شاید شما شرکتی باشید که درصدد انجام فعالیت بازاریابی برای برآوردهسازی اهداف فروشش است اما بودجه تان محدود است و نیاز دارید که با صرفهجویی این کار را انجام دهید. برای بسیاری از صاحبان کسبوکار، بازاریابی بهصورت طبیعی بهوجود نمیآید. آنها از ایدهای به ایده دیگر تغییر جهت میدهند و این کار تنها منجر به ایجاد هزینه برای شرکت میشود. شرکتهایی با اندازه متوسط میتوانند برای بهبود فعالیتهای بازاریابی خود از روندهایی مجانی استفاده کنند. در زیر، روشهای کمهزینهای که در طول زمان به اثبات رسیده برای بهبود بازاریابی کسبوکار شما ارائه میشود.
پرسشنامه مشتری
اگر قبل از عملی کردن ایدهها به خوبی در مورد آنها فکر کرده و برنامه داشته باشید، هزینه کمتری برای بازاریابی متحمل میشوید. ایجاد یک برنامه بازاریابی قبل از عملی کردن تاکتیکها یکی از گامهای اساسی کاهش هزینههای بازاریابی است. پس آنچه که قبل از توسعه یک برنامه بازاریابی ضروری است این است که مشتریان هدف را دریابید.
یک روش درک بهتر مشتری، داشتن برنامه منظم بازاریابی برای محصول یا خدمات است. اگر نمیخواهید این کار را به مرکز تحقیقاتی بسپارید و بابت آن هزینه کنید، میتوانید با ایجاد یک پرسشنامه کوتاه و درگیر کردن آنها، به سادگی نظرات مفید را جمعآوری کنید.
مشتری موجود را دریابید
گفته میشود که هزینه بازاریابی به دست آوردن مشتری جدید پنج برابر حفظ مشتریان موجود است. پس میتوانید به جای اینکه مخارج زیادی صرف بازاریابی مشتری جدید کنید، این کار را برای حفظ مشتری کنونی انجام دهید. میتوانید بهترین مشتریتان را به ناهار دعوت کنید تا فرصتی برای گفتوگو و مسائل فروش و چگونگی بهبود کسبوکارتان پیش بیاورید. همچنین میتوانید با توجه به برنامههای وفاداری خود، هر از گاهی یک میل تشکر به 10مشتری اول خود بفرستید و با آنها مکاتبه کنید و در ایمیل خود محصولات دیگرتان را هم برای آنها شرح دهید.
بازاریابی آنلاین
اینترنت برای شما یک فروشگاه مجازی را فراهم میآورد که 24 ساعته باز است. میتوانید بهصورت مجازی وبسایت با محتوای غنی برای ارتباط با دیگر مشتریان برقرار کنید. همچنین با استفاده از رسانههای اجتماعی هم میتوانید بدون اینکه هزینهای پرداخت کنید بازاریابی آنلاین انجام دهید. اگر نمیخواهید کارمندی برای مسائل سایت استخدام کنید یا روزی چند ساعت را به آن اختصاص دهید، میتوانید از وبسایتی ساده و قالب مناسب برای این کار استفاده کنید.
از همه فضای خود استفاده کنید
ساختمان شما، فضای اطراف آن یا پیادهرو، مکانهای خوبی برای گذاشتن علائم تبلیغاتی و بنرها میباشد. همچنین از اتومبیلتان میتوانید بهعنوان بیلبوردی متحرک استفاده کنید. اما توجه کنید که تصاویر و پیامهای شما بر چیزی متمرکز باشد که میفروشید نه بر نام شرکت.
داستان خلاق بسازید
نقل یک داستان درباره شرکتتان تا 25 برابر ارزشمندتر از یک آگهی بیمحتواست، چرا که به اعتبار کسبوکار شما میانجامد. در عصر کنونی که شرکتها از روشهای مختلفی برای جذب مشتری استفاده میکنند، جلب کردن نظر مشتریان کار سختی است. در نظر داشته باشید که آنها به دنبال یک داستان ترغیبی هستند. پس با بیان داستانی جذاب در تبلیغاتتان درباره نوآوری محصول خود بگویید. نقل داستان هیچ هزینهای ندارد و تنها ساخته ذهن خلاق است.
شرکت در امور خیریه
با شرکت در امور خیریه یا اسپانسر شدن یک تیم ورزشی میتوانید اسمتان را بیش از پیش سر زبانها بیندازید. با این کار نه تنها وظیفهتان در قبال مردم و جامعه را انجام دادهاید، بلکه حس خوبی برای مشتری به وجود میآورید و میتوانید سهمی در تشویق او به انجام کار نیک داشته باشید. شرکت در مسائل خیریه به نفع کودکان کار یا بیماران، هزینه آنچنانی برای شرکت ندارد و در واقع یک استراتژی برد – برد است که در هر صورت شما نفع بهدست میآورید.