پنجشنبه, ۱۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Thu, 1 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

آموزش گام به گام طراحی جلد کتاب با کورل + [6 مرحله کامل ] 

کورل دراو (CorelDRAW)، به عنوان یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای طراحی گرافیک برداری، ابزاری عالی برای خلق جلدهای خیره کننده کتاب است. طراحی جذاب و حرفه ای جلد کتاب باعث می شود تا توجه خوانندگان جلب شود و آن ها تشویق به خرید و مطالعه کتاب شوند. در این مقاله مراحل طراحی جلد کتاب با کورل دراو را به شما نشان می دهیم تا بتوانید طراحی اینفوگرافی با کورل دراو ایجاد کنید.

راهنمای گام به گام طراحی جلد کتاب با کورل دراو

قبل از شروع طراحی، آشنایی با محیط کاری کورل دراو ضروری است. این نرم افزار دارای مجموعه ای از ابزارها و پنل هاست که برای طراحی جلد کتاب مورد نیاز خواهند بود. در وب سایت کورل چنین گفته شده است:

«دستورات برنامه از طریق نوار منو (menu bar)، نوار ابزار (toolbars)، جعبه ابزار (toolbox)، نوار ویژگی (property bar) و داک ها (dockers) قابل دسترسی هستند. نوار ویژگی و داک ها دسترسی به دستوراتی را که مربوط به ابزار فعال یا کار فعلی هستند، فراهم می کنند. نوار ویژگی، داک ها، نوار ابزار و جعبه ابزار را می توان در هر زمان باز، بسته و جابه جا کرد.»

برای طراحی جلد کتاب با کورل، تمرکز اصلی در این مقاله روی تنظیم ابعاد صحیح، ترازکردن درست عناصر و استفاده از ابزارهای طراحی برای ایجاد یک طراحی جذاب است.

گام 1- ایجاد یک سند جدید

برای شروع، یک سند جدید با اندازه های مناسب برای جلد کتاب خود ایجاد کنید. اندازه استاندارد برای کتاب های چاپی معمولاً A4 است، اما می توانید بر اساس نیاز خود این اندازه را تغییر دهید.

برای ایجاد سند جدید، در نوار ابزار بالای صفحه به مسیر File > New بروید.

حال باید اندازه صفحه را تنظیم کنید. برای این کار، به تنظیمات واحد بروید و اینچ را انتخاب کنید. سپس اندازه صفحه را به A4 تغییر دهید و جهت آن را به حالت افقی تنظیم کنید. برای ایجاد یک طرح کامل جلد کتاب باید پشت جلد، عطف و روی جلد را در نظر بگیرید.

گام 2- ایجاد حاشیه ها

برای ایجاد حاشیه های مناسب از ابزار مستطیل استفاده کنید. اندازه حاشیه را حدود 0.7 اینچ در نظر بگیرید.

با استفاده از کلیدهای جهت دار روی صفحه کلید، مستطیل ها را در موقعیت دقیق قرار دهید. برای اطمینان از ترازبودن حاشیه ها از خط کش استفاده کنید تا در نهایت طرح رو و پشت کتاب همراه با حاشیه ها مشابه شکل زیر شود:

ایجاد حاشیه ها

در رابطه با ایجاد حاشیه در کورل در وبسایت مکتب تی وی آمده است که:

با نگه داشتن کلیدهای ctrl+ K خط را از نوشته تفکیک کنید. حال برای ایجاد حاشیه دور تابلو که به شکل حروف و به فاصله 1.5cm از آن باشد از ابزار contor کمک بگیرید. تنظیمات این ابزار را به سمت بیرون، به تعداد یک و در فاصله 15 mm قرار دهید.

گام 3- اضافه کردن متن و تصویر پس زمینه

حال که ساختار اصلی جلد آماده است، می توانید طراحی جلد کتاب با کورل را شروع کنید. در این مثال از یک پس زمینه انتزاعی آبی رنگ استفاده شده است. برای یافتن تصویر مناسب می توانید عبارت "blue abstract backgrounds" را در گوگل جستجو کنید. پس از انتخاب تصویر، آن را به کورل دراو ایمپورت کنید.

در رابطه با وارد کردن یک فایل از ایلوستریتور در کورل در وبسایت 24 وب لرن آمده است که :

فایل هایی که با فرمت Adobe Illustrator CS یا فراتر از آن ذخیره شده اند، حتی اگر حاوی متون و نمودار باشند، قابلیت وارد شدن در کورل دراو را خواهند داشت، تنها به یک شرط. آن هم این است که فایل های مورد نظر از قابلیت «PDF سازگار» برخوردار باشند. در غیر اینصورت شما باید با ورود به بخش Type و سپس Create Outlines، اطلاعات مندرج در فایل را به Outlines تبدیل سازید.

