همگی حتماً تاكنون اثرات جانبی برخورد با یك دوست، همكلاسی یا همكار منفیباف را تجربه كردهاید. شاید شما با كسی كار كرده باشید كه بیوقفه از شغلش ناراضی است اما هرگز هیچ راهحلی را ارائه نمیدهد.برخلاف آن یك دوست خوب و خوشبین هرگز درباره دیگران بد نمیگوید.این افراد بدبین همه را خسته میكنند. آنها به هر جا كه وارد میشوند به دیگران انرژی مخرب خواهند داد. اگر مراقب نباشید، آنها میتوانند شما را نیز آشفته کنند و با ایجاد اختلال در تمركز شما، اهدافتان را به حاشیه برانند. این مسئله زمانی دردسرسازتر میشود که این فرد بدبین در قالب یک کارمند، شریک کاری، مشتری و... در کسبوکار شما حضور پیدا کرده و جو کاری شرکت شما را متشنج کند.
هفت استراتژی زیر را برای مقابله بهتر با افراد منفیباف در زندگی تان به كار گیرید:
1-مرز تعیین كنید
خود را برای نشستن و گوش دادن به یك فرد بدبین تحت فشار قرار ندهید. انرژی منفی آنها به زندگی شما رسوخ میكند و بر نگرشتان تاثیر خواهد گذاشت. برای خود محدودیت تعیین كنید و از او فاصله بگیرید.چنانچه مجبور به همنشینی با یك فرد منفیباف هستید، سعی كنید تعاملات خود را در حد كوتاه نگه دارید. شما نمیتوانید رفتار منفی را كنترل كنید اما قادر به مدیریت تعاملات با یك فرد بدبین هستید.
2-از برخورد با شاكیان و اشخاص ناراضی بپرهیزید
افرادی كه از همه چیز شكایت دارند هرگز زندگی شما را بهتر نخواهند كرد. آنها راهحل پیشنهاد نمیدهند بلكه فقط به مشكلات اشاره خواهند كرد. آنها ضمن سركوبی ایدههای شما بر شما احساس ترحم خواهند كرد. اگر یك دوست، عضو خانواده یا همكار نشانههای كلاسیك یك شاكی را از خود نشان داد، برقراری ارتباط با او را متوقف كنید. فقط در صورت لزوم با وی سروكار داشته باشید.
3-كارمندان بدبین را اخراج كنید
فرهنگ شركت شما بخشی حیاتی از برندتان به شمار میرود. یك كارمند منفیباف میتواند بر كل فرهنگ كسبوكار شما تاثیر بگذارد. كارمندانی كه قبلا خوشبین بودهاند شاید نشانههایی از نارضایتی را بروز دهند یا بدتر از آن، ممكن است شروع به انجام عادات رفتاری همكار بدبین خود كنند. هر چه سریعتر با یك همكار منفیباف برخورد كنید، زودتر نیز توان حل مشكل را خواهید یافت. با انجام یك ملاقات، ضمن ابراز نگرانیها به آن فرد، یك بار فرصت تغییر را به او بدهید. در صورت تداوم رفتار بدبینانه این كارمند، شاید زمان اخراج وی فرارسیده باشد.
4-مبارزههای خود را محدود كنید
هر زمان كه كسی شما را عصبانی كرد، با او درگیر نشوید. در غیر این صورت نهتنها دیگران به شما بهعنوان فردی غیرمنطقی نگاه میكنند بلكه احساس بدبینی به زندگی شما نیز راه خواهد یافت. به جای بحث و مشاوره، در صدد نادیده گرفتن هرگونه اظهارنظر منفی باشید. ضمن كنترل احساسات خود جلوی وخیمتر شدن وضعیت موجود را بگیرید. از درگیریهای غیرضروری دوری كنید. در ادامه شما به خاطر اتخاذ روش درست مورد احترام قرار خواهید گرفت.
5- بیش از حد یك وضعیت را تجزیه و تحلیل نكنید
افراد بدبین میتوانند گهگاه رفتاری غیر منطقی را از خود نشان دهند. در صورت تلاش برای درك معنای اقداماتشان، شما وقت و انرژی با ارزش خود را تلف خواهید كرد. هر كاری را كه میتوانید برای جلوگیری از سرمایهگذاری احساسی خود روی مسائل و مشكلات آنها انجام دهید.
6- یك سیستم حمایتی را توسعه دهید
شبكهای از دوستان، آشنایان و افراد حرفهای خوشبین را برای خود تشكیل دهید. اگر كسی دقیقا میداند كه چگونه به زیر پوست شما رسوخ كند، شاید نتوانید بهتنهایی به مدیریت این وضعیت بپردازید. از هوش هیجانی خود برای تشخیص مواقعی كه به كمك دیگران نیاز دارید، بهره ببرید. هر گاه بیش از حد احساساتی شدید، با یك دوست یا مربی تماس بگیرید و با آرامش موقعیت خود را برای او شرح دهید. اغلب اوقات یك شخص بیطرف میتواند چشماندازی متفاوت یا یك رویكرد جدید را پیش پایتان بگذارد.
7-خوشبینی را مجسم كنید
میزان شادی و خوشبینی شما نقش مؤثری در فرصت دادن به ایده بدبینانه یا اظهارنظرهای گستاخانه یك نفر برای اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری بر دیدگاهتان ایفا میكند. همچنان خوشبین بمانید و شروع به محدود كردن تماسهای خود با افراد منفیباف زندگیتان كنید. هر چقدر نیز كه بدشانس باشید، خوشبینی شما برای افراد منفیباف طاقتفرساست و آنها رفتهرفته و بهطور طبیعی فروكش خواهند كرد.