ایجاد وبینار خصوصا در زمان حال حاضر که کرونا باعث قرنطینه خانگی در اکثر کشورهای جهان شده است، امری کاملا ضروری است. اگرچه افزایش چشمگیر میزان استفاده از اینترنت ممکن است این تصور را ایجاد کند که حتما با موفقیت مواجه خواهید شد، با این حال واقعیت این است که همه وبینارها نیز موفقیتآمیز نبوده و بسیاری از آنها با کمترین توجهات مواجه می شوند. تحت این شرایط سوال اصلی این است که چگونه می توان وبینار خود را جذاب تر کرد؟ در این راستا به معرفی هفت موردی خواهیم پرداخت که شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.
1-موضوعات مفیدی را انتخاب کنید
بدون شک محدوده موضوعات شما در هر حوزه ای بسیار متنوع خواهد بود. با این حال تنها مواردی مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت که نیاز روز محسوب شوند. برای مثال در حال حاضر وبینارهای مرتبط با موضوع کرونا، در صدر علایق قرار دارد. در این رابطه شما می توانید در رابطه با آینده کسب و کار خود پس از کرونا و یا اقداماتی که برندها باید در این شرایط بحرانی انجام دهند، صحبت کنید. در این رابطه فراموش نکنید که وبینار شما باید کاملا سودمند باشد. همچنین ضروری است تا در تبلیغات خود دلایل اهمیت موضوع بحث را اعلام کنید. در نهایت فراموش نکنید که صرفا مطرح کردن مشکل کافی نبوده و شما باید راه حلی را نیز عنوان کنید.
مطلب مرتبط: وبینار: همه آن چیزی که باید بدانید
2-افراد مناسبی را پیدا کنید
شما باید بدانید که در چه مکان هایی باید تبلیغ انجام شود. برای مثال اگر در زمینه یک کتاب قصد برگزاری وبیناری را دارید، بدون شک افراد کتابخوان، نویسنده ها و افرادی که در این حوزه فعالیت دارند بازار هدف شما خواهند بود. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال راهی برای معرفی خود به آنها باشید. این امر اولویت اصلی شما بوده و تبلیغ در مکانهای دیگر، اقدامات فرعی و تکمیلی محسوب می شود. همچنین به هر میزان که در وبینارهای خود از افراد مطرح تری دعوت به عمل آورید، شانس موفقیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
3-واقعبین باشید
خصوصا در رابطه با وبینارهای رایگان، معمولا 30درصد از افرادی که ثبت نام کرده-اند حضور پیدا کرده و این مسئله می تواند باعث ناراحتی شما شود، با این حال شما نباید به این مسئله توجه داشته باشید. فراموش نکنید که اگر حرفه ای عمل کنید و بهبود مداوم داشته باشید، اوضاع بهتر خواهد شد. همچنین شما باید یادآوری های لازم را نیز انجام دهید تا احتمال فراموشی به صفر برسد.
4-با یک سوال شروع کنید
سوال باعث خواهد شد تا توجهات به سمت شما جلب شده و آمادگی ذهنی افزایش پیدا کند. به همین خاطر توصیه می شود که همواره صحبت خود را با یک سوال مطرح کرده و در ادامه بحث به جواب آن بپردازید. همچنین قبل و بعد از وبینار، توصیه می شود تا نظرسنجی از افراد داشته باشید تا بتوانید مطابق انتظارات ظاهر شوید.
5-بیش از حد طولانی نباشید
یک وبینار باید هدفی مشخص را داشته باشد. درواقع شما نمی توانید چند هدف را به صورت همزمان بخواهید. این مسئله باعث خواهد شد تا وبینار بیش از حد طولانی شود که بدون شک از حوصله هر فردی خارج خواهد بود. به همین خاطر حتی ممکن است نیاز به چند قسمتی کردن داشته باشید که اقدامی کاملا سودمند محسوب می شود. همچنین پاسخ دادن به سوالات و تلاش برای ایجاد ارتباط متقابل، از دیگر مواردی است که باعث می شود تا افراد به سبک کاری شما علاقهمند شوند. همچنین شما باید قیمتگذاری مناسبی را داشته باشید. درواقع بسیاری از برندها به وبینار به عنوان فرصتی برای ایجاد درآمد نگاه نکرده و اهدافی بلندمدت را در نظر دارند. در هر صورت باید توجه داشته باشید که قیمت بالا خود عاملی برای عدم توجه به شما خواهد بود.
6-پخش مستقیم داشته باشید
یکی از راهکارها در زمینه ایجاد وبینار این است که شما یک مورد را ضبط کرده و آن را برای دیگران به فروش برسانید که به عقیده بسیاری از صاحبنظران این حوزه، چنین اقداماتی را نمی توان یک وبینار تلقی کرد. درواقع ارزش کار به پخش زنده است. به همین خاطر همواره تلاش کنید که تنها به صورت معمول، اقدام کنید.
مطلب مرتبط: نکاتی برای بهینه سازی وبینارها
7-الهامبخش باشید
هیچ فردی تمایل به مشاهده یک سخنران بدون انگیزه و کمانرژی را ندارد. در این رابطه حتی ممکن است نیاز به بهبود فن بیان خود داشته باشید. بسیاری از سخنران های مطرح، حتی در زمینه صداسازی نیز فعالیت هایی را انجام داده اند تا گفتار آنها جذابیت و تاثیرگذاری بالاتری را به همراه داشته باشد. همچنین ظاهر آراسته در کنار ایجاد انگیزه و بیان جملات مثبت، بدون شک انرژی خوبی را به مخاطبان انتقال خواهد داد. همچنین شما باید به نحوی وبینار را مدیریت کنید که انرژی شما تا آخرین دقایق، یکسان باشد.