برای ایمپورت کردن تصویر موردنظر خود به صورت زیر عمل کنید:

  • از منوی "File" گزینه "Import" را انتخاب کنید.
  • تصویر موردنظر خود را انتخاب کنید و آن را روی صفحه قرار دهید.
  • با استفاده از ابزارهای ویرایش تصویر می توانید رنگ، کنتراست و روشنایی تصویر را تنظیم کنید.

برای قراردادن تصویر در قاب مورد نظر از ویژگی PowerClip استفاده کنید. این کار به شما اجازه می دهد تصویر را درون شکل موردنظر قرار دهید.

برای ایجاد یک افکت نرم در لبه های تصویر می توانید از ابزار شفافیت استفاده کنید.

متن، یکی از مهم ترین عناصر طرح جلد کتاب است. برای افزودن متن به ترتیب زیر عمل کنید:

  • ابزار متن را از نوار ابزار انتخاب کنید.
  • روی صفحه کلیک و شروع به تایپ کنید.
  • در پنل خصوصیات (Properties)، فونت، اندازه و رنگ متن را تنظیم کنید.

برای عنوان کتاب از فونت های بزرگ و جذاب استفاده کنید. در این مثال از فونت Sugar Pro استفاده شده است. برای ایجاد یک طراحی جالب می توانید حروف را جدا و آن ها را به صورت خلاقانه چیدمان کنید. برای متمایزکردن برخی کلمات می توانید از رنگ های مختلف استفاده کنید.

اضافه کردن متن و تصویر پس زمینه

نام نویسنده را با فونتی متفاوت و در اندازه کوچک تر قرار دهید. در این مثال از فونت Capson Book استفاده شده است. مطمئن شوید که نام نویسنده خوانا باشد؛ اما درعین حال از عنوان کتاب کوچک تر باشد.

گام 4- طراحی پشت جلد و عطف کتاب

برای طراحی پشت جلد می توانید از همان طرح روی جلد اما با تغییراتی جزئی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید خلاصه ای از کتاب یا اطلاعات دیگری را در این قسمت قرار دهید.

عطف کتاب هم بخش مهمی از طراحی است. عرض عطف را متناسب با تعداد صفحات کتاب تنظیم کنید. در این مثال، عرض 0.6 اینچ درنظر گرفته شده است. عنوان کتاب را به صورت عمودی در عطف قرار دهید تا در قفسه کتابخانه قابل خواندن باشد.

درنهایت مطمئن شوید که تمام عناصر طراحی به درستی تراز شده اند. از ابزارهای تراز کورل دراو برای این کار استفاده کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که رنگ ها و فونت ها در کل طرح هماهنگ هستند.

در رابطه با نکات طراحی جلد کتاب در وبسایت آریا تهران آمده است که :

اندازه عطف هر کتاب به تعداد صفحات کتاب و گرم کاغذ استفاده شده در چاپ بستگی دارد. برای مثال اگر از کاغذ ۷۰ گرمی در چاپ کتاب استفاده شود، عرض عطف آن برابر با تعداد صفحات کتاب ضرب در عدد ۹ و تقسیم بر عدد ۲۰۰ می باشد. در کاغذهای ۸۰ گرمی نیز از همین فرمول استفاده کرده و فقط به جای عدد ۹ از عدد ۱۰ استفاده می کنیم.

گام 5- کار با لایه ها

استفاده از لایه ها به شما کمک می کند تا عناصر مختلف طرح خود را بهتر مدیریت کنید.

از پنل لایه ها برای ایجاد لایه های جدید استفاده کنید و عناصر مختلف طرح (مثلاً پس زمینه، تصاویر، متن) را در لایه های جداگانه قرار دهید. شما می توانید با استفاده از دکمه های قفل و نمایش/پنهان کردن در پنل لایه ها، کار با عناصر مختلف را آسان تر کنید.

گام 6- افزودن افکت ها

کورل دراو مجموعه ای از افکت ها مانند سایه برای افزودن عمق به عناصر، شفافیت برای ایجاد لایه های نیمه شفاف و ایجاد افکت سه بعدی را ارائه می دهد که می توانند به طرح شما عمق و جذابیت بیشتری ببخشند. برای اعمال این افکت ها، شیء موردنظر را انتخاب کنید و از منوی "Effects" افکت موردنظر را برگزینید.

سخن پایانی

طراحی جلد کتاب با کورل دراو فرآیندی خلاقانه و جذاب است که نیاز به ترکیبی از مهارت های فنی و هنری دارد. یک طرح جلد خوب باید بازتابی از محتوای کتاب باشد و در عین حال، از نظر بصری جذاب و منحصربه فرد باشد. با پیروی از مراحل و نکاتی که در این مقاله ارائه شد، می توانید طرح های حرفه ای و خلاقانه ای ایجاد کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/5LcVzzQv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه