها همیشه مشکل آفرین می شود. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید استراتژی و جهت گیری متفاوتی برای خودتان در نظر بگیرید. این مسئله به طور اساسی توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
دامنه های غیرمعتبر یکی از حوزه های اساسی است که بازاریاب ها باید بدان توجه کنند. شاید این گزینه برای شرکت هزینه های کمتری به همراه داشته باشد، اما از نظر امنیت سایبری و خدمات جانبی دردسرساز می شود. خب دامنه های غیرمعتبر معمولا مشکلات مالی زیادی نیز دارند. این مسئله امنیت اطلاعات کاربران را به خطر انداخته و اوضاع را حسابی پیچیده خواهد کرد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای بهبود وضعیت تان باید همیشه با موسسات طراحی سایت معتبر همکاری کرده و دامنه تان را از منابع مطمئن خریداری کنید. فقط در این صورت امکان ارائه تعهدات سفت و سخت درباره کیفیت نهایی کارتان را خواهید داشت.
وقتی یک تیم بازاریابی سراغ دامنه های ارزان می رود، باید ریسک های مربوط به کاهش امنیت و مشکلات جانبی را نیز به جان بخرد. حتی اگر شما فرد حرفه ای در زمینه مدیریت مشکلات یک سامانه هستید، بهتر است دست به این کار نزنید؛ چراکه اعتبارتان در بازار را به سادگی زیر سوال خواهد برد.
خرید لینک
اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها به سادگی آب خوردن مرتکب می شوند، خرید لینک است. خب هرچه بک لینک های بیشتری در رابطه با سایت شما وجود داشته باشد، سئوی تان در گوگل بهتر خواهد بود. با این حال قرار نیست برای رسیدن به هدف دست به هر کاری بزنید.
گوگل به تازگی قوانین بی نهایت سفت و سختی در رابطه با خرید لینک وضع کرده است. بدین ترتیب اگر حواس تان نباشد، اصلا بعید نیست کارتان در گوگل با چالش های اساسی رو به رو شود. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای تعامل ایده آل با مخاطب تان نخواهید داشت.
خرید لینک در عرصه سئو دقیقا مثل خرید لایک و کامنت در شبکه های اجتماعی است. شاید در ابتدا ظاهر ماجرا بی نهایت جذاب و عالی به نظر برسد، اما به مرور زمان شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. این مسئله ای است که می تواند اوضاع شما در رابطه با عرصه بازاریابی را به طور کامل تغییر دهد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم خرید لینک اصلا ارزشش را ندارد.
شاید مدیریت سئو به شیوه اصولی زمان زیادی نیاز داشته باشد، اما دستاوردهای حاصل از آن پایداری زیادی نیز خواهند داشت. بنابراین شما می توانید نسبت به نتیجه کارتان مطمئن بوده و روی آن حساب ویژه ای باز کنید. این مسئله ای است که کمتر در دنیای کسب و کار به طور جدی مورد توجه قرار میگیرد. به همین خاطر ما تاکید بسیار زیادی بر روی استفاده درست از آن داریم.
یادتان باشد، شما در زمینه سئو همیشه با رقبای تان مقایسه خواهید شد. این بدان معناست که اگر دست از پا خطا کنید مشتریان حسابی از خجالت تان درمی آیند. به همین دلیل بد نیست کمی هم که شده فکرتان را درگیر سئو اصولی کنید. اینطوری از شر اعتراض ها و سرکوفت های مشتریان نیز خلاص می شوید. خب هرچه باشد، تمام تلاش های شما در عرصه سئو برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب است. این مسئله می تواند شانس تان برای تعامل بهینه با مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. پس از هر اقدامی که این رابطه را برهم می زند، پرهیز کنید.
مطلب مرتبط: سئو صفحات سایت با تکنیک های ساده
استفاده از کامنت های پر از لینک
یکی از تکنیک هایی که در طول سال های اخیر طرفدارهای زیادی پیدا کرده، درج کامنت زیر محتوای سایت برند با استفاده از ترکیب لینک های متعدد است. این امر به نوعی الگوریتم گوگل را گول زده و اجازه می دهد رتبه سئو سایت به طور غیرمنطقی بهبود پیدا کند. خب این تکنیک نه تنها ظاهر سایت را بی نهایت زشت خواهد کرد، بلکه به تازگی از سوی گوگل نیز با جریمه های سنگین رو به رو می شود. گاهی اوقات کار به جایی می رسد که یک سایت وارد لیست سیاه گوگل می شود. اینطوری دیگر خبری از نمایش محتوا برای کاربران نخواهد بود.
بی شک درج کامنت زیر محتوای سایت اهمیت زیادی دارد، اما به شرط اینکه از سوی مخاطب واقعی درج شود. اینکه شما خودتان را جای مشتریان جا کرده و کامنت های الکی برای خود درج کنید، اصلا ایده خوبی محسوب نمی شود. درست به همین خاطر کمی هم که شده باید استراتژی تان در این رابطه را تغییر دهید. وگرنه اصلا بعید نیست با چالش های اساسی رو به رو شده و دیگر فرصتی برای بهبود کارتان نداشته باشید.
یکی از ایده های مناسب در این بخش تلاش برای مطالعه محتوای سایر سایت هاست. بد نیست سری به سایت برندهای بزرگ دنیا بزنید. در این صورت با کلی ایده تازه برای مدیریت سایت تان آشنا می شوید. به علاوه، در این برندها خبری از کامنت های فیک و پر از لینک نیست. بنابراین بد نیست کمی ماجرا را سفت و سخت تر بگیرید. چه بسا همین امر بتواند گزینه های بیشتری در بلندمدت برای تولید محتوا پیش روی تان قرار دهد.
وقتی بازاریاب ها از زیر کار درمی روند، ایده های زیادی دم دست شان خواهد بود. با این حال این ایده ها بازگشت سرمایه مناسبی نداشته و اصلا مورد پسند مخاطب قرار نمی گیرد. به همین خاطر شما باید استراتژی دقیقی در این رابطه داشته باشید. توقف استفاده از کامنت های پر از لینک اولین گام برای بهبود اوضاع خواهد بود. اینطوری می توانید به چشم انداز آتی برندتان در دنیای کسب و کار و سئو امید بیشتری داشته باشید. ماجرا جالب شد، نه؟
سخن پایانی
اینکه در حوزه سئو چه کارهایی نباید کرد و دور کدام تکنیک ها باید خط کشید، مسئله محوری این مقاله بود. ما در این مقاله سعی کردیم به جای اینکه ایده های کلیشه ای برای سئو در اختیارتان قرار دهیم، نگاهی به نکات منفی داشته باشیم. حالا شما اطلاعات لازم برای پرهیز از برخی تکنیک های از رده خارج در این حوزه را دارید. یادتان باشد، هر تکنیکی که امروز بی نهایت عالی جواب می دهد، ممکن است تا چند وقت دیگر اصلا مزیتی برای تان به همراه نداشته باشد. به همین خاطر ارزیابی مداوم ایده ها و استراتژی ها امری ضروری است.
از آنجایی که ما دوست نداریم مخاطب ما در روزنامه فرصت امروز دردسر زیادی در مسیر کارآفرینی داشته باشد، سعی می کنیم همیشه ارزیابی های مربوط به تکنیک ها و استراتژی ها را خودمان برای شما انجام دهیم. این مسئله ای است که می تواند به شما برای تجربه ای بهتر در حوزه سئو کمک کند. پس با ما در ارتباط باشید تا دائما وضعیت تان در حوزه سئو و به طور کلی کسب و کار بهبود پیدا کند.
منابع: