از ساتیا نادلا به عنوان فردی یاد می شود که موفق شده است تا مایکروسافت را به روزهای درخشان خود بازگرداند. درواقع وی جایگزین استیو بالمر شده است که سال-های پایانی عمر 14 ساله مدیریت خود، روند نزولی ای را پیدا کرده بود. وی متولد شهر حیدرآباد هندوستان است و تا قبل از این سمت، در بخش سرویس های ابری مایکروسافت فعالیت می کرد.
وی تمامی دوران تحصیل خود را در کشور خود گذرانده و در رشته برق فارغ التحصیل شد، با این حال علاقه وی به رشته کامپیوتر و نبود بسترهای مناسب در هندوستان، باعث شد تا وی برای تحصیل در این رشته به دانشگاه ویسکانسین آمریکا برود، با این حال حتی مدرک این رشته نیز باعث نشد تا وی احساس رضایت را به دست آورد و همین امر نیز زمینه سومین مدرک وی در رشته تجارت دانشگاه شیکاگو شد. وی قبل از حضور در مایکروسافت نیز دوره ای کوتاه را در شرکت مایکروسیستمز سپری کرد که به کسب تجربه وی کمک بسیاری کرد. در آن زمان مایکروسافت برترین برند جهان محسوب می شد و فعالیت در آن دارای ارزش بسیار بالایی بود.
وی همچنان در کنار کار خود، به افزایش سطح تحصیلات خود نیز پرداخت و عملکرد درخشان وی در مدت زمان کوتاه، باعث شد تا نظر مدیران این شرکت به سمت وی جلب شود. اصلی ترین دلیل روند رو به جلو وی را باید در تاکید و تلاش او برای راه اندازی سرویس ابری دانست که آینده شرکت را تضمین می کرد. تلاش های وی باعث رشد مجموعه نرم افزارهای آفیس، بیزتاک، بینگ و خدمات سی-آر ام این شرکت شد. کناره گیری استیو بالمر از سمت خود، همزمان شد با خرید بخش موبایل شرکت نوکیا که این شرایط نیاز به یک مدیر برای حضور طولانی مدت را تشدید می کرد تا بتواند اوضاع را به طور کامل در دست گرفته و شرکت را به مسیر موردنظر آقای بیل گیتس(موسس مایکروسافت) بازگرداند. درواقع وی سومین مدیرعامل این برند جهانی پس از استیو جابز و استیو بالمر محسوب می شود. از جمله مهم ترین اقدامات وی از زمان مدیریت وی می توان به خرید شبکه اجتماعی لینکدین اشاره کرد که موفقیت بزرگ محسوب می شد. با توجه به توضیحات ارائه شده، در ادامه به بررسی 10 راز موفقیت از زبان نجات دهنده برند مایکروسافت، خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان رید هافمن
1-به دنبال نوآوری در حرفه خود باشید
هنگامی که آقای نادلا در سال 1992 کار خود را در مایکروسافت آغاز کرد، هیچ گونه ایده و حرکتی در زمینه رایانش ابری مطرح نشده بود. وی با درک درست از اهمیت این موضوع در آینده، با تاکید بر این بخش موفق شد تا در نهایت بتواند به بالاترین سمت اجرایی در شرکت خود، دست پیدا کند. به همین خاطر نیز وی توصیه می کند که به دنبال یک ایده جدید و آینده نگرانه در زمینه کاری خود باشید تا بتوانید عملکرد درخشانی را تجربه کنید. بدون شک در این رابطه تحصیلات بالا و مداوم وی نیز تاثیرگذار بوده و به درک بهتر از نیاز بازار و دستیابی به ایده های بهتر، کمک کرده است.
2-نیازهای تیم خود را به موقع شناسایی کنید
بنا به هر دلیلی هر فردی از تیم شرکت شما ممکن است با مشکلاتی مواجه شده و نیازهای جدیدی در آنها شکل گیرد. تحت این شرایط تنها زمانی می توانید مشکلات را قبل از تبدیل شدن به یک بحران، برطرف کنید که توجه کافی را نسبت به کارمندان خود داشته باشید. در این رابطه وی عنوان کرده است که در زمان نوجوانی در زمینه ورزش کریکت فعالیت می کرده است که چندان عملکرد درخشانی را در این ورزش نداشته و همین امر نیز باعث می شد تا اغلب به صورت یار تعویضی وارد میدان شود، با این حال مربی تیم در هر مسابقه، حتی برای چند دقیقه وی را به زمین می فرستاد تا اعتماد به نفس او نابود نشده و انگیزه ای برای تلاش بیشتر داشته باشد. وی از همین نکته نیز در مدیریت خود استفاده کرده و همواره تلاش کرده است تا اعتماد به نفس افراد را افزایش دهد. به نظر او اعتماد به نفس برای افراد امری ضروری بوده و زمینه ساز معجزه ای در عملکرد و سطح آنها خواهد شد. به همین خاطر نخستین چیزی که هر مدیری باید به کارمندان خود بدهد، ایجاد سطح مطلوبی از اعتماد به نفس در تمامی افراد است. بدون شک بسیاری از مشکلات کارمندان با افزایش اعتماد به نفس آنها برطرف خواهد شد و نباید از همان ابتدا به دنبال جایگزینی برای آنها باشید.
3-اهداف خود را برای تمامی افراد به خوبی تشریح کنید
اگرچه از حضور ساتیا نادلا در مایکروسافت 22 سال می گذشت، با این حال هنوز هم تردیدهای زیادی در رابطه با توانایی وی برای مدیریت شرکت وجود داشت. همین امر نیز باعث شد تا وی تمامی اهداف و راهبردهای خود را یادداشت کرده و در اختیار تمامی کارمندان قرار دهد که خود منجر به کسب اطمینان کافی در آنها شد. به همین خاطر نیز ضروری است تا در ابتدای کار مدیریتی خود، به دنبال از بین بردن تردیدها در رابطه با خود باشید تا همگان با اعتماد به شما، از دستورات پیروی کنند.
4-از پیاده کردن اصول خود در شرکت واهمه نداشته باشید
اگرچه بسیاری از افراد در ابتدای کار خود تمایل دارند تا به شیوه مدیران سابق کار را ادامه دهند، با این حال در صورتی که شما در تلاش برای عملکردی مشابه داشته باشید، بدون شک با آنها تفاوتی نداشته و این امر نمی تواند به بهبود اوضاع شرکت کمکی کند. به همین خاطر نیز ضمن استفاده از تجربه و اقدامات مثبت مدیران گذشته، لازم است تا شجاعت کافی را در پیاده کردن نظرات خود داشته و از اعمال تغییرات در هیچ سطحی، واهمه ای را نداشته باشید. برای مثال وی راهکارهای نوینی را برای افزایش روحیه کار تیمی در شرکت ارائه داد و با برخی از دشمنان قدیمی شرکت نیز روابط جدیدی را آغاز کرد که خود به بهبود شرایط مایکروسافت کمک بسیاری کرده است.
مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان گرنت کاردون
5-بر روی مزیت های خود تمرکز و سرمایه گذاری کنید
هر فرد و مدیری از مجموعه ای از قابلیت ها برخوردار است که خود وجه تمایز آنها با سایرین محسوب می شود. شما می توانید با تمرکز بر روی موارد مثبت آن، به تغییرات عظیم در شرکت کمک کنید. برای مثال از جمله ویژگی های آقای نادلا این است که در زمان های حساس، تصمیمات منطقی را اتخاذ می کند. همین امر نیز باعث شده است تا وی بحران های پیش روی خود را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر بگذارد.
6-موفقیت را تجسم کرده و در رابطه با آن به صورت مداوم صحبت کنید
تمامی افرادی که موفق شده اند تا به رویای خود دست پیدا کنند، آن را از مدت ها قبل در ذهن خود تصور کرده اند. در این رابطه آقای نادلا تنها تصور آن را کافی نداشته و تاکید کرده است که باید در رابطه با آن نیز صحبت کنید. درواقع وی به قدرت ذهن و کلمات باور قلبی داشته و به همگان تاکید می کند که خود را در جایگاه مطلوب تصور کرده و به دنبال ایجاد احساس خود در خود باشند. وی از همان ابتدای کار، خود را در لباس مدیریت شرکت می دید که به وی کمک کرد تا بتواند در نهایت به خواسته خود دست پیدا کرده و با کسب روحیه بالاتر، در برابر سختی های کار خود مقاومت بیشتری را داشته باشد.
7-خود را به جای مشتری قرار دهید
آقای نادلا در رابطه با مشتری مداری عنوان کرده است که تنها کافی است تا خود را در جایگاه آنها قرار دهید. این امر باعث خواهد شد تا به خوبی نسبت به دغدغه های آنها آگاهی پیدا کرده و بهترین روش برای رویارویی با آنها را پیدا کنید. همچنین وی تاکید دارد که قبل از تولید و وارد بازار کردن یک محصول، نسبت به اهمیت و تغییراتی که آن می تواند در بازار ایجاد کند، اطمینان حاصل کرده و جهان را به آن صورتی که هست نپذیرفته و به صورتی که باید باشد، مشاهده کنند. این امر کمک خواهد کرد تا با سیاستی درست و کارآمد گام برداشته و در حرفه خود، برندی تاثیرگذار باشید.
8-با فرد گرایی مقابله کنید
هر فردی در جایگاه خود دارای ارزش خاصی برای شرکت خواهد بود، با این حال این امر نباید منجر به جدایی گزینی افراد شود. درواقع این امر که برخی خود را نسبت به سایرین برتر مشاهده کنند، عملکرد سیستم را با مشکل مواجه خواهد ساخت. در این رابطه توجه داشته باشید نه تنها باید افرادی را در کنار خود نگه دارید که تنها به دنبال انجام درست وظایف خود و تلاش برای ارتقای جایگاه شرکت باشند. بدون شک افرادی که صرفا اهداف فردی را ملاک کار خود قرار می دهند، برای شرکت مفید نخواهند بود.
9-رقبای خود را به خوبی بشناسید با این حال مقهور قدرت آنها نشوید
اگرچه ساتیا نادلا همواره عملکرد برندهایی نظیر اپل و آمازون را مورد بررسی قرار می دهد، با این حال هیچ گاه بر روی قدرت آنها تاکید نداشته و اجازه نداده است که این اطلاعات منجر به دست کم گرفتن تیم خود شود. درواقع مقایسه کردن نیز امری کاملا نادرست خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که هر شرکتی، از امکانات و توانایی های خاص خود برخوردار بوده و لازم است تا تنها بر روی پیشرفت خود تاکید داشته باشید، با این حال زیر نظر داشتن برندهای رقیب، به اتخاذ تصمیمات بهتر و درک واقعی از شرایط بازار، کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان مارک بنیوف
10-مدیری تحلیلگر باشید
هیچ فردی در شرکت از زاویه دید همه جانبه شما برخوردار نبوده و همین امر باعث می شود تا جایگاه شما به عنوان قلب تپنده شرکت معرفی شود. تحت این شرایط در صورتی که شما نسبت به مشاهدات و اطلاعات خود، تحلیل مناسب را نداشته باشید، بدون شک تنها یکسری اطلاعات خام را در اختیار خواهید داشت که از آنها نهایت استفاده را نخواهید برد. به همین خاطر نیز لازم است تا هر اتفاقی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و به دنبال استخراج نکات موجود در آن باشید.