دستیابی به حداکثر توانایی خلاقیت در هر حوزه ای از کسب و کار یکی از مهمترین نکات در موفقیت بلندمدت است. شرکت های بسیار زیادی مثل IBM و ادوبی دیگر به دنبال کارمندانی با مدارک تحصیلی بالا نیستند، بلکه خلاقیت در انجام وظایف را مهمترین نکته برای همکاری با کارمندان در نظر می گیرند. با این حساب استانداردهای فعالیت در دنیای کسب و کار به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است. امروزه کارمندان دارای مهارت های متنوع و خلاقیت بالا در انجام کارها شانس بسیار زیادی برای استخدام در شرکت های بزرگ دنیا و همچنین راه اندازی کسب و کار شخصی شان دارند.
هیچ وقت به اندازه بازه زمانی کنونی فرصت برای افزایش توانایی های خلاقانه افراد وجود نداشته است. بسیاری از کارمندان در طول سال ها بارها و بارها در کلاس های مهارت افزایی و توسعه خلاقیت کاری شرکت می کنند. این امر با هدف حفظ موقعیت شغلی و بهبودش در طولانی مدت صورت می گیرد. بنابراین اگر کارمندی دارای مهارت های بالایی باشد، شانس بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مدیران شرکت خواهد داشت.
پلتفرم لینکدین در سال های 2019 و 2020 از شرکت های مختلف درباره موردنیازترین مهارت در میان نیروی کار نظرخواهی کرد. جوابی که در این میان بیشترین رأی را آورد، خلاقیت بود. با این حساب خلاقیت برای کسب و کارها یک نکته بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: تقویت خلاقیت کارآفرینی با 5 تکنیک ساده
اگر شما هنوز هم به دنبال پاسخی برای دلیل اهمیت خلاقیت در حوزه کسب و کار هستید، به نکاتی که در ادامه مطرح می شود، توجه نمایید.
خلاقیت به مثابه ریشه کارآفرینی
کارآفرینی بدون خلاقیت امری غیرممکن به نظر می رسد. کارآفرینان باید به طور مداوم نقاط ضعف و کمبودهای بازار را مورد بررسی قرار داده و آن را در قالب یک استارت آپ و محصولی نوآورانه ارائه نمایند، در غیر این صورت شاید کسب و کار شما هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش پیدا نکند. به هر حال کسب و کاری که هیچ نکته تازه ای برای ارائه نداشته باشد، بدون تردید در زمینه مواجهه با مخاطب هدف دچار مشکل خواهد شد.
مدیریت شرکت های بزرگ بستگی به توانایی مدیران و کارمندان برای نگاه خلاقانه به مسائل دارد. اگر شما تمام شرایط را به یک صورت مدنظر قرار دهید، هرگز فرصتی برای بهبود وضعیت برندتان نخواهید داشت. ایراد اصلی برندهای کلیشه ای درست در چنین شرایطی مشخص می شود. با این حساب شما باید به طور قابل ملاحظه ای نسبت به بهبود توانایی تان برای نگاه خلاقانه به مسائل مختلف اقدام کنید.
برندهایی که در شرایط مختلف با بحران های بزرگ مواجه می شوند، فقط به لطف تفکر خلاقانه امکان رهایی از آن را پیدا می کنند. بنابراین شما باید این مهارت را به عنوان یکی از راه حل های عبور از موانع و بحران های کاری مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید برای مدت های طولانی درگیر بحران های کاری شوید.
خلاقیت فقط یک مهارت نیست
خلاقیت به شما امکان ورود به عرصه کسب و کار و شروع ماجراجویی هیجان انگیزی را می دهد. نکته جالب در مورد این مهارت امکان استفاده از آن در حوزه های بسیار مختلف است. بنابراین شما باید از آن برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی بازار استفاده نمایید. امروزه در بسیاری از شرکت ها کارمندان خلاق به پست های مدیریت دست پیدا می کنند. همچنین در زمینه مدیریت کارهای مختلف نیز خلاقیت حرف اول و آخر را می زند. بنابراین خلاقیت بیشتر از یک مهارت صرف است. به عبارت دقیق تر، خلاقیت تکلیف تمام کارها در عرصه کسب و کار را مشخص می سازد. شما برای پیشبرد کارهای مختلف به بهترین شکل ممکن همیشه به خلاقیت به عنوان یک مهارت اساسی نیاز خواهید داشت.
مطلب مرتبط: 5 روش علمی برای افزایش خلاقیت
اگر شما تا به امروز خلاقیت را یک عنصر کلیدی در عرصه کسب و کار لحاظ نمی کردید، باید تمام جهت گیری تان نسبت به این امر تغییر کند، در غیر این صورت شاید شانسی برای ادامه فعالیت در بازار پیدا نکنید. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بر روی عنصر خلاقیت در بازاریابی، تبلیغات، فروش و روابط عمومی تاکید دارند. با این حساب شما با خلاقیت مناسب امکان ایجاد تحول در بازار را خواهید داشت.