کسب و کارهای مختلف برای برندسازی نیاز به معیارهای دقیق و روشن دارند. امروزه اغلب کارشناس ها المان های اساسی برای برندسازی را شامل قیمت ، کیفیت، خدمات جانبی و راحتی مشتریان می دانند. این امر موجب فعالیت های برندهای مختلف براساس اصول مذکور برای رقابت در بازارهای مختلف شده است. نکته مهم در این میان توجه بیش از اندازه کارآفرینان به قیمت و کیفیت در مقایسه با خدمات جانبی و راحتی مشتریان است. چنین امری اغلب اوقات موجب مشاهده محصولات ارزان قیمت با کیفیت به نسبت بالا می شود. مهم ترین مسئله در اینجا اهمیت خدمات جانبی و راحتی مشتریان است. اگر کسب و کارها به این نکات توجه نداشته باشند، امکان برندسازی موفق در بلند مدت را نخواهند یافت.
زمانی که قیمت و کیفیت سلطه داشت
بازاریابی و برندسازی به طور سنتی بر محور تعیین سطح قیمت رقابتی و افزایش کیفیت محصولات جریان داشته است. اگر کسب و کارها در فرآیند برندسازی امکان رعایت این اصول را پیدا می کردند، شرایط شان به سرعت بهبود می یافت. امروزه دنیای تجارت کمتر بر روی قیمت و کیفیت محصولات تمرکز دارد. دلیل این امر افزایش تعداد برندهای درگیر رقابت با هم است. امروزه کیفیت بالا و قیمت پایین محصولات امری بدیهی قلمداد می شود بنابراین برندها باید به دنبال راهکارهای تازه برای رقابت با هم باشند. همین امر جست وجو برای اصول و معیارهای تازه برندسازی را به دنبال داشته است.
اکنون برندسازی بیشتر بر محور خدمات جانبی و راحتی مشتریان مورد ارزیابی قرار می گیرد. تمام برندهای بزرگ در جریان فروش محصولات شان به خدمات جانبی توجه ویژه ای دارند. این امر نقش مهمی در تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار برندها دارد بنابراین برندها باید به دنبال اخذ معیارهای تازه برای فعالیت در دنیای تجارت باشند.
مطلب مرتبط: فرآیند برندسازی را بهتر بشناسیم
خدمات جانبی و راحتی مشتریان
یکی از نمونه های موفق در زمینه برندسازی بر مدار خدمات جانبی و راحتی مشتریان مربوط به خرده فروشی Best Buy است. این خرده فروشی به طور تخصصی در زمینه ارائه محصولات الکتریکی فعالیت دارد. آنها در تلاش برای رقابت با آمازون به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی جهانی به دنبال ایجاد شرایط قیمتی و کیفیت مشابه محصولات شان به سبد فروش این غول دنیای آنلاین کردند.
شاید در نگاه نخست عامل اصلی موفقیت برند Best Buy یکسان سازی سطح قیمت با آمازون باشد. نکته مهم در این میان سهولت خرید از آمازون در صورت برابری صرف قیمت ها بود. مسئولان Best Buy در تلاش برای رقابت با آمازون اقدام به ارائه خدمات جانبی و امکانات راحتی بیشتر برای مشتریان کردند. این امر تاثیر قابل توجهی بر روی وضعیت این برند داشت. امروزه کسب و کارهای مختلف برای برندسازی نیازمند تمرکز بر روی خدمات جانبی و راحتی مشتریان هستند بنابراین عصر تمرکز صرف بر روی قیمت و کیفیت محصولات به پایان رسیده است.