یکشنبه, ۱۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 30 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر شما به عنوان یک کارآفرین تصمیم گرفته اید با ثبت شرکت به فعالیت اقتصادی خود اعتبار ببخشید، حتما در این راه با سوال هایی مانند مراحل و چگونگی ثبت شرکت مواجه شده اید.

ثبت شرکت چگونه است؟ سامانه ثبت شرکت ها

در ابتدا می توان گفت ثبت شرکت به نوعی تضمین کننده اعتبار، تعهدات و حق و حقوق افراد مرتبط با حوزه کاری فعالیت شما اعم از کارمندان و یا مشتریان می باشد. ثبت شرکت و تبدیل کردن فعالیت اقتصادی پایدار و سودآور به یک شرکت ثبت شده می تواند بر ارزش و هویت شما بیافزاید و احتمال رشد هرچه بیشتر سودآوری فعالیت شما را در آینده نیز در ادامه داشته باشد.

بر اساس قوانین وضع شده هرگونه فعالیت اقتصادی در حال انجام به صورت شراکتی نیازمند ثبت یک شخصیت حقوقی است. برای مثال فعالیت امور پروژه ای بزرگ مانند موارد پیمانی و هر نوع فعالیت اجتماعی، فرهنگی، آموزشی همه نیاز به ثبت یک شخصیت حقوقی دارند. ساده ترین تعریفی که می توان از شرکت کرد به این صورت است که تعریف شرکت در اصطلاح حقوقی، اجتماع تعدادی از افراد است که فعالیت خاصی را اعم از تجاری، فرهنگی و اجتماعی انجام می دهند. شرکت در واقع انجمن یا بنگاه تجاری است که دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی و یا ترکیبی از هر دو تشکیل می دهند.

این شراکت موجب نوعی همکاری و مشارکت قراردادی بین افراد با توجه به میزان سهم هر یک از آن ها می شود. سود حاصل از سرمایه گذاری اعضا نیز به نسبت سهم و درصد سرمایه گذاری، بین آن ها تقسیم می شود. شرکت ها به دو دسته، شرکت های تجاری و شرکت های مدنی تقسیم می شوند. شرکت های تجاری، به شرکت های قراردادی و عقدی اطلاق می شود که به واسطه ضوابط و قوانین تجاری و مالی، به عملیات تجاری، سرمایه گذاری و گرفتن سهام همراه با سودی معین می پردازند.

تقسیم بندی انواع شرکت ها

همانطور که گفتیم شرکت های تجاری تحت قوانین تجاری با هدف جذب سود و منفعت اقتصادی و تقسیم آن میان اعضا تشکیل می شوند. کلیه ی فعالیت های شرکت نیز پیرامون امور تجاری و بازرگانی شکل می گیرد.

علاوه بر اینکه اشاره کردیم شرکت ها به دو دسته، شرکت های تجاری و شرکت های مدنی تقسیم می شوند؛ شرکت تجاری به ۷ نوع دیگر تقسیم بندی می شود که عموم افراد انواع شرکت را بر این ۷ نوع می شناسند.

  1. شرکت های سهامی (مانند شرکت های سهامی خاص و سهامی عام)
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت مختلط غیر سهامی
  5. شرکت مختلط سهامی
  6. شرکت نسبی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت های سهامی

در ابتدا از تعریف شرکت های سهامی شروع می کنیم. شرکت های سهامی به دو دسته کلی تقسیم می شوند و شامل شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام هستند. می توان گفت کامل ترین سازوکار قانونی در بین انواع شرکت ها بر اساس آنکه تمامی قوانین مربوط به تاسیس، اداره و خاتمه شرکت در قانون تجارت بیان شده است را این نوع شرکت ها دارند.

شرکت سهامی خاص

در بین انواع شرکت ها و برای مقایسه می توان گفت شرکت های سهامی خاص برای فعالیت های محدودتری و موضوعات متنوعی تاسیس می شوند. حداقل شرکای این شرکت ها ۳ نفر و حداقل میزان سرمایه برای تاسیس ۱۰۰ هزار تومان است. سرمایه شرکت سهامی خاص تماما توسط موسسین تامین می شود. یکی از مزایا ثبت شرکت های سهامی خاص برای مثال آن است که با توجه به روال بانک ها، بهترین نوع برای شرکت در مناقصه و مزایده و همچنین دریافت تسهیلات بانکی هستند.

شرکت سهامی عام

شرکت های سهامی عام برای فعالیت های گسترده تر و در صنایع بزرگ مثل بیمارستان ها، بانک ها و… تاسیس می شوند. این شرکت ها نیاز به دریافت مجوز یا نامه معافیت از سازمان بورس و اوراق بهادار برای عرضه سهام خود به عموم دارند. چرا که سرمایه این شرکت ها توسط موسسین و بخش دیگر از طریق عرضه سهام به عموم تامین می شود. حداقل تعداد شرکا برای این نوع شرکت ها ۵ نفر است.

تقسیم بندی انواع شرکت ها!

شرکت با مسئولیت محدود

یکی دیگر از انواع شرکت ، شرکت با مسئولیت محدود است. شرکتی که امکان فعالیت در موضوعات مختلف را به شرکا می دهد و حداقل با ۲ شریک تاسیس می شود. از بین انواع شرکت های تجاری، شرکت با مسئولیت محدود بیشتر به عنوان شرکت خانوادگی شناخته می شود و ورود و خروج شریک جدید با محدودیت های زیادی همراه است.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تجاری با مسئولیت محدود ۱۰۰ هزار تومان است و سازوکار ساده تری نسبت به سایر شرکت های تجاری از جمله سهامی خاص دارد. برای مثال حضور بازرس در این شرکت ها الزامی نیست.

شرکت تضامنی

طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت ایران، شرکت تضامنی شرکتی است که تحت نامی مخصوص بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی برای امور تجارتی تشکیل شود. اگر دارایی های شرکت برای پرداخت تمام قرض ها کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قرض های شرکت هستند

برای مثال برای تاسیس صرافی پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی حتما باید ثبت شرکت تضامنی صورت بگیرد. یکی از الزامات این شرکت ها، قید کردن نام یکی از شرکا با عبارت «و برادران، و شرکا» در کنار نام شریک است.

شرکت مختلط غیرسهامی

طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی، بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ایست که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.

شرکت مختلط سهامی

طبق ماده ۱۶۲ قانون تجارت، شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین یک نفر شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکای سهامی، کسانی هستند که سرمایه آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه در آمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند.

شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یک دیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود. طبق ماده ۱۶۳ قانون تجارت در اسم ثبت شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.

شرکت تعاونی

یکی دیگر از انواع شرکت ها، شرکت تعاونی است که برای امور خاصی مثل تامین نیاز و افزایش رفاه اعضای خود تاسیس می شود. این شرکت نیاز به دریافت مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد.

شرکت تعاونی از نظر فعالیت به دو دسته تعاونی تولید و تعاونی توزیع و مصرف تقسیم می شود. حداقل اعضا برای ثبت شرکت تعاونی ۷ نفر است و دارای اساسنامه، مجامع عمومی و همچنین هیئت مدیره است. تعاونی هایی که در چند حوزه گوناگون مشغول به کار هستند شرکت تعاونی چند منظوره می گویند.

در نهایت به طور خلاصه اگر بگوییم آیا به تنهایی می توان شرکت ثبت کرد باید گفت که در یک جمع بندی اجمالی، تعداد شرکا را می توان به شرح ذیل تقسیم نمود:

  • حداقل ۲ شریک در (شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی)
  • ۳ شریک در (شرکت سهامی خاص، شرکت مختلط سهامی)
  • ۵ شریک (در شرکت سهامی عام)
  • ۷ شریک (در شرکت تعاونی تولید و مصرف)

مدارک لازم جهت ثبت شرکت

مدارک لازم جهت ثبت شرکت

به صورت کلی مدارکی که برای ثبت شرکت تجاری مورد نیاز است شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند. مدارکی که به صورت ابتدایی برای ثبت شرکت مورد نیاز است به صورت خلاصه به ترتیب زیر آورده شده است. برای اینکه بتوانید به صورت دقیق مدارکی که در ارتباط با شرکت مورد نظرتان است را تهیه کنید سامانه ثبت شرکت آسان ثبت با پشتیبانی ۲۴ ساعته به جواب تمام سوالاتی که پیرامون ثبت شرکت مورد نظر خود دارید برسید.

  • ارائه مدارک شناسائی مانند کارت ملی و شناسنامه هر یک از شرکاء.
  • ارائه شرکت نامه و تقاضانامه شرکت
  • ثبت نام کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره
  • تهیه اساسنامه تکمیل شده شرکت
  • دریافت تاییدیه آدرس و کد پستی محل شرکت
  • تعیین حق امضای شرکت (اگر حق امضا برای بیش از یک نفر باشد باید نوع و شرایط امضاهای شرکت مشخص شود)
  • تعیین سمت و سهام هریک از اعضاء
  • انتخاب ۵ مورد نام حداقل ۳ سیلابی به ترتیب اولویت
  • ارائه مجوز (ویژه شرکت هایی که نیاز به مجوز دارند)
  • ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورتجلسه هیئت مدیره
  • در صورتی که شرکت سهامی خاص است فیش بانکی که معادل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت شما باشد.

