شیوع ویروس کرونا واکنش های متفاوتی از سوی کارشناس ها و حتی برندها به همراه داشته است. کوکاکولا به عنوان یکی از غول های عرصه تولید نوشابه های گازدار جهتگیری مشخصی در این بحران داشته است. مدیران ارشد این برند از منابع بازاریابی شان برای حمایت از کادرهای درمانی و سایر عوامل موثر در مقابله با کرونا استفاده می کنند. همچنین یکی از اهداف مدیران کوکاکولا اطلاعرسانی هرچه بهتر به مخاطب درباره ویژگی های ویروس کرونا و راهکارهای پیشگیری از ابتلای به آن است. تفاوت میان برندها در چنین زمان هایی مشخص می شود. کوکاکولا در حالی که بسیاری از برندها اقدام به تعطیلی کارخانه های شان کرده اند، بودجه اش را برای حمایت از بیماران کرونایی و کادرهای پزشکی و درمانی اختصاص داده است. آنها بیدلیل به عنوان برترین شرکت در زمینه برندسازی از سوی موسسه Branding Forum انتخاب نشده اند.
مدیران ارشد کوکاکولا فقط به اختصاص بودجه بخش بازاریابی اکتفا نکرده اند. بر این اساس بخش قابل توجهی از هزینه های تبلیغاتی این شرکت نیز برای بهبود وضعیت تولید لوازم موردنیاز در بیمارستان ها و کمک به گروه های داوطلب برای کمک به بیماران اختصاص یافته است. بدون تردید در شرایط بحرانی تنها نیاز افراد تاثیر پذیرفته شامل تجهیزات بهداشتی و دارو نیست. بسیاری از مردم به دلیل تعطیلی خرده فروشی ها یا سایر دلایل در زمینه تهیه مواد غذایی نیز مشکل دارند بنابراین بخشی از بودجه کوکاکولا برای کمک به گروه های مردمی برای توزیع مواد غذایی در مناطق مختلف تخصیص یافته است.
مانولو آرویو، مدیر ارشد بخش بازاریابی کوکاکولا در آسیا - اقیانوسیه، نسبت به دلیل اتخاذ چنین راهبردی از سوی شرکتش اینگونه اظهارنظر می کند: «تصمیم ما مبتنی بر تعامل و کمک به مردم به جای تاکید صرف بر روی کسب و کارمان است. هدف اصلی در این فرآیند تهیه و توزیع مواد اساسی و موردنیاز مردم خواهد بود. بدون تردید شرایط کنونی حالت فوقالعاده محسوب می شود. برند ما به دلیل بهرهمندی از بودجه اضطراری انعطاف بسیار بالایی در شرایط کنونی دارد.»
تیم های کوکاکولا در کشورهایی نظیر سنگاپور، آفریقای جنوبی، اتریش، استرالیا و برزیل در تلاش برای استفاده از فضاهای تبلیغاتی برای اطلاعرسانی در زمینه بیماری کرونا هستند. بیتردید جهتگیری یک برند با منابع تجاری گسترده در بازارهای جهانی برای مقابله با کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. شعار اصلی تیم بازاریابی کوکاکولا برای تلاش های اخیر «همه با هم در این مسئله شریک هستیم» است. انتخاب چنین شعاری تاکید آشکار بر روی احساس مسئولیت کوکاکولا در قبال مشکلات مشتریان است.
مطلب مرتبط: تمرین های بازاریابی در بحران کرونا
یکی از ویدئوهای جالب کوکاکولا در ماه های اخیر با استفاده از مونتاژ ویدئوهای مختلف صحنه تشکر و قدردانی کارکنان بخش های مختلف این شرکت از دستاندرکاران مراکز بهداشتی را به تصویر می کشد. وضعیت بیلبوردهای کوکاکولا در بازار ایالات متحده در شرایط مساعدی است. این برند در مهم ترین نقاط شهری و روستایی ایالات متحده دارای بیلبورد است، یکی از مهم ترین بیلبوردهای آنها در میدان تایمز قرار دارد. مدیران ارشد شرکت در اقدامی شجاعانه و تحسینبرانگیز از بیلبورد موردنظر به جای اهداف بازاریابی در راستای اطلاعرسانی پیرامون ویروس کرونا استفاده کرده اند.
جیمز کوئینسی، رئیس و مدیرعامل کوکاکولا، زمان بازیابی وضعیت عادی شرکتش در زمینه بازاریابی و تبلیغات را بسته به بازه بازگشت کشورهای مختلف به شرایط عادی دانسته است. این امر به خوبی جهتگیری کوکاکولا برای کمک هرچه بیشتر به مشتریانش در سراسر دنیا را نشان می دهد. به این ترتیب تا زمان اطمینان خاطر از وضعیت آنها خبری از ادامه فعالیت عادی در زمینه بازاریابی و تبلیغات نخواهد بود.
موسسه کوکاکولا سیستم و بنیاد کوکاکولا به عنوان بازوهای اجرایی شرکت در زمینه ارائه خدمات بشردوستانه از زمان شیوع کرونا بیش از 100 میلیون دلار به مقابله با ویروس موردنظر اختصاص داده اند. بدون تردید این رقم برای هر ناظری تحسینبرانگیز خواهد بود.