روابط عمومی یکی از مهم ترین بخش های هر کسب و کاری است که مرز میان شکست و موفقیت آن را ترسیم می کند. این بخش به برقراری ارتباط موثر با مخاطبان و ایجاد تصویر مثبت از برند کمک می کند. البته در دنیای دیجیتالی امروز که با هوش مصنوعی احاطه شده، اهمیت روابط عمومی نه تنها کمتر نشده، بلکه یک عالمه افزایش هم یافته است.
شاید شما هم بارها و بارها از زبان کارآفرینان و مدیران مختلف شنیده باشید که به خاطر افزایش انتظارات مشتریان هزار جور مشکل و سختی را تحمل می کنند. چه بسا خودتان هم چنین مشکل اساسی را پشت سر گذاشته باشید. خب در این صورت روابط عمومی می تواند وضعیتتان را از این رو به آن رو کند.
بی شک تمجید خشک و خالی ما از روابط عمومی تاثیر زیادی بر روی کارآفرینان باهوش ندارد. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق به سیر تا پیاز روابط عمومی در دنیای دیجیتال داشته باشیم. اگر شما هم یک کسب و کار دیجیتال دارید، بد نیست با ما همراه شده و برخی از مهمترین مزایا در این رابطه را به اتفاق ما مرور کنید.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج در عرصه روابط عمومی
افزایش آگاهی از برند
روابط عمومی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا نام تجاری خود را در بین مخاطبان هدف خود تبلیغ کنند. خب این روزها کلی کسب و کار شبیه به هم در بازار حضور دارند که تشنه جلب نظر مشتریان هستند. اگر شما روی روابط عمومی سرمایه گذاری کنید، خیلی زود شهرت تان در بازار سر به فلک خواهد کشید.
باور کنید یا نه، مشتریان این روزها دوست دارند کمی هم که شده با برندها هم صحبت شوند. بنابراین شما باید روی این نیاز و خواسته مشتریان دست بگذارید تا اوضاع تان کمی هم که شده بهتر شود. یکی از نتایج اساسی در زمینه گفت وگو و تعامل با مخاطب هدف افزایش آگاهی آنها درباره برندتان است. خب تا وقتی شما یک گوشه نشسته باشید و هیچ حرفی هم نزنید، چطور انتظار دارید کسی از ماهیت کسب و کارتان باخبر شود؟
جذب مشتریان جدید
کسی را در نظر بگیرید که در بازارهای شلوغ امروزی قصد خرید یک کفش ورزشی را دارد. بی شک در این شرایط نه تنها برندهایی مثل نایک یا پوما دم دست مشتری ماست، بلکه از نظر خرید آنلاین هم با کلی گزینه رنگارنگ رو به رو خواهد بود. از آمازون گرفته تا برخی از آنلاین شاپ های محلی، همه و همه گزینه های جذابی به نظر می رسند. حالا در این شرایط دست زدن به یک انتخاب درست سخت ترین کار دنیا به نظر می رسد، مگر نه؟
روابط عمومی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا مشتریان تازه ای جذب کنند. خب راستش را بخواهید، روابط عمومی قوی از سوی یک شرکت عملا نوعی مزیت مهم تلقی می شود که اتفاقا از دید مشتریان هم پنهان نمی ماند. پس منتظر چه هستید؟ فورا دست به کار شده و وارد عرصه جذب مشتریان تازه شوید. برای این کار فقط باید یک تیم روابط عمومی باکیفیت برای کسب و کارتان آماده کنید. آن وقت همه چیز به طور طبیعی روالش را طی خواهد کرد.
حفظ مشتریان فعلی
روابط عمومی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. این بخش می تواند از طریق ارائه خدمات عالی به مشتریان، ایجاد برنامه های وفاداری و اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصولات و خدمات جدید به این امر کمک کند. خب مشتریان که به شما چیزی بدهکار نیستند که تحت هر شرایطی در کنارتان باقی بمانند. در عوض این شما هستید که باید همیشه خودتان را برای تعامل با مشتریان آماده نگه دارید. در این میان هم هرچه خدمات بهتری به مشتریان دهید، شانس تان برای حفظ آنها در کنار کسب و کارتان بیشتر خواهد شد. یکی از این خدمات شامل روابط عمومی است.
برخی از کارآفرینان آنقدر درگیر جذب مشتریان تازه هستند که عملا مشتریان سابق شان را فراموش می کنند. خب در این صورت شما درگیر یک چرخه معیوب می شوید؛ به این صورت که از یکسو دائما مشتریان تازه پیدا می کنید و از طرف دیگر توانایی حفظ حتی یکی از آنها را نخواهید داشت.
روابط عمومی باکیفیت به شما کمک می کند تا مشتریان را همیشه در جریان آخرین تغییرات و اخبار نگه دارید. اینطوری تا حد زیادی انتظارات آنها را مدیریت کرده و دیگر لازم نیست نگران از دست دادن شان باشید.
مطلب مرتبط: روابط عمومی بهتر با ابزارهای کاربردی
افزایش فروش
آیا کسی را سراغ دارید که مایل به خرید از برندی که همیشه تمام اخبار و جزییات فعالیتش را به طور مستقیم تحویل مشتریان می دهد، نباشد؟ بسیاری از کسب و کارها دوست دارند با مخفی کاری همه چیز را جلوی دید مشتریان پنهان کنند. بعد هم که صدای مشتریان به آسمان بلند می شود، ادعا می کنند قصد نداشته اند الکی آنها را نگران کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت تان داشته باشید؛ چراکه با مخفی کاری سنگ روی سنگ بند نمی شود.
تعامل صادقانه با مشتریان نه تنها شما را در بازار بدل به برندی محبوب می کند، بلکه به مرور زمان میزان خرید مشتریان را هم به شدت افزایش خواهد داد. این روزها مشتریان نه تنها دنبال محصولات باکیفیت هستند، بلکه اعتماد را هم ستایش می کنند. بنابراین اگر شما هر دو این عوامل را در کنار هم برای مشتریان تان تامین کنید، حسابی از رقبا جلو می زنید.
مشتریان این روزها دوست دارند با برندهایی تعامل داشته باشند که همیشه برای آنعا وقت بگذارند. بنابراین اگر شما چنین وقتی را برای آنها نگذارید، خیلی زود سراغ رقبای تان خواهند رفت. یکی از نشانه های وقت گذاشتن برای مشتریان توجه به بحث روابط عمومی است. اینطوری شفافیت در عملکردتان بیشتر خودنمایی خواهد کرد.
شما نمی توانید همینطور دست خالی از مشتریان انتظار خریدهای پشت سرهم داشته باشید. به همین خاطر باید دست کم یک قدم به جلو حرکت کنید و بعد چنین انتظار بزرگی از آنها داشته باشید. یکی از ساده ترین کارهایی که شما می توانید انجام دهید، همین بحث توسعه روابط عمومی است. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود کسب و کارتان تغییر دهید.
بهبود شهرت
کسب و کارهایی که به فکر مدیریت شهرت شان نباشند، جایی در میان مشتریان نخواهند داشت. این اتفاق خیلی وقت ها نه تنها میزان فروش یک برند را به شدت کاهش می دهد، بلکه در عمل اوضاع را پیچیده هم خواهد کرد. برندهای بزرگی مثل بنتلی یا برگرکینگ شهرت شان را مدیون دهه ها فعالیت شفاف و گزارش دقیق عملکرد به مشتریان هستند. پس اگر فکر کرده اید می توانید بدون هیچ دردسری شهرت تان را در بازار افزایش دهید، سخت در اشتباهید. خب هر کاری در این دنیا زحمت خاص خودش را دارد، مگر نه؟
روابط عمومی در واقع حلقه میان شما و مشتریان است. بنابراین اگر این بخش را تقویت کنید، ارتباط تان با مشتریان خیلی بهتر خواهد شد. این نکته درباره کسب و کارهای دیجیتال اهمیت بیشتری دارد. خب هرچه باشد این دسته از کسب و کارها شرایط شان در ارتباط با مشتریان بینهایت دشوار و پیچیده است. به همین خاطر بهتر است کمبود تعامل حضوری را با گزینه ای مثل روابط عمومی پر کنید. اینطوری شانس تان برای تعامل نزدیک و صمیمانه با مشتریان بیشتر می شود.
یادتان باشد، شهرت عنصری نیست که شما در زمانی کوتاه به دست آورده و بعد از هر اتفاق ناگواری در کمترین زمان ممکن بازیابی اش کنید. خیلی وقت ها بعد از یک بحران بزرگ دیگر شرکت ها توانایی بازیابی شهرت شان را ندارند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه سر و کله مشکلات بزرگ پیدا شود، تیم روابط عمومی تان را شکل دهید. اینطوری مقاومت بیشتری در برابر مشکلات و بحران ها خواهید داشت.
مطلب مرتبط: آشنایی با نسخه مدرن روابط عمومی در دنیای کسب و کار
ایجاد روابط بهتر با رسانه
ارتباط مناسب با رسانه ها مطلبی نیست که شما برای اجرای آن نیاز به نگرانی داشته باشید. خیلی وقت ها کارآفرینان بابت اینکه ارتباط شان با رسانه ها به هم نخورد، الکی اخبار تازه از خودشان روانه بازار می کنند. این رویکرد نه تنها جذابیت اخبار برندتان را کم می کند، بلکه به مرور زمان اعتبار کسب و کارتان را هم زیر سوال خواهد برد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید عملکرد کاملا متفاوتی از خودتان در بازار نشان دهید.
یک تیم روابط عمومی خوب به شما کمک می کند تا ارتباط تان با رسانه ها را در سطح مطلوبی نگه دارید. شاید در این حالت هر روز اخبار تازه ای برندتان به گوش مشتری نرسد، اما هرچند وقت یکبار با دست پر سراغ مشتریان خواهید رفت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در این صورت اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مشتریان داشته و اوضاع تان را بسیار بهتر خواهید کرد، مگر نه؟
خلق محتوای جذاب
روابط عمومی به کسب و کارها کمک می کند تا محتوای جذابی برای مخاطبان خود خلق کنند. این محتوا می تواند شامل مقاله، ویدئو یا حتی پادکست باشد. خب انتظار ندارید که روابط عمومی در طول دهه های اخیر با تحول دنیای کسب و کار همچنان در محدوده وظایف سنتی اش باقی بماند؟
تولید محتوا از آن دست کارهایی است که هر بازاریابی دوست دارد در آن خودنمایی کند. این اتفاق خیلی وقت ها پای کارآفرینان را به حوزه های تازه ای باز می کند. از آنجایی که اعضای تیم روابط عمومی شناخت خوبی از مشتریان و رقبای یک شرکت دارند، به خوبی می توانند در فرآیند تولید محتوا توصیه های کلیدی ارائه نمایند. اینطوری شما بدون هیچ دردسری امکان اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را داشته و ضریب خطای تان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.
یادتان باشد، محتوای تازه یکهو سر و کله اش پیدا نمی شود. به همین خاطر شما باید عملکردتان در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را با دقت نظر بالایی مورد بررسی قرار دهید. اگر بتوانید همکاری چند بخش مختلف شرکت برای تولید محتوای بهتر را جلب کنید، چه بهتر. اینطوری مثلا تیم های بازاریابی، روابط عمومی و خدمات مشتری در کنار هم برای تولید محتوا تلاش می کنند.
از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد» و ماجرای ارتباط میان روابط عمومی و تولید محتوا هم دقیقا به همین شکل است. بنابراین شما باید کمی از شرح وظایف سنتی تیم های روابط عمومی فاصله بگیرید. وگرنه نمی توانید به خوبی از مزایای این حوزه بهره ببرید.
ایجاد مشارکت های استراتژیک
روابط استراتژیک میان برندها وقتی اوضاع به هم می ریزد، حسابی به کار خواهد آمد. در این رابطه خیلی از کارآفرینان با مشکلات زیادی برای ساماندهی به کارها رو به رو هستند. انگار که ایجاد حلقه روابط استراتژیک آخرین نکته ای است که یک کارآفرین حتی بدان فکر می کند. این در حالی است که یکی از نیازهای ضروری هر کسب و کاری یافتن برندهای شریکی است که در زمان های سخت روی آنها حساب کند.
مطلب مرتبط: موفقیت در حوزه روابط عمومی به زبان ساده
روابط عمومی به عنوان یکی از بخش های مهم در هر کسب و کار به شما کمک می کند تا دامنه شرکای استراتژیک تان را به طور حیرت انگیزی افزایش دهید. این امر نه تنها برای شما مزایای متنوعی به همراه خواهد داشت، بلکه حاشیه امنی هم برای برندتان تولید می کند. اینطوری می توانید در برابر مشکلات با اعتماد به نفس بیشتری به کارتان ادامه دهید.
کسب و کارهایی که بخش روابط عمومی قوی ندارند، معمولا برای یافتن شرکای تجاری با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم خواهند کرد. این مسئله حتی در زمینه مشارکت های استراتژیک هم ادامه پیدا می کند. به طوری که شما بعد از مدتی تک و تنها در بازار خواهید ماند. خب این روزها برآمدن از عهده انتظارات و توقعات مشتریان کاری نیست که آدم دست تنها از پس آن برآید. بنابراین یک تیم روابط عمومی قوی که اوضاع برند را سر و سامان دهد، ضروری خواهد بود.
ایجاد اعتماد در مشتریان
اعتمادسازی در میان مشتریان کاری نیست که شما یک شبه انجامش دهید. خیلی وقت ها برای اینکه اوضاع تان پیش مشتریان بهبود پیدا کند، باید از مدت ها قبل شروع به برنامه ریزی کنید. در چنین شرایطی معمولا کارآفرینان ترجیح می دهند خیلی خودشان را به دردسر نینداخته و نهایتا با چند تا توصیه کلیشه ای از شر مشکلات خلاص شوند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه اعتمادسازی در میان مشتریان همینطور الکی نیست.
یک تیم روابط عمومی خوب در بحبوحه حوادث بازار به شما کمک می کند تا به مرور زمان اعتماد مشتریان را به خودتان جلب کنید. حتما می پرسید، چطور؟ خب اجازه دهید کمی بیشتر بحث را باز کنیم.
یک دقیقه هم که شده خودتان را جای یک مشتری قرار دهید. فرض کنید مشتری قصه ما دوست دارد یک گوشی هوشمند جدید برای خودش بخرد. در این صورت برندی نظر او را جلب خواهد کرد که علاوه بر محصولات متنوع، پاسخگویی خوبی هم داشته باشد. خب آدم که وقت و پولش را از سر راه نیاورده که همینطور بی خود و بی جهت هدر دهد. روابط عمومی بالای یک برند و حمایت از مشتریان نکاتی است که ورق را به آن کسب و کار برمی گرداند. پس اگر شما به این نکته کلیدی توجه نداشته باشید، خیلی زود در بازار تک و تنها خواهید افتاد.
نتیجه گیری
روابط عمومی یکی از ابزارهای مهمی است که کسب و کارهای دیجیتال می توانند برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کنند. این بخش به کسب و کارها در افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی، افزایش فروش و بهبود شهرت کمک می کند. ما در این مقاله برخی از مهمترین مزایای روابط عمومی در کسب و کارهای دیجیتال را زیر ذره بین بردیم. البته بقیه استارت آپ ها نیز می توانند به راحتی از نکات مورد بحث در این مقاله استفاده کنند.
یادتان باشد، مزایای روابط عمومی به مواردی که ما زیر ذره بین بردیم، محدود نمی شود. به همین خاطر شما باید همیشه خودتان را برای شناسایی و استفاده از مزایای تازه این حوزه آماده نگه دارید. اینطوری هر روز یک کشف تازه در عرصه روابط عمومی خواهید داشت و این حوزه هیچ وقت برای تان تکراری نمی شود.
مطلب مرتبط: برترین ترندهای حوزه روابط عمومی کدامند؟
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با روابط عمومی و مزایای آن کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله دارید، کارشناس های ما آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: