جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا توافق اوپک عملی خواهد شد؟

قیمت نفت در سال جدید چه تغییری خواهد کرد؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت  (اوپک) پیش بینی کرده است مجموع کاهش تولید برنامه ریزی شده این سازمان و غیراوپکی ها، به افت نفت موجود در انبارها شتاب بخشیده و بار دیگر بازار نفت را در نیمه دوم سال 2017 به تعادل برساند. اوپک پیش بینی کرده است تقاضای نفت خام این سازمان در سال 2017 کمی بیشتر از عرضه این سازمان خواهد بود.

با وجود آنکه اوپک در گزارش بازار نفت ژوییه گذشته خود پیش بینی کرده بود که تولید غیراوپک در سال 2017 کاهش خواهد یافت، در گزارش ماه دسامبر پیش بینی کرده است تولید غیراوپک سال آینده 300هزار بشکه در روز افزایش یابد. اوپک دلیل این اصلاح را افزایش قیمت نفت در سال 2017 عنوان کرد.

اوپک انتظار دارد به دلیل افزایش سطح قیمت نفت، فعالیت شرکت های نفت شیل آمریکا در سال 2017 افزایش یابد و این فعالیت ها نیز بیشتر بر تکمیل فعالیت های نیمه کاره متمرکز باشند. به پیش بینی اوپک، حجم سرمایه گذاری سال آینده شرکت های نفت شیل آمریکا در زمینه اکتشاف قابل توجه نخواهد بود.

اوپک همچنین با وجود رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2017، پیش بینی ماه گذشته خود از رشد تقاضای نفت این سازمان در سال آینده میلادی را تغییر نداد و آن را در سطح 1.15 میلیون بشکه در روز برآورد کرد. تولیدکنندگان کوچک تر اوپک مانند کشورهای آنگولا، نیجریه و لیبی در ماه نوامبر تولید خود را افزایش و تولیدکنندگانی مانند عربستان سعودی و کویت تولید خود را کاهش داده اند.

نشست بیستم آذرماه اعضای اوپک با 12 کشور تولیدکننده نفت غیراوپک در وین، به توافق کاهش تولید منجر شد. براساس این توافق قرار شد کشورهای غیر اوپک شامل روسیه، قزاستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی 600 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهند.

براساس توافق نشست وین، به جز نیجریه و لیبی، اعضای دیگر این سازمان 4,5درصد از تولید خود را کاهش می دهند اما ایران مجاز شد تولید نفت خام خود را از یکم ژانویه  (دوره شش ماهه این توافق)، روزانه به طور میانگین 90 هزار بشکه افزایش دهد و مجموع آن را به 3 میلیون و 797هزار بشکه در روز برساند. اوپک براساس توافق 30 نوامبر  (10 آذر) این سازمان، قرار است از اول ماه ژانویه 2017، یک میلیون و 200هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهد.

«توماس پو»، کارشناس مؤسسه «کپیتال اکونومیکس» در این باره اعلام کرد: پیش بینی می کنیم توافق اوپک فقط تا حدودی اجرا شود. بسیاری از کشورهای غیر عضو اوپک و حتی تعدادی از کشورهای کوچک عضو اوپک به احتمال زیاد به تعهدی که داده اند عمل نمی کنند. سطح کاهش تولید باید به قدری زیاد باشد که بتواند به ایجاد توازن در بازار نفت کمک کند.

پیش بینی قیمت نفت در سال 2017

تعدادی از کارشناسان حوزه نفت در گفت وگو با رویترز، بهای تقریبی نفت را در سال 2017 پیش بینی کردند. به گفته 29 کارشناس و اقتصاددان حوزه نفت که در این بررسی شرکت کردند، بهای نفت خام برنت در سال 2017 به طور میانگین 56دلار و 90سنت در هر بشکه معامله خواهد شد. این رقم جدید از 57 دلار و یک سنتی که به طور میانگین در بررسی پیشین رویترز به دست آمد کمتر بود.

این درحالی است که انتظار می رود بهای نفت خام برنت به طور میانگین با گذراندن هر سه ماه، روند افزایشی را طی کند. براساس پیش بینی های انجام شده در سه ماهه نخست سال 2017، بهای نفت با بشکه ای 53 دلار و 67 سنت آغاز می شود. در سه ماهه دوم سال به 56 دلار و 51 سنت می رسد و به ترتیب در سه ماهه سوم و چهارم سال بهای 58 دلار و 69 سنتی و 59 دلار و 78 سنتی را تجربه خواهد کرد. هر بشکه نفت در سال 2016  (سال گذشته میلادی) به طور میانگین 45 دلار معامله شد.

برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bzvWlVBo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه