غذای تند در همه جای دنیا طرفداران خاص خودش را دارد. خیلی از آدم ها تا یک خروار فلفل به غذای شان اضافه نکنند، حتی یک لقمه هم از گلوی شان پایین نمی رود. در این میان فرهنگ بومی بسیاری از کشورها پر از خوراکی های تندی است که هر کسی را آتش می زند. بی شک تا اسم غذاهای تند می آید، ذهن ما ایرانیها سراغ فرهنگ هندوستان و غذاهای بی نهایت تند این شبه قاره می رود. البته در آن سر دنیا، یعنی قاره آمریکا، هم کشور دیگری با همین فرهنگ آشپزی وجود دارد. مکزیک از آن دست کشورهایی است که بیشتر با فرهنگ آشپزی و غذاهای مختلفش در میان مردم دنیا شناخته می شود. به طوری که این روزها مکزیک سمبل غذاهای تند و صدالبته خوشمزه است.
اشتباه نکنید، ما در این مقاله قصد نداریم درباره دنیای آشپزی حرف زده و شما را به یک آموزش پخت غذا دعوت کنیم. در عوض آنچه نظر ما را جلب کرده است، محبوبیت این غذاها در سراسر دنیاست. به طوری که در طول چند دهه اخیر سلیقه خورد و خوراک بسیاری از مردم دنیا کاملا تغییر کرده است. در این میان یک اسم همیشه سر زبان هاست: چیپوتل!
چیپوتل یکی از برندهای مشهور در صنعت فست فود آمریکا و تقریبا سراسر دنیاست. بسیاری از مردم دوست دارند هر چند روز یکبار از غذاهای این برند استفاده کنند. نکته جالب اینکه تمام منوی این رستوران زنجیره ای با غذاهای مکزیکی طراحی شده است.
بی شک در دنیایی که کلی غذای مختلف و ابداعی دم دست من و شما قرار دارد، استقبال از غذای بومی یک کشور عجیب به نظر می رسد. کار به جایی رسیده که در آمریکا بیشتر مردم به جای غذاهای محلی خودشان سراغ تاکو و دیگر فست فودهای مکزیکی رفته اند.
مطلب مرتبط: سرمایه گذاری چیپوتل بر روی سرویس تحویل محصولات بدون راننده
ما در این مقاله قصد داریم محبوبیت غذاهای مکزیکی در سراسر دنیا را زیر ذره بین ببریم. این ماجرا درس مهمی برای کارآفرینان به منظور استفاده از ظرفیت های فرهنگی کشورشان برای تولید ثروت خواهد داشت. اگر شما هم دوست دارید با استفاده از عناصر محلی دست به کسب سرمایه بزنید، این مقاله مخصوص شماست. شما در این مقاله با داستان جذاب و هیجان انگیز چیپوتل، به عنوان یکی از محبوب ترین برندهای فست فود دنیا، آشنا خواهید شد.
تاریخچه غذای مکزیکی
غذاهای مکزیکی نیز مثل خوراکی های محلی در هر کشوری براساس مواد اولیه در دسترس و ذائقه افراد محلی ابداع و توسعه پیدا کرده است. اگر بخواهیم نگاهی تاریخی به ماجرا داشته باشیم، باید به قرن ها قبل برگردیم. جایی که خوراکی هایی مثل تاکو با یک نان ساده محلی تهیه می شد. این نان ساده که به اصطلاح تورتیلا نام دارد، تقریبا هیچ فرقی با نان های سنتی که در جاهای دیگر دنیا تهیه می شود، ندارد. نکته مهم در این میان سرعت طبخ بالای این غذا در مقایسه با سایر نمونه های مشابه در فرهنگ های دیگر است. این دقیقا همان نکته ای است که استفاده از تاکو و دیگر غذاهای مکزیکی را جذاب کرده است.
مردم در این دوره و زمانه حوصله انتظار در صف های طولانی را ندارند. درست به همین خاطر صنعت فست فود محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است. اگر شما هم فکر می کنید غذایی دم دست تان هست که در مدت زمانی کوتاه تهیه و آماده می شود، بد نیست به فکر ایجاد یک فروشگاه زنجیره ای باشید. این طوری برندتان یک رقیب جدی برای غذاهای مکزیکی خواهد شد!
اگر بخواهیم تاریخچه توسعه غذاهای مکزیکی در سراسر دنیا را بررسی کنیم، به سه دوره مهم برمی خوریم. اولین دوره از ابتدای قرن 20 تا دهه 60 میلادی را دربر می گیرد. در این زمان صنعت فست فود تازه پا گرفته بود و غذاهای مکزیکی به خاطر سرعت طبخ بالا کم کم وارد ایالات متحده و سپس کانادا شدند. نکته جالب اینکه سرعت توسعه فست فود در این زمان بسیار کند بود. به طوری که نزدیک به 60 سال طول کشید تا مردم به خرید از رستوران های به اصطلاح فست فود عادت کنند.
وقتی مردم کم کم به خرید فست فود عادت کردند، غذاهای مکزیکی هنوز گزینه ای بی نهایت جذاب نبودند. در آمریکا اول از همه پیتزا به عنوان یک فست فود دوست داشتنی جای خود را باز کرد. به طوری که تا دهه ها انتخاب اول و آخر مردم آمریکا پیتزا بود. چنین شرایطی با ورود به دهه 70 میلادی تا حدی تغییر کرد. ماجرا از این قرار بود که سلیقه مردم دیگر به یک غذای واحد رضایت نمی داد. به همین خاطر مهاجران مکزیکی فرصت را غنیمت شمرده و غذاهای بومی خودشان را به طور جدی وارد بازار آمریکا کردند. این درست همان زمانی بود که غذاهای ایتالیایی کم کم سهم شان را در بازار آمریکا از دست دادند.
ویژگی مهم غذاهای مکزیکی هماهنگی اش با ذائقه میلیون ها آمریکایی مکزیکی تبار بود. به طور کلی کسانی که ریشه اسپانیایی نیز داشتند، از چنین غذایی استقبال می کردند. فکر می کنم حالا دیگر داستان توسعه سریع غذاهای مکزیکی در آمریکا چندان برای تان سوال برانگیز نباشد، مگر نه؟
سومین دوره از تاریخچه توسعه غذاهای مکزیکی به دوران معاصر، یعنی هزاره جدید، برمی گردد. در این دوره فست فودهای مکزیکی شهرت جهانی پیدا کرده و بسیاری از برندهای این حوزه شعبه های شان در سراسر دنیا را افتتاح کردند. امروزه مردم در هر جایی از دنیا که هوس غذای مکزیکی کنند، به راحتی امکان دسترسی به آن را خواهند داشت. این نکته کلیدی و مهمی است که معمولا خیلی از کارآفرینان به سادگی فراموشش می کنند.
این روزها کارآفرینان عجله زیادی برای موفقیت در بازار دارند. انگار که موفقیت در دنیای کسب و کار باید یک شبه حاصل شده و به راحتی هرچه تمام تر هم ادامه پیدا کند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، داستان صنعت فست فود مکزیک اینجاست تا نظرتان را کاملا تغییر دهد. هر کاری در این دنیا نیاز به زمان خاص خودش دارد. شما نمی توانید همین طور یکدفعه کارتان را شروع کرده و انتظار داشته باشید همه از ایده شما استقبال کنند.
غذاهای مکزیکی اگرچه طرفدارهای پر و پاقرص خودش را دارد، اما زمان زیادی لازم بود تا سلیقه مردم سراسر دنیا به آنها عادت کند. بنابراین شما هم نباید برای ایده کاری تان عجله زیادی داشته باشید. وگرنه خیلی زود کارتان به جاهای باریک خواهد کشید. آن وقت دیگر هیچ فرصت یا شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
چرا غذاهای مکزیکی محبوبند؟
کارآفرینان معمولا سوالات زیادی در سرشان جریان دارد که خیلی وقت ها قید طرح شان را می زنند. مثلا درباره همین فست فودهای مکزیکی؛ واقعا چرا این فرهنگ غذایی تا این اندازه در دنیا مشهور شده است؟ ما در این بخش سعی داریم برخی از دلایل مهم برای این شهرت را به اتفاق شما مرور کنیم. اگر شما هم دوست دارید در این حوزه دستی بر آتش داشته باشید، با ما همراه شوید.
طعم تند: زبانه های بی پایان آتش
غذاهای تند برای بسیاری از مردم دنیا جذابیت زیادی دارد. راستش را بخواهید، در دنیای مدرن طعم های اغراق شده حسابی آدم ها را جذب می کند. کارآفرینان مکزیکی هم دقیقا به همین خاطر سراغ استفاده از غذاهای بومی شان برای جلب نظر مشتریان رفتند.
مطلب مرتبط: کمپین بازاریابی چیپوتل در تیک تاک
اگر شما هم طرفدار پر و پاقرص غذاهای تند هستید، احتمالا رستوران های هندی و مکزیکی برای تان بی نهایت جذاب خواهد بود. البته در این میان چیپوتل غذاهای سنتی مکزیک را با استفاده از شناخت دقیقش از فرهنگ آمریکایی بازآفرینی کرد. به طوری که نان تاکو کمی کم حجم تر و تُرد شد. خب مردم آمریکا که قرار نیست بدون هیچ کم و کسری از یک غذای خارجی استقبال کنند، مگر نه؟
قیمت مناسب: همیشه پای هزینه در میان است!
غذاهای گران در همه جای دنیا به چشم می خورد، اما غذایی که ارزان و صدالبته باکیفیت باشد، سخت پیدا می شود. این دقیقا یکی از مهمترین دلایل توسعه سریع کسب و کار چیپوتل و به طور کلی غذاهای مکزیکی در سراسر دنیا محسوب می شود. در حالی که یک آدم عادی برای صرف غذا در فست فودی معمولی باید بین 50 تا 60 دلار هزینه کند، خرید تاکو حتی از نصف هم ارزان تر درمی آید. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا روی خوش به فست فودهای گران نشان نمی دهم. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع خیلی به هم بریزد، شما هم به فکر راه اندازی یک رستوران ارزان قیمت باشید.
قیمت مناسب عاملی است که خیلی ها را نسبت به خرید یک محصول ناامید می کند. این نکته برای بسیاری از کسب و کارها در حاشیه قرار دارد. احتمالا شما هم کارآفرینانی را دیده اید که فکر می کنند اگر محصول باکیفیت روانه بازار کنند، همه برای خریدش صف می کشند. خب در این صورت کمی در اشتباهید؛ چراکه منطق بازار همیشه اینطوری عمل نمی کند.
مشتریان در بسیاری از موارد، به ویژه خوراکی، دنبال گزینه های ارزان تر هستند. این همان دلیلی است که برندهایی مثل چیپوتل را بی نهایت موفق می کند. پس اگر دوست دارید جایی در بازار پرفراز و نشیب امروز داشته باشید، باید همیشه نگاه تان به قیمت ها باشد.
یادتان نرود، کاهش قیمت نباید کیفیت را تحت تاثیر شدید قرار دهد. خیلی وقت ها کارآفرینان با کم کردن از کیفیت محصول نهایی دنبال به دست آوردن دل مشتریان شان هستند. اگر شما هم چنین منطقی برای عملکردتان دارید، باید کمی آن را تعدیل کنید؛ چراکه چنین روشی خیلی وقت است که دیگر منسوخ شده و طرفدار ندارد.
غذاهای مکزیکی به خاطر مواد اولیه ارزان قیمتی که دارند، معمولا هزینه بسیار کمتری روی دست کارآفرینان می گذارد. نتیجه منطقی این امر هم قیمت تمام شد پایین تر این فست فودهاست. با این حساب استقبال فراوان مردم از فست فودهای مکزیکی جای تعجب ندارد.
فست فودهای مکزیکی چطور دنیا را تسخیر کردند؟
حالا که با تاریخه غذای مکزیکی و روند توسعه اش در دنیا آشنا شدید، باید کمی هم از نقطه نظر کارآفرینانه به ماجرا نگاه کنیم. بی شک غذاهای مکزیکی تنها خوراکی های خوشمزه دنیا نیستند. اینکه چرا از بین کلی غذای مختلف، فقط فرهنگ مکزیکی تا این اندازه در دنیا موفق شد، داستانی است که پای کارآفرینان را نیز به وسط می کشد.
شما در این بخش با روش هایی که کارآفرینان برای توسعه غذای مکزیکی در دنیا استفاده کردند، آشنا می شوید. اگرچه در این میان کلی رستوران کوچک و بزرگ نقش آفرینی کردند، اما در نهایت تمرکز ما روی چیپوتل خواهد بود. هرچه باشد، این برند بزرگ ترین فست فود مکزیکی دنیا محسوب می شود. پس بد نیست کارمان را با تمرکز بر روی این برند جلو ببریم.
خط تولید سریع: فست فود به معنای واقعی کلمه
وقتی اسم فست فود می آید، آدم ها انتظار دارند خیلی زود غذای مورد نیازشان را خریداری و میل کنند. خب اصلا فرق میان فست فود با غذاهای سنتی در همین است، مگر نه؟
چیپوتل به عنوان یک برند عرضه غذای مکزیکی خط تولید بی نهایت سریعی دارد. شما به محض سفارش غذای مورد علاقه تان آن را دریافت می کنید. همین امر بسیاری از مردم دنیا را عاشق چنین غذاهایی کرده است.
ما در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت تغییرات در آن بی نهایت زیاد است. درست به همین خاطر خیلی از مردم دوست ندارند وقت شان را پای تهیه غذا هدر دهند. به همین خاطر سراغ فست فود می روند. در این میان هر برندی که سرعت عمل بیشتری برای عرضه غذا داشته باشد، برنده نهایی خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: دلیل ساده کاهش فروش فست فود در آمریکا
برگ برنده چیپوتل در زمینه توسعه جهانی اش، همین سرعت عمل است. مردم دوست ندارد یک ساعت منتظر آماده شدن لذیذترین غذای دنیا باشند. در عوض ترجیح شان خرید یک تاکو ساده و تند در کمترین زمان ممکن است. این دقیقا همان نکته ای است که کارآفرینان مکزیکی خیلی خوب روی آن دست گذاشته اند.
منوی ساده: سادگی و دیگر هیچ
آیا تا حالا برای تان پیش آمده وارد رستورانی شوید و هیچ درکی از غذاهای آن نداشته باشید. چنین اتفاقی معمولا در رستوران های انگلیسی یا فرانسوی روی می دهد. راستش را بخواهید، آدم گاهی وقت ها فکر می کند آشپزهای این دو کشور از قصد منوی سختی جلوی آدم می گذارند. خب هرچه باشد اسم غذاها که دیگر باید ساده باشد، مگر نه؟
چیپوتل وقتی کارش را شروع کرد، فقط تاکو داشت. این یعنی شما حق انتخاب از بین غذاهای مختلف را نداشتید. از آنجایی که تاکو غذای ساده ای بود و همه محتوای آن را می دیدند، شهرتش خیلی زود افزایش یافت.
بسیاری از مردم دنیا برای خرید فست فود سختگیری زیادی درباره مواد اولیه اش دارند. این همان نکته ای است که بسیاری از آدم ها را نسبت به فست فودها بدبین کرده است. در این شرایط چیپوتل سراغ شفافیت محض رفت. به طوری که همه مردم دنیا امکان مشاهده محتوای غذای این برند را دارند. اصلا در برخی از شعبه ها آماده سازی صفر تا صد کار جلوی چشم مشتریان روی می دهد.
حالا با گذشت چند دهه از محبوبیت فرهنگ مکزیکی و غذاهای این کشور، هنوز هم منوی رستوران های مکزیکی بی نهایت ساده است. البته در این میان کلی غذای تازه به چیپوتل اضافه شده، اما در نهایت این ساختار ساده هر غذاست که تعیین کنندگی نهایی دارد.
فرهنگ جهانی: مزیتی ویژه!
برخی از فرهنگ ها پتانسیل بیشتری برای جهانی شدن دارند. مثلا مکزیک را در نظر بگیرید؛ این کشور نه تنها اشتراک فرهنگی زیادی با اروپا دارد، بلکه از نظر نزدیکی با آمریکا هم مزایای زیادی را به دست آورده است. این روزها میلیون ها مکزیکی در آمریکا زندگی می کنند که همین امر پایگاه خوبی برای فست فودهای این فرهنگ ایجاد کرده است.
رستوران های مکزیکی به طور معمول از نیروی کار بومی نیز استفاده می کنند. این یعنی در رستوران های مکزیکی با حضور خدمه اهل همین کشور غذاها تهیه و به دست مشتری می رسد. این امر تاثیر روانی بی نهایت خوبی بر روی مخاطب هدف دارد. به طوری که شما را برای تجربه وضعیت فرهنگی یک کشور ترغیب می کند.
این روزها مردم عاشق آشنایی با فرهنگ های تازه هستند. این امر به آنها کمک می کند تا تجربه شان از چهارگوشه دنیا را بی نهایت افزایش دهند. از آنجایی که خیلی از مردم دنیا مثل من و شما عاشق غذاهای مختلف هستند، صنعت غذا خیلی زود مورد توجه شان قرار می گیرد. این درست همان نکته ای است که چیپوتل حسابی روی آن سرمایه گذاری کرده است.
سیستم تهیه و توزیع متمایز: زنجیره ای کاملا هماهنگ
غذاهای مکزیکی که در آمریکا یا سایر کشورهای جهان به دست مشتریان می رسد، وضعیت کاملا منحصر به فردی دارند. در حالی که برندهای ایتالیایی بر روی استفاده از مواد اولیه کاملا ایتالیایی مانور می دهند، مکزیکی ها بیشتر دنبال مواد اولیه ارزان و محلی هستند. مثلا رستورانی را در نظر بگیرید که در شهر پکن غذای مکزیکی دست مشتریان می دهد. این رستوران دیگر سراغ واردات مواد اولیه از مکزیک نمی رود. در عوض در همان بازار چین محصولات مورد نیازش را تهیه می کند. این همان نکته ای است که برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا جذابیت دارد.
سیستم توزیع غذاهای مکزیکی در سراسر دنیا سرعت عمل بی نظیری دارد. اگر شما دنبال یک رستوران شیک برای قرارهای مهم کاری هستید، احتمالا چیپوتل گزینه جذابی برای تان نخواهد بود. با این حال برای وقت گذرانی با دوستان رستوران های مکزیکی بهترین گزینه دنیا هستند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و وارد این صنعت پرطرفدار شوید.
مطلب مرتبط: KFC یكی از بزرگ ترین مشكلات صنعت فست فود را حل می كند
سخن پایانی
صنعت غذا جذابیت های بی نهایت زیادی دارد که مردم سراسر دنیا را به خودش جذب می کند. در این میان کارآفرینان صنعت فست فود سعی و تلاش زیادی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. ما در این مقاله سعی کردیم داستان موفقیت مکزیکی ها را زیر ذره بین ببریم.
یکی از نکات کلیدی که در این میان خودنمایی می کند، تکیه مکزیکی ها بر روی عجله مردم در دنیای مدرن است. به طوری که طرز تهیه و عرضه غذاهای مکزیکی را با این نیاز کلیدی هماهنگ کرده اند.
شما در این مقاله با سیر تاریخی تحول صنعت فست فود مکزیک آشنا شدید. این صنعت در طول دو دهه اخیر محبوبیت زیادی در میان مردم دنیا پیدا کرده و گردش مالی حیرت انگیزی هم دارد. حالا شما آماده اید تا تجربه ای مشابه برای کسب و کار خودتان رقم بزنید. در این میان هم اگر سوالی داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: