سال نو میلادی کمتر از یک ماه دیگر از راه می رسد و دوباره باید هدف گذاری های تازه ای برای 12 ماه پیش روی انجام دهیم. صرف نظر از اینکه خیلی از برنامه های سالانه هیچ وقت عملی نمی شود، سال نو برای بازاریاب ها فرصتی طلایی به منظور یکه تازی در بازار است. فرقی ندارد شما دنبال بازاریابی در کریسمس باشید یا همین عید نوروز خودمان پس ذهن تان باشد، در هر صورت ایده های کاربردی شما را یک راست تا مرحله آخر جلو می برد. از این نظر شما مثل کارگردانی خواهید بود که بدون هیچ زحمتی یک فیلمنامه درجه یک دارد و فقط باید چند تا از بخش های فرعی داستان را تغییر دهد.
احتمالا صحبت از طراحی کمپین بازاریابی در سال نو برای آن دسته از کارآفرینانی که حسابی دنبال خوشگذرانی هستند، یک فاجعه تمام عیار خواهد بود؛ چراکه این دسته از افراد معمولا در آستانه سال جدید دنبال استفاده از تخفیف هایی مثل بلک فرایدی یا سایبر ماندی هستند. اگر شما هم عادت دارید دم عید هیچ کاری به جز خرید انجام ندهید، امسال باید برنامه تان را زیر و رو کنید؛ چراکه با این فرمول سر از ناکجاآباد درمی آورید. ماجرا جدی و کمی ترسناک شد، نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید در هر شرایطی پشت مشتریان باشند. فرقی ندارد امشب فینال جام جهانی برگزار می شود یا چند هفته دیگر سال نو فرا خواهد رسید، در هر صورت شما باید کمپین هایی درجه یک و صدالبته مرتبط با شرایط حاضر و آماده داشته باشید. وگرنه خیلی زود در بین کلی اسم بزرگ گم شده و دیگر هیچ کس سراغی از شما نخواهد گرفت.
مطلب مرتبط: چالش های بازاریابی در کریسمس
امیدوارم مقدمه ما درباره اهمیت بازاریابی در سال نو خیلی شما را نترسانده باشد؛ چراکه ما مثل همیشه کنارتان هستیم تا سخت ترین چالش های دنیای کسب و کار را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید. پس به جای اینکه الکی نگران کمپین برندتان برای کریسمس باشید، بهتر است کلاه و شالگردنی تان را بردارید تا ماجراجویی مان را همراه با بابانوئل در دنیای شیرین کریسمس شروع کنیم؛ آن هم با چاشنی مارکتینگ!
ایده هایی برای بازاریابی در کریسمس
طراحی توئیت های طنز: معجزه شوخ طبعی
آیا فکر کرده اید چرا توئیتر با گذشت این همه سال از فعالیتش هنوز هم جزو انتخاب های اول کاربران قرار دارد؟ فیس بوک که تقریبا متعلق به همان نسل است، حالا دیگر حتی پرنده هم در پلتفرمش پر نمی زند. کار تا جایی پیش رفته که کاربران جوان به شوخی فیس بوک را متعلق به پیرمردها و پیرزن ها می دانند!
اگر قرار باشد ما برای سوال بالا یک جواب قانع کننده پیدا کنیم، یک راست سراغ فضای خلاقانه توئیتر می رویم. در این پلتفرم هر کاربری حرف دلش را در قالب متن های کوتاه توئیت می کند. از آنجایی که برندها هم دنبال جلب توجه در این فضا هستند، توئیت هایی کوتاه و از همه مهمتر متفاوت از رقبا رو می کنند. نتیجه هم علاقه بی حد و حصر کاربران به توئیت های برندهای گوناگون است. البته اینجا شما قرار نیست هر ایده ای به ذهن تان رسید را تبدیل به توئیت کنید. در عوض ایده های شما باید رنگ و بوی کریسمس داشته باشد. به علاوه، استفاده از عنصر شوخی نیز ضروری خواهد بود.
مردم در مناسبت های مهم اغلب دوست دارند کنار خانواده بوده و کمی هم خوش بگذرانند. به همین دلیل استفاده از کریسمس یا به طور کلی عید سال نو در هر فرهنگی برای اندکی شوخی و سرگرمی هرگز ایده بدی نخواهد بود. یادتان نرود بسیاری از برندهای بزرگ از شوخی های دست چندم برای کریسمس استفاده می کنند. با این حساب اگر شما یک برگ جدید رو کرده و طنز متفاوتی برای کاربران تهیه کنید، حساب تان از بقیه جدا خواهد شد.
بی شک توضیحات خشک و خالی ما برای کمتر بازاریابی جذاب خواهد بود. به همین خاطر اجازه دهید سراغ چند تا از ایده های باحال در زمینه شوخی با سال جدید برویم. به عنوان مثال، به این مورد توجه کنید: «من برای سال جدید همان هدیه روز تولد پسرم را دوباره کادو می کنم و بهش هدیه می دهم.»
توئیت بالا اگرچه از سوی یک کارآفرین و در اکانت شخصی اش منتشر شده اما بار طنز جذابی دارد. طراح این توئیت به خوبی از دردسرهای مربوط به خرید هدیه برای اعضای خانواده خبر دارد و طوری با آن شوخی می کند که به هیچ کس برنخورد. قبول دارم شوخی بالا برای آنهایی که روزشان بدون جوک شب نمی شود، چنگی به دل نمی زند. با این حال یادتان نرود دنیای کسب و کار جای شوخی های عجیب و غریب نیست. بنابراین سعی کنید اصل احترام به مخاطب را در شوخی ها حفظ کنید. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یک شوخی عالی از سوی برندها باید روی یکی از مشکلات مشتریان زوم کند. مثلا کاهش هزینه ها در سال نو یکی از دغدغه های مهم مردم است. حالا اگر شما در صنعت تولید دوربین عکاسی فعالیت دارید، می توانید یک چنین توئیتی را جلوی مخاطب قرار دهید: «بهترین مزیت بچه دار شدن خودش را در سال نو نشان می دهد. شما به جای اینکه کلی هدیه و کادوی جورواجور برای آشنایان خریداری کنید، با یک عکس کارت پستال دسته جمعی کلک کار را می کنید و همه هم راضی خواهند بود!»
مطلب مرتبط: چالش حفظ خلاقیت تیم فروش در تعطیلات کریسمس
همانطور که می بینید، در مثال بالا یک نوع حس شوخ طبعی همراه با دغدغه مردم که صرفه جویی در هزینه هاست، دیده می شود. شما می توانید از این قبیل تبلیغات برای پروموت کردن جشنواره های تخفیف و همینطور فرهنگ سازی در زمینه افزایش جمعیت استفاده کنید. البته نوع استفاده شما از چنین تبلیغاتی بستگی به حوزه فعالیت تان دارد. پس الکی دنبال تبدیل توئیت تان به یک بمب خنده نباشید. در عوض ماهیت کسب و کارتان را نیز پس ذهن داشته باشید.
ارسال کارت پستال: ما همیشه به یادتان هستیم!
باشگاه بیسبالی را در نظر بگیرید که در طول سال از حمایت های بی دریغ طرفداران برخوردار بوده و با ارائه نمایش های خیره کننده قهرمان رقابت ها شده است. حالا در سال جدید میلادی احتمالا طرفداران انتظار دارند دست کم یک ویدئو قدردانی از سوی تیم محبوب شان برای آنها طراحی شود. در چنین شرایطی اگر بتوانید طرفداران را غافلگیر کنید، برگ برنده دست تان خواهد بود. شاید فکر کنید غافلگیر کردن مشتریان کار بی نهایت سختی است اما واقعیت خلاف این امر را نشان می دهد. کافی است یک کارت پستال ساده برای مشتریان تان بفرستید تا ذهنیت شان از این رو به آن رو شود.
کارت پستال ها همیشه ایده هایی جذاب برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. کافی است متنی دلگرم کننده برای مخاطب تان جفت و جور کنید و سپس دیگر جای هیچ حرف و حدیثی باقی نخواهد ماند. اجازه دهید دوباره سراغ مثال های کلیدی مان برویم. فرض کنید شما در زمینه خدمات ایمیل مارکتینگ فعالیت دارید. در این صورت برای سال نو اگر سراغ مشتریان تان رفته و یک تبریک جذاب به آنها بگویید، تا مدت ها در ذهن شان باقی خواهید ماند. ایده ما در این رابطه توئیتی این شکلی است: «امیدواریم در تعطیلات سال نو قلب شما پر از عشق و محبت و صندوق دریافت ایمیل تان خالی خالی باشد.»
شاید فکر کنید آرزوی صندوق دریافت خالی برای یک برند کمی عجیب به نظر برسد. در این صورت تا حدودی حق با شماست اما یادتان نرود اغلب کارآفرینان چند روز ابتدایی سال نو را به خودشان استراحت می دهند. بنابراین آرزوی شما به نوعی مربوط به شرایط غیرعادی می شود که آدم را از وسط تعطیلات به محل کار می کشاند. به زبان خودمانی، شما برای آنها یک تعطیلات آرام را آرزو کرده اید و این اصلا بد نیست!
استفاده از شعارهای تازه: سال جدید با شعارهای نو
شعارهای گوناگونی که در طول روز روی بیلبوردها یا بسته بندی محصولات مختلف مشاهده می کنید، ارزشی بیشتر از صرف کلمات برای مشتریان دارد. بسیاری از مردم به جای اینکه موقع خرید به فکر کیفیت یا قیمت نهایی محصولات باشند، شعارها و تعهدات برندها را زیر ذره بین می برند. با این حساب اگر شما به جای شعارهای کلیدی فقط مجموعه ای بی معنا از کلمات را کنار هم قرار داده باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: محبوب ترین کارت های تبریک کریسمس آژانس های تبلیغاتی
بازاریاب های باهوش همین اول کاری صدای اعتراض شان بابت طراحی شعار تازه در سال نو به هوا بلند می شود. هرچه باشد استفاده از شعارهای تازه به همین راحتی ها نیست. شما باید قبل از هر کاری ایده ای نو برای سال پیش رو داشته باشید و بعد هم آن را با ساعت ها تأمل بی پایان در قالب شعاری زیبا دربیاورید. قبول دارم این کار خیلی راحت نیست اما شما نباید خودتان را به شیوه های عهد حجر محدود کنید. این روزها کلی ابزار حرفه ای برای ساده سازی زندگی روزمره طراحی شده و بعضی از موسسات حتی به فکر برندها نیز بوده اند. مثلا برند شاپیفای را در نظر بگیرید. این برند همه فن حریف ابزاری تحت عنوان «طراح شعار تبلیغاتی» روانه بازار کرده که اتفاقا استفاده از آن کاملا رایگان است. کافی است در این ابزار کلیدواژه های مورد نظرتان را انتخاب کنید تا شعارهایی متنوع تحویل بگیرید؛ به همین راحتی!
ابزار شاپیفای به لطف هوش مصنوعی خیلی خوب جواب نیاز بازاریاب ها را می دهد. به علاوه، در این ابزار خبری از شعارهای تکراری نیست. بنابراین می توانید خروجی های آن را با خیال راحت در کمپین بازاریابی تان استفاده کنید. یادتان باشد همه شعارهای پیشنهادی این ابزار درجه یک نیست. بنابراین باید کمی وقت گذاشته و بهترین موردها را دستچین کنید. اینطوری شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بیشتر خواهد شد.
اضافه کردن آهنگ های قدیمی به کمپین: به وقت استفاده از نوستالژی ها
سال نو برای شما همراه با چه المان هایی است؟ شاید دید و بازدید، کادوهای مختلف و همینطور تعطیلی مدارس در این بازه زمانی واضح ترین نشانه ها باشد، اما موسیقی های قدیمی نیز نقش مهمی در این میان دارد. خیلی از مردم سال نو را با موسیقی های قدیمی که تمام کودکی شان را پر کرده، به یاد می آورند. قبول دارم برای نسل جدید که 24 ساعته پای اینترنت است، چنین نوستالژی هایی معنای چندانی ندارد، اما شما نباید تسلیم شوید. هنوز هم دامنه وسیعی از مشتریان نوستالژی های کودکی و صدالبته دور و درازی دارند. به همین خاطر باید از موسیقی های قدیمی برای نشان دادن حال و هوای نوستالژیک کریسمس به مخاطب تان استفاده کنید.
موسیقی نقش مهمی در زندگی روزمره دارد. خیلی از کسانی که حتی حوصله یک خط مطالعه کتاب ندارند، وقتی پای موسیقی وسط باشد ساعت ها از وقت شان صرف نظر خواهند کرد؛ بدون اینکه حتی یک لحظه هم احساس خستگی کنند.
بی شک خیلی از برندها در زندگی روزمره از اهمیت موسیقی در کمپین های بازاریابی استفاده می کنند. مثلا کمپین های نایک را در نظر بگیرید. در این کمپین ها همیشه یک موسیقی پس زمینه حماسی پخش می شود. از آنجایی که ماجرا درباره کریسمس اندکی متفاوت است، شما باید از موسیقی های مرتبط با سلیقه مشتریان و صدالبته آنهایی که جزوی از خاطره مردم است، استفاده کنید. این طوری حتی سختگیرترین مشتریان دنیا هم شیفته کمپین شما خواهند شد. پس منتظر چه هستید؟ اگر قصد دارید سال نو با دست پر پیش مشتریان تان بروید، کمی فرهنگ عامه و موسیقی های پرطرفدار درباره سال نو را جست وجو کنید.
هدیه دادن به مشتریان: ایده ای که هیچ وقت قدیمی نمی شود
سال نو که از راه می رسد، جوان ترها معمولا دنبال هدیه گرفتن از بزرگترها هستند. این عادت قدیمی برای خیلی از مردم آنقدر مهم است که هر چیزی یادشان برود، هدیه دادن را فراموش نخواهند کرد. از آنجایی که برندها هم به نوعی بزرگتر بازار محسوب می شوند، هدیه دادن به مشتریان اصلا ایده بدی نخواهد بود.
اجازه دهید قبل از اینکه کلی فکر و خیال درباره هزینه های هدیه دادن به مشتریان در ذهن تان رژه برود، خیال تان را از این بابت راحت کنیم. شما قرار نیست هدیه های چند هزار دلاری تحویل مشتریان دهید. در عوض همین که هدیه های تان رنگ و بوی کریسمس داشته باشد، کافی خواهد بود. یادتان نرود، مشتریان بیشتر از اینکه دنبال هدیه های باارزش باشند، دنبال احترام تان خواهند بود. پس با یک هدیه خاطره انگیز و رفتاری حرفه ای دل مشتریان را به دست بیاورید.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به بازاریاب ها برای اجرای ایده های پیچیده یا مواردی که اصلا آشنایی در رابطه با آنها ندارند، الگوبرداری از رقبای بزرگ را توصیه می کنیم. اینطوری شما می توانید مثل آب خوردن کمپین خودتان را با بهترین کیفیت طراحی کرده و همه را حیرت زده کنید.
مطلب مرتبط: پیشنهاد کتاب برای تعطیلات کریسمس کارآفرین ها
وقتی دنبال هدیه دادن به مشتریان هستید، بد نیست گاهی اوقات نظر آنها را نیز جویا شوید. اشتباه نکنید، منظور ما نظرخواهی تصادفی از مردم در خیابان نیست. در عوض شما باید سراغ مشتریان وفادار برندتان رفته و از آنها کمک بگیرید. یادتان باشد مشتریان وفادار معمولا علاقه بیشتری به برند شما دارند و به اصطلاح خودمانی «دل شان بیشتر برای شما می سوزد»؛ همین نکته می تواند پُلی به سوی موفقیت شما باشد. پس همین امروز سر و سامانی به ارتباط تان با این دسته از مشتریان داده و نظرشان را درباره هدیه کریسمس یا هر موضوع دیگری جویا شوید.
منابع: