هرساله فروشگاه ها و مغازه ها رقم های قابل توجهی را به خاطر دزدی از دست می دهند. این میزان طبق نظرسنجی از چند کشور نظیر آمریکا در سال گذشته بیش از 50 میلیارد دلار بوده است. اگرچه حتی در بهترین حالت ممکن نیز نمیتوان میزان دزدی را به صفر رساند، با این حال لازم است تا تمامی تلاش خود را در این رابطه انجام دهید. در غیر این صورت حتی ممکن است در پایان سال با کسری بودجه و بدهی مواجه شد. در همین راستا قصد معرفی نشانه های سارقین را داریم که بدون شک به شما کمک خواهد کرد تا هوشیارتر باشید، با این حال فراموش نکنید که این موارد تنها به معنای احتمال سارق بودن افراد است. درواقع ممکن است برخی از آنها در افراد کاملا تصادفی باشد. به همین خاطر نباید صرفا با مشاهده آنها اقدام به دستگیری افراد کنید. این امر می تواند وجهه شما را نابود سازد.
1-چهره آشنا
برای بسیاری از فروشندگان پیش می آید که فردی را دستگیر کرده و به مقامات قضایی تحویل داده-اند، با این حال پس از مدتی بازهم مشابه آن چهره را مشاهده می کنند. درواقع این احتمال وجود دارد که یک سارق با اعمال تغییراتی در ظاهر خود، بازهم به فروشگاه شما مراجعه کند. به همین خاطر ضروری است تا از چهره این افراد عکسی را تهیه کرده و در اختیار تمامی کارمندان خود قرار دهید. این امر باعث می شود تا در صورت مشاهده چهره ای مشابه، تمرکز بیشتری را بر روی اقدامات این فرد داشته باشند. به همین خاطر نخستین اقدام شما در جهت شناسایی سارقین، تحت نظر گرفتن مواردی است که برای شما آشنا است. به هر میزان که فروشگاه شما از اجناس گران قیمت تری برخوردار باشد، ضرورت اعمال موارد امنیتی پیشرفته تر، افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال در حال حاضر برخی از فروشگاه ها از اسکن اثر انگشت برای شناسایی سابقه افراد و مجرمین استفاده می کنند. این امر به نحوی است که شما برای ورود به فروشگاه، ابتدا باید مرحله اسکن اثر انگشت را انجام دهید که تنها چند ثانیه زمان را نیاز دارد.
مطلب مرتبط: ایمنی و امنیت در مدیریت موفق یک مرکز خرید
2-بازدیدهای مداوم
اگر فردی در طول یک روز یا چند روز بیش از حد معمول به فروشگاه مراجعه کرده و خریدی را انجام نداده است، وی یکی دیگر از گزینه های سارق بودن محسوب می شود. در این رابطه توصیه می-شود تا حتما در تمامی بخش های فروشگاه خود دوربین مداربسته داشته باشید و فردی را مسئول کنترل آن کنید. در نهایت ضروری است تا با افرادی که به این شکل رفتار می کنند صحبت کرده و آمادگی خود را برای کمک به آنها اعلام کنید. این امر باعث خواهد شد تا با دلیل مراجعه زیاد آنها آگاه شوید، با این حال فراموش نکنید که تا قبل از کسب اطمینان، شما نباید رفتاری تند را داشته باشید.
3-لباس های بزرگ و کوله
افراد در هنگام سرقت به مکانی برای مخفی کردن اجناس نیاز دارند. به همین خاطر اگر فردی لباسی بیش از حد بزرگ، کوله و یا ساکی را به همراه داشت ضروری است تا به وی توجه ویژه ای را داشته باشید. در این رابطه توصیه می شود تا یکی از کارمندان این دسته از افراد را تعقیب کرده و از آنها محصول موردنظر را بپرسند. این امر باعث می شود تا فرصت برای انجام دزدی عملا وجود نداشته باشد، با این حال فراموش نکنید که لباس-های بیش از حد بزرگ، سبک پوشش برای از افراد محسوب شده و بازهم تاکید می شود که تنها مراقب باشید و رفتاری خارج از احترام را انجام ندهید. در این رابطه توصیه می شود تا یک جلسه توجیهی برای تمامی کارکنان خود داشته باشید.
4-لباس هایی که تناسبی با فصل ندارد
پوشیدن کاپشن، کلاه، دستکش های پشمی در فصلی غیر از زمستان و هنگامی که هوا ابدا سرد نیست، کاملا عجیب بوده و این افراد کاملا مشکوک هستند. به همین خاطر ابدا نباید از کنار آنها بیتفاوت رد شوید. همچنین این امر که پس از درخواست از پلیس محلی پرونده های موجود را مشاهده کنید، کمک خواهد کرد تا با نمونه های دزدی های انجامشده در محل خود آشنا شوید.
5-جلب توجهکردن
این نکته را به خاطر داشته باشید که بسیاری از سارقین به صورت گروهی عمل کرده و هر یک وظیفه-ای را برعهده دارند. به همین خاطر در صورتی که یک نفر شروعکننده بحث و یا درگیری شده است، ابدا نباید تمامی کارکنان به سمت وی بروند. درواقع در این شرایط این احتمال وجود دارد که فرد در تلاش باشد تا با جلب نظر همگان، شرایط را برای دزدی همکار خود مهیا سازد. برای افزایش ضریب امنیت خود توصیه می شود تا همواره یک نفر را مسئول حفاظت قرار دهید تا در صورت بروز چنین اتفاقاتی تنها او درگیر شود. این امر کمک خواهد کرد تا تمامی افراد به روند عادی کار خود ادامه دهند.
6-خرید گروهی
بسیاری از سارقین برای کور کردن دید دوربین ها به صورت گروهی وارد مغازه شده و به نحوی می-ایستند که دوربین عملا قادر به مشاهده نباشد. به همین خاطر اگر یک گروه به مغازه شما مراجعه کرده است ضروری است تا یک نفر حتما آنها را همراهی کند. در نهایت توصیه می شود تا همواره جدیدترین تکنولوژی ها را مورد بررسی قرار داده در تا حد امکان از آنها استفاده کنید.
7-توجه بیش از حد به اطراف
روند عادی این است که مشتری تنها به محصولات توجه داشته و خرید خود را انجام دهد، با این حال سارقین به دنبال تحلیل اوضاع هستند. تحت این شرایط اگر فردی بخش های مختلف مغازه را با کنجکاوی مشاهده می کند، ضروری است تا احتمال سارق بودن او را در نظر بگیرید. در این رابطه بهتر است تا از طریق دوربین های خود تصویری را از فرد مشکوک تهیه کرده و برای پلیس محلی ارسال کنید تا سابقه فرد را جست وجو کنند. این امر باعث خواهد شد تا از عدم وجود سوءسابقه وی اطمینان حاصل کنید.
8-درخواست اجناسی که در انبار قرار دارد
این امر می تواند برای آن باشد که شما به انبار مراجعه کرده و فرصت کافی برای دزدی مهیا شود. به همین خاطر هیچ گاه نباید فردی را که چنین درخواستی را دارد تنها بگذارید. بدون شک در فروشگاه شما فردی وجود خواهد داشت که چنین جنسی را از انبار بیاورد.
9-توجه بیش از حد به کارکنان
هیچ دلیلی وجود ندارد که یک مشتری کارکنان شما را زیر نظر داشته باشد. به همین خاطر نگاه های مشکوک نباید بدون پاسخ باقی بماند، با این حال این امر ممکن است به علت خجالتی بودن فرد و نیاز به توجه ویژه باشد. به همین خاطر اگر فردی شما را به صورت غیرمعمول نگاه می کند، حتما به سمت او رفته و آمادگی خود برای کمک به آنها را اعلام کنید. در نهایت ضروری است تا تمامی کارکنان از بیسیم برخوردار باشند تا ارتباط لازم شکل گیرد.
10-عدم برقراری ارتباط چشمی
این اتفاق می تواند برای این باشد که هیچ یک از کارکنان قادر به یادآوری چهره سارق نبوده و یا افراد شاهد استرس وی نباشند. به همین خاطر اگر فردی بیش از حد منزوی رفتار می کند، ضروری است تا احتمال دزدی را در نظر بگیرید.
11-سرعت بالا در نگاهکردن به اطراف
این امر که فردی به سرعت جهات مختلف خود را مشاهده کند، بدون شک بسیار عجیب بوده و احتمالا قصد بررسی شرایط را برای دزدی دارد. به همین خاطر به این افراد نیز باید توجه ویژه ای را داشته باشید. همچنین توجه به دوربین های مداربسته نیز از دیگر علائم محسوب می شود.
مطلب مرتبط: گزارش «فرصت امروز» از تعریف امنیت در مراکز خرید
12-خروج سریع
اگر فردی به سرعت از فروشگاه شما خارج شده است، درواقع خریدی را انجام نداده و لازم است تا فردی را مسئول دنبال کردن وی کنید. این امر که حتی کنترل کنید که او چیزی را به همراه نداشته باشد، ضروری خواهد بود. درواقع اگرچه احترام به حقوق مشتری مهم است، با این حال نباید در این رابطه به نحوی افراطی نیز عمل کنید که زمینه برای سوءاستفاده مهیا شود.
در نهایت امید است که با توجه به این علائم، میزان سرقت ها از فروشگاه و یا مغازه شما کاهشی چشمگیر را پیدا کند. برای اطمینان از این موضوع ضروری است تا اطلاعات را مکتوب کرده و با سال گذشته مقایسه کنید. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که همواره فضا برای بهترشدن وجود دارد.