مراحل ثبت شرکت چگونه است؟

مراحل ثبت شرکت چگونه است؟

اگر بخواهیم به طور جامع و خلاصه مراحل ثبت شرکت ها را نام ببریم می توانن گفت شما برای ثبت شرکت تجاری باید سلسله مراتب را رعایت کنید. طبق مراحل تاسیس شرکت در اداره که به صورت مختصر به آن می پردازیم باید مراحل را طی کنید.

  • ابتدا باید نوع شرکت خود را بر اساس فعالیتی که دارد مشخص کنید، دقت کنید که این مرحله دارای اهمیت بالایی است.
  • تعیین شرکای شرکت یا همان سهامداران، مشخص کنید که تصمیم دارید با چه کسانی در تاسیس شرکت شریک باشید.
  • مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت که برای هر نوع شرکت حداقل هایی دارد، اگر میزان سرمایه اهمیتی برایتان ندارد حداقل را در نظر بگیرید.
  • انتخاب موضوع فعالیت شرکت بر اساس فعالیتی که دارید باید مشخص شود چون در آینده شما با شرکتی که دارید تنها فعالیتی که در این مرحله انتخاب کرده اید می توانید انحام دهید.
  • مرحله جذاب انتخاب نام شرکت، شما ۵ عدد نام که حداقل باید ۳ سیلاب داشته باشند را باید انتخاب و بر اساس اولویت آنها را اعلام کنید.
  • تعیین چارت سمت هر عضو و مشخص کردن اختیارات و حقوق امضاء
  • ثبت نام آنلاین در سامانه اداره و بعد از آن انتظار برای تایید نام و دانلود اوراق برای امضاء و ارسال به اداره از سامانه.
  • ارسال کردن ۲ سری مدارک امضاء شده به همراه نامه تایید نام اداره
  • مراجعه به اداره جهت امضاء و تحویل اوراق
  • پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

برای ثبت شرکت پروسه ای کاملا حقوقی را باید بگذرانید که برای انجام آن نیازمند صرف هزینه های قانونی که در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است می باشد.

هزینه ها شامل حق الزحمه کارشناس ثبت بابت تنظیم اساسنامه، اظهارنامه، شرکت نامه و سایر اوراق ثبتی شرکت، هزینه پستی ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها، حق الوکاله وکیل برای انجام کارهای حقوقی در اداره ثبت شرکت ها، واریزی های اداره ثبت جهت ابطال تمبر با توجه به سرمایه اعلام شده ی شرکت و در پایان روزنامه رسمی شرکت و روزنامه کثیر الانتشار شرکت می باشد.

انحلال شرکت ها به چه معنی است؟

گاهی اوقات شما با توجه به شرایط موجود ممکن است تصمیم به ادغام و یا تعطیلی فعالیت خود داشته باشید. انحلال شرکت ها به معنای تعطیل شدن و پایان یافتن فعالیت های تجاری آنها است. در این شرایط، شرکا باید به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنند و این موضوع را با آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به صورت عمومی اطلاع رسانی نمایند.

شروع انحلال شرکت با تنظیم صورتجلسه، ثبت تغییرات شرکت در قالب مجمع عمومی بطور فوق العاده و اعلام انحلال شرکت می باشد. تعیین مدیر تصفیه، ثبت صورتجلسه در سامانه و آگهی در سایت روزنامه رسمی نیز در ادامه باید انجام شوند.

در صورت عدم اطلاع انحلال شرکت به عموم، دچار مشکلات مختلفی در برابر شرکا، مدیران، اداره مالیات و اشخاصی که با شرکت معامله نموده اند می شوید. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات، ثبت انحلال شرکت توسط متخصص های این حوزه است.

آیا با انحلال پرونده شرکت به طور کامل بسته خواهد شد؟

تا زمانی که تمام بدهی ها به طلبکاران پرداخت نشود و دارایی ها بین شرکا تقسیم نشود، شرکت به حیات خود ادامه می دهد. بعد از اعلام شدن انحلال شرکت نیز پروژه هایی که از قبل در شرکت در حال انجام بوده اند ، باید ادامه پیدا کنند تا به صورت کامل به پایان برسند .

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/z3CUWJhF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه