برندهای مختلف همیشه به دنبال فضایی متفاوت برای تبلیغ هستند؛ فضایی که دیگر رقبا به سراغ آن نرفتهاند و آنها تنها میتوانند در راستای اهداف خود از آن بهرهبرداری کنند. شاید این عملکرد بیشتر مختص برندهای ایرانی باشد. به نظر، آنها هستند که خیلی سریع از رسانه تبلیغاتی دلسرد میشوند و به سرعت سراغ رسانه دیگری میروند، چون به گمانشان رسانهها هستند که باعث ایجاد خلاقیت در تبلیغات میشوند. این درحالی است که برخی رسانههای تبلیغاتی با قدمتی بالا اگر هنوز هم آگهیهای جالبی روی آنها نصب شود، بهراحتی نظر اکثر مخاطبان را به خود جلب خواهند کرد.
پارکها و مراکز تفریحی از آن دسته فضاهایی هستند که حضور کمتر برندی را در آنها شاهد هستیم ولی این روزها بسیاری از برندهای حوزه شوینده در فضاهای ورزشی پارکها خودنمایی میکنند. این خودنمایی فقط محدود به وسایل ورزشی عمومی نیست و برخی وسایل بازی کودکان را نیز شامل میشود. برای مثال پایه میله بسکتبال یا دور فوتبالدستیهای بزرگ پارکها این روزها به محل نصب آگهیهای تبلیغاتی برخی برندهای شوینده تبدیل شده است.
اگر دیده باشید در اکثر وسایل ورزشی و بازیهای عمومی پارکها تصویر برخی برندهای حوزه شوینده به همراه شعار تبلیغاتی نمایش داده شده است. اینکه این وسایل ورزشی توسط خود برندها در محل پارکها نصب شده یا اینکه سازمان شهرداری وسایل را در اختیار این برندها قرار داده است، آنچنان مهم نیست، مهم این است که برندهای این حوزه، مردم را به ورزش کردن با این وسایل تشویق میکنند و علاوه بر نصب پوسترهای تبلیغاتی روی این وسایل، شعارهای تبلیغاتی را نیز در این راستا روی وسایل ورزشی طراحی کردهاند.
البته نکته جالبی که در اکثر اقدامات مسئولیت اجتماعی برندهای ایرانی شاهد آن هستیم در این اقدام اخیر برندهای شوینده نیز دیده میشود. در واقع جنبه تجاری این اقدام از جنبه عامالمنفعه آن برجستهتر است. این موضوع را به عینه میتوانید در شعارهای در نظر گرفته برای آگهیهای این برندها مشاهده کنید. شعارهایی مانند ورزش، چربیها رو از بین میبره مثل...؛ روحیه ورزشی سرسختترین مشکلات را از بین میبره و این پودر ماشین لباسشویی سرسختترین لکهها را پاک میکنه؛ بدن شما با ورزش، تروتازه میشه و... اکثر شعارهای طراحی شده برای این وسایل ورزشی برمبنای شعار اصلی این برندها و بهنوعی در راستای یادآوری نام این برندها طراحی شده است.
به هرحال طراح شعارهای تبلیغاتی این آگهیها تمام سعی خود را کرده که میان پودر لباسشویی یا مایع ظرفشویی و ورزش ارتباطی منطقی برقرار کند؛ ارتباطی که از نظر هیچ مخاطب باهوشی پوشیده نخواهد ماند. اگر به عمق فعالیت چنین برندهایی دقت کنید میبینید که فعالیتی جالب در راستای برندینگ و بهنوعی مسئولیت اجتماعی خود انجام دادهاند. اما این اقدام درصورتی اینگونه تعریف میشود که این وسایل با هزینه خود برندها نصب شده باشد. با این حال باز هم باید چنین اقدامی را به فال نیک بگیریم، چون به نظر برندها میخواهند از لاک تبلیغاتی همیشگیشان بیرون بیاند و اقداماتی تازه را اجرا کنند. اقدامی که بالاخره در آن گروه هدف نیز مورد توجه قرار گرفته یعنی نیازهای دیگر مشتریان نیز از نظر برندها دور نمانده است.
با این حال به نظر میرسد اگر برندهای دیگری بهخصوص در حوزه موادغذایی به سراغ چنین اقداماتی بروند، بهتر از برندهای شوینده نتیجه خواهند گرفت. چون بههرحال آنها بیشتر با سلامتی بدن مردم سروکار دارند و اگر بتوانند محصولات رژیمی خود را در چنین فضاهایی تبلیغ کنند یا به رایگان در اختیار مشتریان قرار دهند با استقبال بهتری از طرف مخاطبان مواجه خواهند شد. با تمام این توصیفات هر اقدام متفاوتی از طرف برندها مورد استقبال مشتریان قرار میگیرد و دیر یا زود برندها تاثیرات آن را روی فروش خود حس خواهند کرد.