توییتر، فیس بوک و دیگر سایتها و رسانههای اجتماعی برای اکثر کسبوکارها همچنان بهعنوان یک معماست. درحالی که کتب و جزوات آموزشی فراوانی در مورد این موضوع موجود است، باز هم اکثر کسبوکارها در مواجهه با امور بازاریابی و تبلیغات در رسانههای اجتماعی به صورت تجربی عمل میکنند.
کار بازاریابی و تبلیغات در رسانههای اجتماعی مانند سابق نیست که بتوان آن را تنها به یک نفر واگذار کرد. این موضوع باید بخشی از فرهنگ شما شود و برای آن برنامهریزی بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت داشته باشید. نمیتوان به سرعت انتظار سود بالایی از آن داشت و حتی در ابتدا ممکن است بیان شدن انتقادهای مشتریان در صفحه شبکه اجتماعی شما، حاشیههایی را برای کسبوکارتان ایجاد کند و برخی از مشتریانتان را فراری بدهد.
با این حال اگر کمی صبر و حوصله به خرج دهید و مدیریت این بازخوردها و انتقادات منتشر شده در شبکههای اجتماعی را به فردی بسپارید که به کار بازاریابی اجتماعی تسلط دارد، به نتایج قابل قبولی دست پیدا خواهید کرد. انجام امور بازاریابی در رسانههای اجتماعی بدان معناست که صمیمیت و قرابتی از نوعی جدید را با مشتریان خود برقرار کنیم و در جایگاه یکی از دوستان مجازی آنها قرار بگیریم. موفقیت در این عرصه به بسیاری از فاکتورهایی که یک ارتباط را مستحکم میکند، نیاز دارد. این فاکتورها را باید در زمان برقراری ارتباطی معتبر و اصیل با کسانی که علاقه فراوانی به محصولات، خدمات یا حتی پیام شما دارند، در نظر داشت. شناسایی سلایق افراد در شبکههای اجتماعی کار دشواری نیست؛ فقط کافی است کار را به کاردان بسپارید.
خبر خوب اینکه شما میتوانید هر زمانی که بخواهید بدون صرف هیچگونه هزینهای این کار را آغاز کنید. بسیاری از موفقیتهای خلاقانه و الهامبخشی که در عرصه کسبوکار اینترنتی به دست آمده است، از طریق رسانههای اجتماعی انجام گرفته است. به راحتی میتوانید از طریق برگزاری رویدادهای مجازی مانند مسابقه عکاسی، شعر، داستان و... علاقهمندان شبکههای اجتماعی را به سمت کسبوکار خود جلب کنید و لایکهای صفحه اجتماعی خود را به چندبرابر برسانید. امروز دیگر زمان بازاریابیهای سنتی به پایان رسیده و بازارها، مصرفکنندهها و نیازهای جدید شیوههای نوین بازاریابی را طلب میکند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که اصول بازاریابی در رسانههای اجتماعی را بیاموزیم و بهتدریج آن را به یک عادت برای خود تبدیل کنیم.