طبق تحقیق سایت بلومبرگ، در ایالات متحده آمریکا که کشور نوشابههاست، مصرف نوشیدنیهای گازدار به 650 قوطی (هر قوطی 250 میلی لیتر) برای هر نفر در سال کاهش یافته است. برای یازدهمین سال پیاپی کاهش مصرف، حجم مصرفشده کمترین حجم مصرف بعد از سال 1985 است. در سالهای گذشته آمریکاییها به سمت نوشیدنیهای خنک مانند آب میوهها و چایهای یخ که حاوی انرژی هستند، روی آوردهاند. باید عنوان شود که گفتهها در مورد خطراتی که مصرف نوشابهها برای سلامتی انسان دارند در این زمینه موثر واقع شده است. آخرین آن به تحقیقی برمیگردد که در ژوئن گذشته چاپ شد و بیان میکرد که نوشیدنیهای قندی هر سال باعث مرگ 184 هزار نفر میشوند.
گرچه که غولهای این صنعت احساس قرار گرفتن در تنگنا را دارند، اما آنها کاملا در این مورد بازنده نیستند؛ کوکا کولا (Coca Cola) و پپسی کولا (PepsiCo) بازارهای نوشیدنیهای بدون الکل را در اختیار دارند. نام تجاری معروف مینوت مید (Minute Made) شرکت کوکاکولا که تولیدکننده آب میوه است، از 50 سال پیش برای ورزشکاران نوشیدنی تولید میکند و در سال 2011 بهطور کامل جایگاه چایهای یخی را از آن خود کرد. همچنین شرکت پپسی با نوشیدنی خود به نام گوتورید (Gotorade) نیز در بازار جایگاه خودش را دارد.
در آنطرف دریای آتلانتیک، نوشابهها موفقیت زیادی ندارند. بر طبق گزارش سایت اکو (Les Échos)در فرانسه فروش بطریهای آب در سال 2015 از مقدار فروش نوشابههای کولا عبور کرد. این موضوع برای نخستین بار بعد از 15 سال، در بازار آبهای معدنی در ردهبندی نوشیدنیهای بدون الکل رخ داد.
* منبع: فیگارو