پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

روش های تشخیص زعفران اصل و تقلبی

هنگام خرید زعفران، تشخیص زعفران اصل از تقلبی یکی از مسائلی است که در صنعت زعفران بسیار مهم است. با توجه به اینکه زعفران یکی از گران ترین محصولات کشاورزی جهان است، برخی افراد تلاش می کنند با تقلب در تولید و فروش زعفران، سود بیشتری را به دست آورند. به همین دلیل، بسیاری از مصرف کنندگان و کارشناسان صنعت زعفران به دنبال روش هایی هستند که بتوانند زعفران اصل را از تقلبی تشخیص دهند.

یکی از روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی، چشیدن آن است. زعفران اصل مزه تلخی دارد و هیچ گاه مزه شیرینی ندارد. برای اینکه بتوانید زعفران اصل را از تقلبی تشخیص دهید، باید به مزه آن توجه کنید. همچنین، رنگ زعفران اصل نیز باید بسیار تیره باشد. در صورتی که رنگ زعفران شما بسیار روشن است، احتمالاً زعفرانی که در دست دارید تقلبی است.

زعفران در آب سرد

یکی از روش های تشخیص اصل بودن زعفران، استفاده از آب سرد است. برای استفاده از این روش، چند رشته زعفران را در آب سرد بریزید. زعفران اصل به کندی رد طلایی از خود به جا می گذارد و در آب رنگ نمی دهد. اما زعفران تقلبی به سرعت در آب رنگ پخش می کند. برای به دست آوردن نتیجه دقیق تر، باید توجه داشت که رشته های زعفران را به آب بریزید و به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در آب نگه دارید. در صورتی که زعفران تقلبی باشد، به دلیل وزن سنگین آن، در انتهای آب فرو می رود. اما زعفران اصل روی آب شناور باقی می ماند.

چشیدن زعفران

یکی از روش های ساده برای تشخیص زعفران اصل، چشیدن آن است. بهتر است زعفران را در دست گرفته و در دهان قرار دهید تا بتوانید مزه ی آن را تشخیص دهید. زعفران اصل معمولاً مزه ی تلخی دارد و نباید مزه ای غیر از آن مثل مزه ی شیرین بدهد. در صورت داشتن مزه ی شیرین، احتمالاً به آن مواد قندی مثل آب قند یا شکر اضافه شده که نشانه ی تقلبی بودن زعفران است. اگرچه چشیدن زعفران می تواند روشی ساده برای تشخیص زعفران اصل باشد، اما برخی از مصرف کنندگان ممکن است به دلیل مزه ی تلخ زعفران، این روش را نپسندند. در این صورت، می توانند از روش های دیگری مانند تست جوش شیرین یا تست انگشتی استفاده کنند. به هر حال، تشخیص زعفران اصل با تنها یک روش کافی نیست و بهتر است از ترکیب چندین روش برای تشخیص اصل بودن زعفران استفاده کنید.

بو، رنگ و شکل زعفران اصل

بوی زعفران اصل بسیار تلخ و خنک است و این بوی خاص فقط در زعفران اصل وجود دارد. در صورتی که بوی زعفران شیرین یا مطبوعی حس شود، احتمالاً زعفران تقلبی است. همچنین رنگ و شکل زعفران دو عامل مهم در تشخیص زعفران اصل و تقلبی هستند. زعفران اصل باید دارای رنگی قرمز تیره یا نارنجی و به صورت نخودی یا مارپیچی شکل داشته باشد. در حالی که زعفران تقلبی ممکن است رنگی کمتر از زعفران اصل داشته باشد و به صورت رشته ای باشد. بعضی از تولیدکنندگان زعفران تقلبی از رنگ های مصنوعی استفاده می کنند تا زعفران خود را با رنگ زعفران اصل تطابق دهند. برای تشخیص نوع تقلبی باید به دقت رنگ زعفران را بررسی کرد.

