برندهایی که در زمینه تولید انبوه محصولات فعالیت دارند، معمولا خودشان خط تولید را راه نمی اندازند. مثلا برند اپل به جای اینکه تراشه های گرافیکی یا حتی ال سی دی گوشی را خودش تولید کند، سراغ سامسونگ یا برخی شرکت های چینی می رود. این مسئله تحت عنوان یافتن تولیدکننده در بازار شناخته می شود. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان از همان ابتدای راه اندازی کسب و کارشان به دنبال فرآیندی مناسب برای یافتن یک تولیدکننده درجه یک هستند. مسئله ای که می تواند شرایط را به طور حیرت انگیزی به سود آنها تغییر دهد.
پیدا کردن بهترین تولیدکننده برای کسب و کار شما می تواند یکی از مهمترین تصمیماتی باشد که بر موفقیت یا شکست شما تاثیر می گذارد. انتخاب درست تولیدکننده به معنای دریافت محصولات باکیفیت، قیمت مناسب و تحویل به موقع است، در حالی که یک انتخاب نادرست می تواند باعث کاهش کیفیت محصولات، افزایش هزینه ها و از دست دادن مشتریان شود. در این مقاله به بررسی تکنیک های کاربردی برای پیدا کردن بهترین تولیدکننده در بازار می پردازیم تا به شما کمک کنیم بهترین تصمیم را بگیرید.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات درباره یافتن یک تولیدکننده خوب را با شما در میان بگذاریم. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا درک خوبی از شرایط بازار پیدا کرده و در یک دنیای رقابتی بهترین تولیدکننده ممکن را پیدا کنید.
قبل از هرگونه اقدامی برای انتخاب تولیدکننده، اولین گام تحقیقات اولیه است. شما باید بازار را به خوبی بشناسید و از تنوع تولیدکنندگان موجود در حوزه فعالیت خود آگاهی پیدا کنید. این تحقیق می تواند از طریق اینترنت، شرکت در نمایشگاه ها و صحبت با افراد صنعت صورت گیرد. شناخت کافی از بازار به شما کمک می کند تا فهرستی از تولیدکنندگان احتمالی تهیه و انتخاب های خود را محدود کنید.
مطلب مرتبط: دردسرهای یافتن تولید کننده: راهنمایی برای تولید ساده تر محصولات
سایت هایی مانند علی بابا از جمله پلتفرم های معتبری هستند که به شما این امکان را می دهند تا تولیدکنندگان بین المللی را پیدا کرده و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید. این پلتفرم ها به شما اجازه می دهند تا مشخصات تولیدکنندگان را مقایسه کنید و نظرات سایر کاربران را بررسی کنید. با این حساب استفاده از آنها همیشه ایده بدی نخواهد بود.
راهکار دیگر در این میان شرکت در نمایشگاه های تجاری است. این اقدام می تواند فرصت های بسیار خوبی برای ملاقات با تولیدکنندگان و بررسی محصولات آنها از نزدیک باشند. در این رویدادها شما می توانید با نمایندگان شرکت ها صحبت کنید و درباره توانایی های تولیدی آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.
ارزیابی کیفیت تولیدکننده: اقدامی کلیدی
پس از شناسایی تعدادی تولیدکننده که به نظر می رسد مناسب باشند، مرحله بعدی ارزیابی کیفیت تولیدکننده است. کیفیت محصول یکی از مهمترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. بررسی کیفیت تولیدات گذشته تولیدکننده و همچنین استانداردهای کیفیتی که به آن پایبند است، اهمیت زیادی دارد.
یک اقدام خوب در این میان درخواست نمونه کار است. یکی از بهترین راه ها برای ارزیابی کیفیت محصولات یک تولیدکننده، درخواست نمونه محصولات است. با دریافت نمونه، شما می توانید از نزدیک به بررسی کیفیت مواد، دقت در جزییات و استانداردهای تولیدی بپردازید. همچنین، بررسی کنید که آیا محصول با مشخصات اعلام شده مطابقت دارد یا خیر.
علاوه بر راهبرد بالا، بسیاری از تولیدکنندگان معتبر دارای گواهینامه های کیفیتی مانند ISO هستند که نشان دهنده تعهد آنها به استانداردهای بین المللی کیفیت است. این گواهینامه ها می توانند اطمینان بخش باشند و به شما در انتخاب تولیدکننده مناسب کمک کنند.
اگر نظر ما را بخواهید، علاوه بر رویکردهای تخصصی بالا برای درک کیفیت محصول، شما می توانید خودتان را به سادگی جای مشتریان هم قرار دهید. این یعنی محصول را مثل یک مشتری علاقه مند زیر و رو کرده و نظرتان درباره اش را به دیگران منتقل کنید. این امر شاید ساده به نظر برسد، اما اثرگذاری بسیار خوبی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. به طوری که در بلندمدت شما به راحتی امکان یافتن تولیدکننده ای به بهترین محصولات ممکن را خواهید داشت.
ارزیابی قیمت و شرایط پرداخت: به وقت مقایسه
قیمت یکی دیگر از عواملی است که باید در انتخاب تولیدکننده مورد توجه قرار گیرد. مهم است که قیمت ارائه شده توسط تولیدکننده با بودجه شما هماهنگ باشد. با این حال توجه داشته باشید که پایینترین قیمت همیشه بهترین گزینه نیست. باید بین قیمت و کیفیت تعادل برقرار کنید.
مطلب مرتبط: مفاهیم تولید، محصول و فروش در بازاریابی
در بسیاری از موارد، قیمت اعلام شده توسط تولیدکننده قابل مذاکره است. بنابراین از مذاکره درباره قیمت و شرایط پرداخت نترسید. این مذاکره می تواند به شما کمک کند تا قیمت بهتری برای محصول خود دریافت کنید. بی شک همیشه چانه زنی جواب می دهد. بنابراین باید خودتان را برای یک چانه زنی اساسی آماده سازید.
علاوه بر قیمت، شرایط پرداخت نیز اهمیت زیادی دارد. برخی تولیدکنندگان ممکن است از شما درخواست پیش پرداخت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است شرایط پرداخت منعطف تری داشته باشند. بررسی کنید که آیا شرایط پرداخت تولیدکننده با سیاست های مالی شما همخوانی دارد یا خیر.
یادتان باشد، شرایط مالی شما در پی همکاری با یک تولیدکننده نباید به طور اساسی به هم بریزد. این مسئله می تواند شرایط شما را برای توسعه بلندمدت تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر بهتر است طوری همکاری تان را پیش ببرید که همیشه نسبت به توانایی برند برای پرداخت هزینه به تولیدکننده مطمئن باشید. وگرنه خیلی زود نسخه تان پیچیده خواهد شد.
ارزیابی ظرفیت تولید: بررسی های پایانی
توانایی تولیدکننده در تامین نیازهای شما از دیگر عواملی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد. حتی اگر تولیدکننده ای محصول باکیفیت و قیمت مناسبی ارائه دهد، اگر نتواند به موقع محصولات را تحویل دهد یا نتواند حجم مورد نیاز شما را تولید کند، همکاری با او به مشکل خواهد خورد.
خیلی از برندها به دلیل تحویل دیرهنگام محصولات به مشتریان با چالش های بسبار زیادی رو به رو می شوند. درست به همین خاطر ضروری است همیشه باید نسبت به زمان بندی دریافت سفارشات از تولیدکننده و سپس تحویل شان به مشتری دقیق عمل کنید. این امر جای هیچ اما و اگری ندارد. پس یکبار برای همیشه آن را به طور شفاف و دقیق با تولیدکننده در میان بگذارید.
در این بخش شما باید بررسی کنید که آیا تولیدکننده قادر است حجم مورد نیاز شما را تولید کند یا خیر. اگر برنامه دارید که در آینده حجم سفارشات خود را افزایش دهید، باید مطمئن شوید که تولیدکننده توانایی افزایش تولید را نیز دارد. گاهی اوقات در پی توسعه کسب و کار شما دیگر نمی توانید با تولیدکننده قبلی همکاری نزدیکی داشته باشید. به همین خاطر ضروری است قبل از توسعه سریع برند یا ورود به بازاری تازه نسبت به همکاری با تولیدکننده های جدید اقدام کنید. این امر به شما کمک شایانی برای فعالیت بهتر در بازار خواهد کرد.
در گام بعدی زمان بندی تحویل محصولات بسیار مهم است. بررسی کنید که تولیدکننده چگونه به تعهدات خود پایبند است و آیا می تواند محصولات را در زمان مقرر تحویل دهد یا خیر. تأخیر در تحویل می تواند منجر به از دست دادن مشتریان و کاهش اعتبار کسب و کار شما شود.
خدمات پس از فروش: آخرین بخش کار
ارتباط موثر با تولیدکننده از جمله عوامل کلیدی در موفقیت همکاری شما است. یک تولیدکننده خوب باید بتواند به سرعت به سوالات و نیازهای شما پاسخ دهد و در طول همکاری ارتباطات موثری برقرار کند. همچنین، ارائه خدمات پس از فروش نیز اهمیت زیادی دارد. این روزها خدمات پس از فروش اهمیتی حتی بیشتر از خودِ محصول دارد. بنابراین طبیعی است که همه به دنبال خدمات پس از فروش خوب باشند.
بد نیست بررسی کنید تولیدکننده چقدر در ارتباطات خود پاسخگو است. آیا به ایمیل ها و تماس های شما به سرعت پاسخ می دهد؟ آیا در طول فرآیند تولید به شما اطلاعات کافی ارائه می دهد؟
اگر جواب حتی یکی از سوالات بالا منفی باشد، احتمالا در فرآیند همکاری با تولیدکننده مورد نظر حسابی به دردسر خواهید افتاد. این امر می تواند شما را در کانون اتهام مشتریان قرار داده و دست تان را حسابی در پوست گردو بگذارد.
یادتان باشد، همیشه می توانید از مشتریان دیگر یک تولیدکننده درباره کیفیت خدمات پس از فروشش سوال کنید. این یکی از مطمئن ترین روش ها برای تضمین خریدی باکیفیت است. خب اگر بقیه مشتریان یا همان برندها در همکاری با تولیدکننده مورد نظر ایرادی پیدا نکرده باشند، شما هم می توانید با خیال راحت این همکاری را پیش ببرید. اینطوری کارتان برای تعامل با مخاطب هدف بی نهایت ساده تر هم می شود؛ چراکه دیگر نیازی به نگرانی مداوم درباره کیفیت خدمات پس از فروش تولیدکننده مورد علاقه تان ندارید.
سخن پایانی
پیدا کردن بهترین تولیدکننده در بازار نیاز به تحقیقات دقیق و ارزیابی همه جانبه دارد. شما باید به کیفیت محصولات، قیمت، ظرفیت تولید و ارتباطات تولیدکننده توجه داشته باشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. با پیروی از تکنیک های مطرح شده در این مقاله، می توانید تولیدکننده ای را پیدا کنید که نیازهای شما را به بهترین شکل ممکن تأمین کند و به موفقیت کسب و کار شما کمک کند.
مطلب مرتبط: توسعه محصول چیست؟ یک راهنمای جامع
یادتان باشد، گاهی اوقات باید خودتان هم خلاقیت به خرج داده و فراتر از ایده های مورد بحث در این مقاله به ارزیاب تولیدکننده ها دست بزنید. به علاوه، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستیم. پس اگر سوالی در رابطه با یافتن یک تولیدکننده درجه یک داشتید، حتما با ما در میان بگذارید.
منابع: