شعار خودکفایی کشور زمانی ثمر می دهد که به تولیدات داخلی بها داده شود و با باور به توانمندی های داخلی، دست از وابستگی به بازار واردات بکشیم. اتفاقی که به دست متخصصان داخلی و شرکت های دانش بنیان میسر شده است.
شرکت هایی که با به کارگیری توانمندی های دانشی و تخصصی خود توانسته اند بخش بزرگی از نیازهای داخلی را تامین و با ورود به عرصه های مختلف فناورانه، به توسعه علمی و اقتصادی کشور کمک کنند. یکی از این حوزه های راهبردی که بومیسازی آن بسیار اهمیت دارد، دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان است.
میدانی بکر با بازاری وسیع که پیش از این چرخش اقتصادی آن به واردات وابسته بود اما در چند سال اخیر با ورود شرکت های دانش بنیان به این حوزه، تامین نیازها به متخصصان داخلی سپرده شد تا با استفاده از توان دانشی خود، زمینه خودکفایی کشور در این زمینه را فراهم کنند.
این کار با حمایت مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 301 شرکت دانش بنیان نوع 2، 89 شرکت دانش بنیان نوع 1 و 12 شرکت دانش بنیان نوع 3 روند پرشتاب تری گرفته است. محصولاتی چون «سیستم های اندازه گیری هسته ای»، «قرص، کپسول، شربت، اسانس، عصاره و بسته بندی دمنوش گیاهان میوه ای»، «مکمل دارویی ضد سرطان به دست آمده از شیر، گوشت و شیر غنی شده با ایزومرهای مختلف ضد سرطان و دوف پروبیوتیک»، «داروی خوراکی شیمی درمانی»، «طراحی و ساخت و تولید تجهیزات و لوازم پزشکی و بیمارستانی و آزمایشگاهی» و «طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات در مقیاس میکرو و نانو» و غیره از جمله این تولیدات هستند.
نوآوری های پزشکی برای رفع شکاف های موجود بسیار مهم است و بازارهای نوظهور، فرصتی بی نظیر برای بهره گیری از نوآوری های پزشکی و سرمایه گذاری در مدل های نوین ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی و سلامت به شمار می آیند. استفاده درست از این نوآوری ها و توانمندی ها به همت مدیران و بخش های دولتی برمی گردد.