داستان کيافسي به زماني برميگردد که کلنل هارلندساندرز 40 ساله، تصميم گرفت در پمپبنزيني که در آن مشغول فعاليت بود، به مشتريان خود غذا هم بفروشد. پس از گذشت مدت زماني اندک، اغلب مشتريان ساندرز را افرادي تشکيل ميدادند که هدف آنها از مراجعه به پمپبنزين، خريد غذاهاي او بود. به اين ترتيب ساندرز تصميم گرفت، تمرکز خود را روي فروش غذا متمرکز کند و براي عملي کردن اين تصميم، رستوراني را افتتاح کرد که قادر بود به جمعيتي بالغ بر 100 نفر خدمترساني کند. اين حرکت، زمينهساز تاسيس مجموعه رستورانهاي زنجيرهاي کي افسي در سال 1952 بود.
ساندرز ادعا ميکند ساليان سال در حال آزمايش براي يافتن بهترين دستور پخت مرغ سوخاري بوده تا در نهايت توانسته ترکيبي از 11 ادويه مختلف را که تا به امروز بهعنوان دستور پخت جادويي در پخت مرغهاي سوخاري کيافسي مورد استفاده قرار ميگيرد، کشف کند. کيافسي توانست به لطف دستور پخت جادويي و منحصربهفرد ساندرز و بهرهگيري از سرخکنهاي تحت فشار به جاي اجاق و ماهيتابههاي قديمي، مرغهاي سوخاري جديد خود را به يکي از محبوبترين غذاها در بين مردم تبديل کند.
استفاده از سرخکنهاي تحت فشار در عين حفظ کيفيت و طعم غذا، زمان پخت يک مرغ سوخاري را از 35 دقيقه تنها به چند دقيقه کاهش داد و اين درست همان چيزي بود که ساندرز براي گسترش کسب و کار خود به آن نياز داشت. سرعت رشد رستورانهاي زنجيرهاي کيافسي به نحوي بود که اين کمپاني توانست در فاصله سالهاي 1960 تا 1963، تعداد شعب خود را از 200 به 600 افزايش داده و در پايان سال 1963 به عنوان بزرگترين فستفود در ايالاتمتحده آمريکا شناخته شود.
در سال 1980 يعني زماني که کيافسي با شش هزار شعبه در اقصي نقاط جهان در اوج شهرت خود به سر ميبرد، ساندرز بر اثر بيماري سرطان درگذشت. از همان ابتدا کيافسي کوشيد با ارائه مرغهاي سوخاري منحصربهفرد، همبرگرهايي را که بازار فستفود را در انحصار خود داشتند، به چالش کشيده و مفهوم فستفود را در بين مردم توسعه دهد. کيافسي يکي از نخستين فست فودهاي زنجيرهاي بود که موفق شد در سطح جهاني گسترش پيدا کند تا جايي که امروز در بيش از 100کشور جهان، بالغ بر 18 هزار شعبه دارد.
محصولات کيافسي شامل مرغ سوخاري، مرغبرگر، سيبزميني سرخکرده، نوشيدني، سالاد، دسر و صبحانه است که در سال 2013 توانسته درآمدي معادل 23 بيليوندلار آمريکا را براي اين شرکت به همراه داشته باشد. يکي از نوآوريهاي ساندرز، استفاده از چهره خود بهعنوان نشان تجاري شرکت بود. به اين منظور ساندرز با گذاشتن ريش و سبيلي جديد، چهره خود را تغيير داد و برند خود را با اين چهره جديد به مردم شناساند. با گذشت زماني در حدود 65 سال از تاسيس اين برند، اين چهره همچنان در بیشتر نقاط جهان بهعنوان نمادي از مرغ سوخاري در بين مردم شناخته ميشود. ساندرز تا پايان عمر خود همواره با يک کت و شلوار سفيد و پاپيون مشکي در محافل عمومي ظاهر شده و به اين وسيله ميکوشيد برند کيافسي را با تصويري از چهره خود، در ذهن مردم به يادماندنيتر کند.