خرید انواع زعفران اصل از سایت برادران حسینی

لمس کردن زعفران برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن

یکی از روش های ساده برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی، لمس آن است. زعفران اصل باید بسیار نرم و خشک باشد و هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد. همچنین، رنگ زعفران اصل باید قرمز تیره و یکنواخت باشد. اگر زعفران خیلی نرم و مرطوب است، احتمالاً تقلبی است. بهترین روش برای تشخیص زعفران اصل با لمس آن، استفاده از انگشتان است. در صورتی که زعفران اصل باشد، انگشتان شما خشک خواهند شد و رنگ زعفران روی انگشتان باقی نخواهد ماند. اما اگر زعفران تقلبی باشد، رنگ زعفران روی انگشتان باقی خواهد ماند و انگشتان شما رطوبت خواهد گرفت. این روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی با لمس کردن آن، بسیار ساده و موثر است. با این حال، برای تشخیص دقیق تر، بهتر است از روش های دیگر نیز استفاده شود.

تشخیص زعفران اصل با کاغذ

یکی از روش های ساده تشخیص زعفران اصل از تقلبی هنگام خرید زعفران، استفاده از کاغذ است. برای انجام این روش، ابتدا باید چند رشته زعفران را روی کاغذ بگذارید و سپس کاغذ را بر روی یک محل صاف و تمیز قرار دهید. در صورتی که رشته های زعفران اصل باشند، روی کاغذ خطوطی به رنگ زعفران ظاهر می شود. اما در صورتی که زعفران تقلبی باشد، خطوطی به رنگ قهوه ای یا قرمز بر جای می ماند. به یاد داشته باشید که این روش ها تنها برای تشخیص زعفران اصل یا تقلبی هستند و نمی توانند به شما بگویند که زعفران شما خوب یا بد است. همچنین، این روش ها ممکن است در مواردی که زعفران با رنگ های مصنوعی رنگ شده است، نتیجه مطلوبی ندهند.

تشخیص زعفران اصل از تقلبی با بنزین

یکی از روش های ساده و قابل اعتماد برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی، استفاده از بنزین است. برای این کار، باید یک قطره بنزین روی نخ های زعفران قرار داده شود. اگر زعفران اصل باشد، رنگ بنزین طی چند دقیقه تغییری نخواهد کرد. اما اگر زعفران تقلبی باشد، رنگ بنزین تغییر می کند. لازم به ذکر است که این روش تنها برای تشخیص زعفران تقلبی موثر است و نمی تواند تضمین کند که زعفران به صورت کاملاً اصلی باشد.

آخرین نکته برای خرید زعفران

برای خرید زعفران اصل و تشخیص آن از نمونه های تقلبی می توانید به روش هایی که در بالا ذکر شد، رجوع کنید. همچنین، تجربه در خرید زعفران می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند. خرید از برندهای معتبر نیز یکی از روش هایی است که می تواند خیال شما را از اصالت محصول راحت کند. برندهای معتبر هیچ وقت اعتبار خودشان را با فروختن و عرضه محصول تقلبی به بازار خدشه دار نمی کنند و به آسانی می توان به آن ها اعتماد کرد.

همچنین، ممکن است بعضی از برندهای معتبر، اسامی محصولات خود را به زبان های خارجی نیز در بازار عرضه کنند. برای مثال، برندهایی مانند "سافرون"، "پارسیانا"، "عطار نیشابوری" و "نگین زعفران" از برندهای معتبری هستند که می توانید به آن ها اعتماد کنید. به علاوه، برای تضمین اصالت زعفران، می توانید به دنبال محصولاتی با نشان استاندارد و گواهینامه هایی مانند گواهینامه ISO 3632 بگردید. همچنین، برخی از فروشندگان زعفران، مانند "آترین زعفران"، گواهینامه هایی مانند گواهینامه Saffron Standard را ارائه می دهند که می تواند به شما در تشخیص اصالت زعفران کمک کند.

سخن پایانی

روش های مختلف تشخیص زعفران اصل و تقلبی شامل بررسی مزه، بو، رنگ، شکل، سرعت رنگ گیری، وزن، و خواص زعفران هستند. بهترین روش تشخیص زعفران اصل، تست زعفران با آب سرد است. در این تست، زعفران اصل به آب سرد اضافه می شود و در صورتی که رشته های زعفران به صورت عمودی در آب قرار گیرند، زعفران اصل است. همچنین، برای تشخیص زعفران اصل، می توان از تست با جوش شیرین، بررسی شکل رشته ها، بررسی رنگ، و بررسی وزن استفاده کرد. همچنین، برای خرید انواع زعفران اصل و خرید آجیل به سایت برادران حسینی مراجعه کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hDJfo5JA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه