همه گیری ویروس کرونا باعث شده است تا اکثر جوامع به سمت اینترنت سوق پیدا کنند که این امر منجر به رشد فوق العاده وبینار شده است. در این رابطه همه افراد توصیه می کنند که در این بخش فعالیت داشته باشید. با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که برای ایجاد یک وبینار موفق چه گام هایی باید برداشته شود؟ در این رابطه پس از مصاحبه با چند فرد متخصص، هشت مورد اصلی انتخاب شده است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
1-اهداف خود را مشخص کنید
شما باید دلایل فعالیت خود را مشخص کنید. با توجه به این امر که ممکن است حوزه های کاری شما متفاوت باشد، بدون شک نمی توان صرفا یک هدف را مدنظر قرار داد. درواقع بدون هدف بودن در هر زمینه ای، تنها باعث هدررفتن زمان و بودجه شما خواهد شد. حال پس از تعیین اهداف، لازم است تا تیم خود را برای مدیریت این بخش انتخاب کرده و یک متن را آماده کنید تا مخاطب بتواند به دلیل اهمیت و مزایای شرکت در وبینار شما پی ببرد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید برای هر دقیقه، برنامهریزی داشته باشید. به همین خاطر از سطح کلان شروع کرده و وارد حتی جزئی ترین موارد نیز شوید.
مطلب مرتبط: 7 اقدامی که شانس موفقیت وبینار شما را افزایش خواهد داد
2-به مخاطب خود توجه داشته باشید
با توجه به این امر که اقدام شما در راستای تحت تاثیر قرار دادن جامعه هدف است، لازم است تا به خواست و سلیقه آنها در زمینه انتخاب محتوا و جنبه های بصری کار خود توجه داشته باشید. همچنین در این مرحله ضروری است تا نسبت به ابزار و نوع فرمت وبینار خود تصمیمگیری کنید. درواقع برندهای مختلفی وجود دارد که بستر ایجاد وبینار را برای شما مهیا می سازد که لازم است تا بهترین را برای خود انتخاب کرده و به امکانات و قیمت هر یک توجه لازم را داشته باشید. در غیر این صورت زمان زیادی را از دست خواهید داد. در این رابطه فراموش نکنید که شما چهار فرمت اصلی را خواهید داشت که شامل تک سخنران، مصاحبه، میزگرد و پرسش و پاسخ است. درواقع شما برای هر یک از موضوعات خود نیز می توانید یکی از این موارد را انتخاب کرده و صرفا به یک مورد محدود نخواهید بود. در آخر توصیه می شود که به تحریک احساسات توجه داشته باشید. درواقع هیچ فردی یک تجربه احساسی را فراموش نخواهد کرد. در این رابطه شوخطبعی و استفاده از طنز، بهترین انتخاب محسوب می شود. به همین خاطر از بیش از حد رسمی بودن نیز فاصله بگیرید، با این حال میزان این امر کاملا بستگی به ویژگی های مخاطبان شما نظیر سن آنها خواهد داشت.
3-تمرین داشته باشید
پس از آنکه ابزار و فرمت خود را انتخاب کردید، ضروری است تا برای هر بخش برنامه ریزی کرده و سناریو خود را شکل دهید، با این حال حتی پس از اتمام این مرحله نیز شما مجوز شروع کار خود را نخواهید داشت. درواقع ضروری است تا به میزان کافی تمرین داشته باشید تا از مناسب بودن سطح اقدامات خود، اطمینان داشته باشید. نکته ای که باید به آن توجه لازم را داشته باشید این است که یک وبینار ضعیف، باعث خواهد شد تا افراد دیگر شما را پیگیری نکنند. به همین خاطر زمانی را صرف تمرین و کسب آمادگی کامل اختصاص دهید.
4-تبلیغات را فراموش نکنید
قبل از تبلیغات شما باید یک جامعه هدف اصلی را برای خود تعیین کنید که از حضور آنها اطمینان داشته و پس از آن لازم است تا محدودیتی را برای خود تعیین کنید. درواقع آنلاین بودن بستر وبینار نباید باعث شود تا شما تصور کنید که می توانید هر تعداد افرادی را که تمایل دارید به لیست خود اضافه کنید. با این حال این مسئله تنها باعث کاهش کیفیت اقدام شما خواهد شد. به همین خاطر ضروری است که برای هر وبینار، محدودیت خاصی را داشته باشید. از این موضوع میتوان جهت ایجاد حس اضطرار و در نهایت ثبت نام سریع تر افراد نیز استفاده کرد که خود یک شیوه بازاریابی محسوب می شود.
5-اعتمادسازی داشته باشید
مخاطب باید به این باور دست پیدا کند که حضور در وبینار شما کاملا ارزشمند خواهد بود. در این رابطه بهتر است تا یک ویدئو چند دقیقه ای را در سایت خود منتشر کرده و ضمن معرفی خود، دلایل اهمیت موضوع را بیان کنید. در این رابطه به هر میزان که افراد معتبرتری اقدام به معرفی شما کنند، بدون شک شانس موفقیت بالاتری را نیز خواهید داشت. در این راستا حتی می توان از مهمان-های معروفی دعوت به عمل آورد. در نهایت اگر از مدت ها قبل بر روی ایجاد برند شخصی خود فعالیت هایی را انجام داده باشید، بدون شک خود دلیل کافی برای حضور افراد خواهید بود.
6-مراحل ثبت نام و خرید را تا حد امکان ساده کنید
این امر یک واقعیت است که افراد تمایل چندانی را به انجام یک خرید و ثبت نام زمانبر نداشته و این امر می تواند خود دلیلی برای عدم تکمیل خرید باشد. در این رابطه ضروری است تا به حداقل اطلاعات بسنده کرده و شرایطی را مهیا سازید که افراد تمامی اقدامات را در کمتر از یک دقیقه انجام دهند. همچنین این نکته را فراموش نکنید که شما باید یادآوریهای لازم را نیز انجام دهید تا مخاطب زمان شروع وبینار را فراموش نکند. در نهایت نکته بسیار مهم در این بخش این است که قیمت شما باید کاملا مناسب باشد. درواقع شما باید به مقرون به صرفه بودن و قدرت خرید جامعه هدف خود نیز توجه داشته باشید. بدون شک از راهکارهای دیگری نظیر تبلیغات می توان هزینه ها را جبران کرده و قیمت نهایی را پایین آورد. در این رابطه انتخاب زمان و ساعت مناسب نیز بسیار مهم بوده و لازم است تا به آن توجه داشته باشید. در این رابطه نظرسنجی، خود یکی از اقدامات جذاب و نمونه بارز احترام به مشتری محسوب می شود.
7-تنوع داشته باشید
در کنار این موضوع که شما باید به موضوعات جدید و کاملا کاربردی توجه داشته باشید، تنوع کار نیز بسیار مهم بوده و باعث می شود تا شانس جذب افراد بیشتری را داشته باشید. در این رابطه فراموش نکنید که شما باید به هر طریقی مخاطب را به واکنش وادار کرده و در این رابطه حتی می-توان قرار ملاقات های مستقیم را نیز به وجود آورد. درواقع تنوع باعث می شود تا تکراری شدن بیش از حد از بین رفته و مخاطب همواره چند دلیل برای دنبال کردن شما داشته باشد. همچنین با تحلیل اقدامات انجامشده از سوی سایر افراد، می توانید به سبک کاری منحصر به فردی دست پیدا کنید که خود یک مزیت رقابتی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: وبینار: همه آن چیزی که باید بدانید
8-پیگیری های لازم را انجام دهید
پس از پایان وبینار نباید همه چیز را تمامشده تصور کنید. در این رابطه ضروری است تا یک ایمیل قدردانی از حضور مخاطبین را ارسال کرده و از آنها بخواهید تا به کیفیت کار شما، امتیازی را بدهند. این اقدام باعث خواهد شد تا بستری برای انتقادات و پیشنهادات به وجود آید که بدون شک در بهبود اقدامات آتی شما کاملا تاثیرگذار خواهد بود. همچنین بهتر است تا برنامه ای برای افزایش سطح وفاداری مخاطبان موجود خود داشته باشید. برای مثال کدهای تخفیف وبینارهای بعدی، یکی از رایج ترین سیاست ها محسوب می شود. همچنین مطالعه مداوم مقالات موجود در این زمینه، به بهبود مداوم سطح شما کمک شایانی را خواهد کرد.