لگو از آن دست برندهایی است که در طول دهه های متمادی برای بسیاری از آدم ها در سراسر دنیا خاطرات زیبایی را خلق کرده است. از اسباب بازی های نوستالژیک گرفته تا بازی های کامپیوتری، همه و همه حاصل ذهن خلاق مدیران و کارمندان این برند دوست داشتنی است.
آدم ها معمولا در صف بیمارستان یا فرودگاه بارها و بارها به این نکته فکر می کنند که درآمد فلان بنگاه تجاری چقدر است. اگر شما هم چنین ذهنیتی داشته باشید، بی شک چندباری سراغ لگو رفته اید. خب این برند درآمد بسیار زیادی در سطح وسیع دارد، مگر نه؟
درآمد بالای لگو در طول دهه های متمادی سبب شده در طول سال های اخیر کلی رقیب ریز و درشت برای آن پیدا شود. این رقبا در تلاش برای اثرگذاری بر روی مشتریان و از همه مهمتر سهم خواهی از بازار هستند. اگرچه همه آنها به طور موفق در بازار عمل نمی کنند، اما گاهی اوقات حسابی برای لگو دست و پا گیر می شوند. این در حالی است که تا همین چند سال قبل اصلا خبری از رقیب برای لگو نبود!
مطلب مرتبط: لگو چگونه توانست به یکی از مطرح ترین برندهای دنیا تبدیل شود
ما در این مقاله قصد نداریم سرگذشت لگو را زیر ذره بین ببریم. این اتفاقی است که برای بسیاری از مردم دنیا جذاب است و بارها و بارها هم روی داده است. در عوض هدف اصلی ما مرور برخی از مهمترین رقبایی است که در طول سال های اخیر سهم بازار لگو از صنعت اسباب بازی و سرگرمی را کاهش داده اند. اگر شما هم دوست دارید درگیر چنین داستان جذاب و هیجان انگیزی شوید، بد نیست با ما همراه باشید.
فان لیتل تویز (Fun Little Toys): رقیبی تازه نفس
به نظر شما برندی که تازه در سال 2015 تاسیس شده، توانی برای رقابت با لگو دارد؟ من هم اولین بار اصلا فکر نمی کردم فان لیتل تویز لقمه دندان گیری برای لگو باشد، اما واقعیت طور دیگری رقم خورده است.
تخصص فان لیتل تویز تولید اسباب بازی های فکری در قالب بسته بندی های خلاقانه است. به طوری که کودکان و نوجوانان ساعت ها درگیر پازل ها و قطعات ساخت و ساز این بازی ها می شوند. اگرچه این برند به طور تخصصی برای کودکان زیر 12 سال اسباب بازی تولید می کند، اما خیلی وقت ها آدم بزرگ ها هم درگیر ایده های جذاب این برند می شوند.
نکته جالب درباره فان لیتل تویز رقابت مستقیم آن با لگو است. به طوری که خیلی از محصولات این برند دقیقا رقیبی و مدل مشابهی از محصولات لگو هستند. در این میان کیفیت ساخت مناسب و از همه مهمتر قیمت پایین تر نکته مهمی در بهبود اوضاع این برند محسوب می شود.
شما همیشه لازم نیست ایده های تازه برای رقابت در بازار داشته باشید. گاهی اوقات استفاده از ایده بقیه و تبدیل آن به گزینه ای بهتر کافی خواهد بود. اینطوری در بازار حسابی اوضاع تان بهتر خواهد شد؛ دقیقا مثل فان لیتل تویز.
ماگنا تایلز (Magna Tiles): ساخت و ساز تا بی نهایت
اسباب بازی هایی که ساخت و ساز را در میان کودکان تقویت می کنند، معمولا نقش مهمی در شکل گیری ذهنیت خلاق آنها دارند. این دقیقا همان کاری است که ماگنا تایلز قصد اجرایش را دارد. این برند از سال 1997 در زمینه طراحی و تولید اسباب بازی های فکری و خلاقیت محور فعالیت دارد. نکته کلیدی در این میان استفاده از نظرات متخصصان و کارشناس های مختلف برای طراحی اسباب بازی های تازه است. به طوری که تقریبا تمام محصولات این برند گواهینامه های معتبر بین المللی را کسب کرده اند.
بی شک خیلی وقت ها برای والدین گواهینامه های دریافتی یک اسباب بازی اهمیت ندارد. با این حال وقتی پای پرورش استعدادهای کودک در میان باشد، این نکته اهمیت بالایی پیدا خواهد کرد. این دقیقا همان اتفاقی است که ماگنا تایلز حسابی روی آن سرمایه گذاری کرده است. ماجرا جالب شد، نه؟
مدیران ماگنا تایلز تلاش کرده اند در طول سال های اخیر چهره ای خلاقانه و نوآورانه برای خودشان ایجاد کنند. این اتفاقی است که بسیاری از برندهای دیگر در حسرتش هستند. درست به همین خاطر ماگنا تایلز در بازار آمریکا و اروپا از شهرت بسیار زیادی برخوردار است.
کی نکست (K’Nex): شهری در ابعاد کوچک
آیا شما هم همیشه در دوران کودکی آرزوی داشتن یک شهر لگویی را در سر داشتید؟ بی شک اغلب اوقات این آرزو هیچ وقت بدل به واقعیت نمی شد؛ چراکه اسباب بازی های لگو جزو گران ترین گزینه های دنیا هستند. در عوض یکی از ایده های خوب در این میان استفاده از گزینه های ارزان تر است. این دقیقا همان جایی است که کی نکست مثل ابرقهرمان های هالیوودی خودش را نشان می دهد.
مطلب مرتبط: لگو چگونه توانست به یکی از مطرح ترین برندهای دنیا تبدیل شود
کی نکست از سال 1992 به طور مستقیم برای رقابت با لگو وارد بازار شد. هدف اصلی مدیران این برند عرضه اسباب بازی ارزان تر برای دسترسی همه کودکان آمریکایی به تفریحی سالم و خلاقانه بود. این روزها مدیران کی نکست بیشتر روی تولید اسباب بازی هایی با رعایت نکات زیست محیطی توجه می کنند. به خاطر همین توجه گروه های زیادی در سراسر دنیا را برانگیخته اند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که مسائل زیست محیطی برای تان اهمیت بی نهایت زیادی دارد، بد نیست سراغ محصولات این برند را بگیرید؛ چراکه در فرآیند تولید آنها تا جای ممکن از مواد اولیه بازیافتی استفاده می شود.
کوبی (Cobi): گزینه ساده اما زیبا
یک اسباب بازی خوب اول از همه باید زیبا و سرگرم کننده باشد. مسائلی مثل تقویت خلاقیت کودک یا دغدغه های زیست محیطی در مرحله بعد اهمیت قرار می گیرند. اگر شما هم مثل خیلی دیگر از آدم های دنیا اصلا میانه خوبی با اسباب بازی های گران و عجیب ندارید، کوبی گزینه ای ایده آل خواهد بود. این برند به شما کمک می کند تا دقیقا همان انتظار کلاسیکی که از اسباب بازی را دارید، برآورده سازید. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ماجراجویی تان با کوبی را به دل نوستالژی های کودکی شروع کنید. ماجرا به نقطه هیجان انگیزش رسید، نه؟
مدیران کوبی انتظار زیادی از طراحی اسباب بازی ندارند و همین که یک محصول به اندازه کافی جذاب و هیجان انگیز باشد، برای آنها کافی خواهد بود. پس اگر فکر می کنید یک اسباب بازی باید انتظارات گروه های طرفدار محیط زیست را هم برآورده کند، احتمالا کاتالوگ محصولات این برند برای شما چنگی به دل نخواهد زد.
لینکلن لاگز (Lincoln Logs): قدیمی ترین گزینه دنیا
خیلی از آدم ها باور دارند هر چیزی قدیمی اش بهتر است. مثلا اگر بین خرید یک محصول از بین برندهای مختلف شک کنند، یک راست می روند سراغ گزینه ای که قدمت بیشتری در بازار دارد. خب اگر یک برند سال های سال در بازار دوام آورده و مشتریان از آن استقبال کرده اند، حتما یک دلیلی دارد، مگر نه؟
لینکلن لاگز یکی از برندهایی است که در عرصه تولید اسباب بازی قدمتی بیشتر از همه گزینه های مورد بحث در این فهرست دارد. البته نباید فکر کنید این برند همیشه در حاشیه بازار حضور داشته و حالا یکهو کارش به موفقیت های بزرگ رسیده اند. اگر اسباب بازی های دوران پدربزرگ های تان به شما ارث رسیده باشد، احتمالا بین آنها اسمی از لینکلن لاگز هم مشاهده خواهید کرد. خب هرچه باشد این برند از اوایل قرن 20 مشغول فعالیت در بازار است.
لینکلن لاگز مثل خیلی از برندهای قدیمی اصلا میانه خوبی با نوآوری در بازار ندارد. به همین خاطر هنوز هم خیلی از محصولات کلاسیک را در قالبی تازه تولید می کند. مثلا خانه های مینیاتوری را در نظر بگیرید؛ این روزها این برند هنوز هم همان خانه ها را با سر و شکلی تازه تولید می کند. این امر به آنها کمک می کند تا حس نوستالژیک خوبی در میان مشتریان ایجاد کرده و کارشان را به خوبی پیش ببرند. خب همه چیز که در نوآوری های عجیب و غریب خلاصه نمی شود.
مطلب مرتبط: لگو، بهترین اسباب بازی دنیا
سخن پایانی
لگو یکی از برندهای بی نهایت مشهور و صدالبته موفق در بازار محسوب می شود. این روزها خیلی از کسب و کارها برای اینکه سهمی از بازار اسباب بازی و سرگرمی برای خودشان دست و پا کنند، دنبال رقابت با لگو هستند. البته در این میان برخی از برندها واقعا برای لگو دردسرساز شده اند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از برندهای موفق در بازار اسباب بازی را بررسی کنیم. اگر این برندها توانسته اند برای لگو دردسر ایجاد کنند، شما هم می توانید در بازار حسابی از خجالت رقبای بزرگ تان برآیید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کارتان را شروع کنید.
منابع: