در دوران مدرن که به مرور شاهد وابستگی بیشتر و بیشتر کسب و کارها به فضای مجازی و انتقال فعالیت ها به این جهان بزرگ اطلاعات هستیم، بحث خرید آنلاین و غیرحضوری بدل به جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم شده است. محصولات مختلفی را می توان از این طریق تهیه نمود که بسیاری از آنها شرایط کاری خاصی را برای تأمین کننده هایشان می طلبند. اینطور نیست که بتوان عملکرد یک رستوران در خصوص ارسال محصولاتش را با نحوه کار یک فروشگاه وسایل الکترونیکی مقایسه کرد. همین مسئله در مورد فروشگاه های تجهیزات و تاسیسات تهویه مطبوع که به نام تاسیسات هم شناخته می شوند، مصداق پیدا می کند. در این مطلب تلاش می کنیم بحث کنیم که چه انتظاراتی در خصوص عملکرد این پلتفرم ها وجود دارد و چرا این انتظارات مطرح شده اند؟
مانند بسیاری از محیط های فروش در فضای مجازی، تاسیسات و لوازم تهویه مطبوع ساختمان ها هم محیط خاص خود را در اختیار دارند. فروشگاه تاسیسات در این مفهوم به معنای پلتفرم آنلاین یا اگر معادل فارسی را ترجیح می دهید، یک سکوی برخط به حساب می آید که نیاز به مراجعه به بازارهای فیزیکی برای تهیه محصولات را برطرف می کند. تفاوت اصلی بین فروشگاه های فیزیکی و مجازی برای وسایل تهویه مطبوع در مقایسه با کالاهایی مثل خوراکی، پوشاک و بسیاری از خرده ریزهای روزمره، در این مسئله نهفته است که این وسایل اغلب قیمت بسیار بالاتر و ابعاد به مراتب بزرگتری دارند. این موضوع برخلاف آنچه که ممکن است تصور کنید به شدت بر روی تجربه خرید و تمایل مشتریان به خرید از طریق این پلتفرم ها موثر است.
فرض کنید قصد دارید یک پیراهن ساده بخرید. گرچه اکثر افراد ترجیح می دهند در هنگام خرید لباسشان را امتحان کنند تا از اندازه بودن آن مطمئن شوند، می توان از طریق انتخاب سایز مناسب در پلتفرم های فروشگاهی پوشاک تا حد زیادی این مشکل را رفع کرد. حتی اگر از سایز خودتان مطمئن نباشید، به دلیل ابعاد و قیمت این کالاها پیگیری عودت یا تعویض آنها چندان مسئله ساز نخواهد بود. اما زمانی که همین موقعیت را در خصوص لوازم تهویه مطبوع مثل کولر گازی یا پکیج تصور کنید با شرایط بسیار متفاوتی روبرو می شوید: قیمت خرید این تجهیزات ممکن است تا نزدیکی صد میلیون تومان و فراتر از آن برسد، انتخاب مدل با ظرفیت مناسب برای فضای مد نظرتان اهمیت فراوانی دارد و این خطر که پلتفرم فروشگاهی مورد نظر به قصد کلاهبرداری بخواهد صرفاً سرمایه شما را دریافت کند، یک فکر دائمی برای مشتریان این حوزه است.
چرا این فروشگاه ها اهمیت دارند؟
با وجود مشکلات خرید آنلاین شاید تصور کنید که اکثر افراد ترجیح بدهند به سراغ خرید حضوری بروند، اما این فرض را نمی توان به همه خریداران این وسایل تعمیم داد. خرید فیزیکی این محصولات هم دردسرهای خودش را به همراه دارد که مهمترین آنها بحث منتقل کردن تجهیزات به ساختمان مد نظرتان است. برای مثال گرچه جابه جا کردن وسایلی مثل پکیج یا کولر آبی چندان سخت نیست، اگر قرار باشد یک چیلر بزرگ برای یک مجتمع ساختمانی تهیه شود کمتر پیش می آید که کسی مستقیماً به بازار مراجعه کرده و حضوری اقدام به خرید آن کند. این موقعیت برای سایت های فروشگاهی یک برگ برنده ایجاد می کند که بدون نیاز به مراجعه به بازار می توان چنین تجهیزاتی را سفارش داد، در حالی که بحث پرداخت هزینه در هر دو روش (فیزیکی و مجازی) برای مصرف کننده چالش یکسانی دارد. در واقع بحث جلب اعتماد مهمترین چالشی است که فعالان مجازی در این زمینه با آن روبرو می شوند.
با تمام این تفاسیر، این سوال پیش می آید که اصولا چرا تمایل به خرید آنلاین وجود دارد؟ به طور کلی، چنین پلتفرم هایی سه مزیت اصلی را در اختیار یک خریدار قرار می دهند:
بنابراین به جایی می رسیم که از ابتدا این مطلب برای آن نگاشته شده است. مهمترین انتظاراتی که از یک فروشگاه تاسیسات داریم چیست؟
مهمترین انتظاراتی که از فروشگاه آنلاین تاسیسات داریم
انتظاراتی که از چنین فروشگاهی داریم، رابطه مستقیم با تمام مسائلی پیدا می کند تا به حال در خصوصشان صحبت کردیم. به عبارت دیگر، بحث اطمینان داشتن به خرید، تأمین تنوع و فراهم کردن شرایطی که بتوان پس از خرید نامطلوب نسبت به آن اعتراض کرد همگی به عنوان انتظار عمومی از یک پلتفرم آنلاین وسایل تهویه مطبوع مطرح می شوند. بنابراین می توان این فهرست را با اطمینان در این خصوص مطرح کرد:
جمع بندی
همان طور که بحث کردیم، فروشندگان فعال در فضای مجازی که تجهیزاتی مثل کولر آبی، اسپلیت، داکت اسپلیت، بخاری، چیلر، پکیج و... را ارائه می دهند مثل بسیاری از فعالان دیگر در این محیط باید تلاش کنند تا در سکوهای ارائه خدمات اینترنتی خود شرایط معینی را به وجود بیاورند. بدون تأمین این پیش نیازها و در نتیجه بدون پاسخ دادن به انتظاراتی که از این دسته فعالیت ها در میان عموم مردم وجود دارد، فروشنده با اقبال به مراتب کمتری برای موفقیت در جلب مشتری روبرو می شود. پس مطالبی مثل مطلب کنونی از این نظر اهمیت دارند که می توانند برای فعالان اقتصادی در این زمینه به منزله یک تلنگر عمل کنند.
امیدواریم با تهیه این مطلب توانسته باشیم به هر دو گروه کمک کنیم تا با توجه به مهمترین مسائل موجود در این حوزه، به شکل مطلوب و راضی کننده ای به رفع نیازهایشان در خصوص تهویه مطبوع بپردازند و در نهایت تجربه خرید بهتری هم داشته باشند. رضایت و آرامش هموطنان، به خصوص با شرایط کنونی اقتصادی، برای همه فعالان این بازار اهمیت دارد و در همین راستا امید داریم تلاش هایی از این دست برای آگاهی بخشی و کمک به بهبود سطح کیفی و کمی خدمات فروشگاهی افزایش پیدا کند.
منبع : خانه تاسیبسات