اگر قصد دارید وبلاگی را راهاندازی کنید، مطالب وبلاگ را در مورد موضوعاتی انتخاب کنید که مخاطبان شما میخواهند راجع به آن مطالعه کنند و این کار را با علاقه فراوان انجام دهید. لازم نیست بیش از حد نگران صفحهآرایی، گرافیک و یا بازاریابی وبلاگ خود باشید؛ چرا که این موارد آنقدر مورد توجه مشتریان و بازدیدکنندگان قرار نمیگیرد، مگر آنکه در مورد آنها افراط و تفریط کنید. موفقیت وبلاگ شما به کیفیت محتوا و توانایی شما در جذب مخاطبان به سمت وبلاگ خود است. پس از پذیرش این واقعیت، باید چند ویژگی کلیدی را به وبلاگ خود اضافه کنید تا آن را به بهترین ابزار ممکن در امر بازاریابی بدل کنید. در اینجا به چند نکته در مورد وبلاگ که رعایت آنها باعث میشود به راحتی بتوانید از وبلاگ خود بهعنوان یک ابزار قدرتمند در امر بازاریابی بهره ببرید، اشاره میکنیم:
*تمام محتوایی که در وبلاگ خود میگنجانید، باید دستهبندی شود تا خواننده بتواند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کند. با دقت فراوان به مقالههایی که باعث به وجود آمدن بیشترین اظهارنظرها و بازخوردها میشود، توجه کنید. سپس این نوع مقالهها را با دسترسی آسان در گروه موضوعی خود برجسته کنید. آن گاه مقالههای مشابه را در اختیار خوانندگان قرار دهید. یک گروه موضوعی از قبیل «مسائل مورد بحث روز» نسبت به گروهی با نام «مقالههای مربوط به سال 2007» بسیار بیشتر کلیک میشود. اگر خوانندگان هیچ عکسالعملی نشان ندهند، نشاندهنده یک پیام بسیار مبرهن و آشکار است. هر وبلاگنویسی به راحتی میتواند شما را یاری کند تا با افزودن ابزار و پلاگین های لازم روند جایگزینی مقالههای عامهپسند در رسته محبوبترین مقالهها بطور خودکار انجام شود. گروههای موضوعی دیگر را بر طبق محتوایی که به نظر میرسد بیشتر موردپسند خوانندگان شما قرار گیرد، مرتب کنید. بگذارید تا خوانندگان کنترل وبلاگ را در دست بگیرند.
* یک گروه با نام «رسانه» بسازید که در آن اهالی رسانهها بتوانند به سرعت تمام آنچه را که در مورد شما و کسبوکارتان نیاز دارند، به دست آورند. با رسانهها تعامل داشته باشید و به طور فعال بخش رسانه را در وبلاگ خود گسترش دهید.
* اگر وجود تایملاین که مشخصکننده زمان برای سازماندهی محتوای ارائه شده توسط شماست، لازم نیست، نیازی به گنجاندن تاریخهای متعدد در حاشیههای وبلاگ نیست. اینکه شما از چه زمانی این وبلاگ را به وجود آورده اید، برای اکثر مردم اهمیتی ندارد.
* تلاش کنید تا محتوای وبلاگ تا حد امکان طراوت داشته باشد. به عبارت دیگر تا حد امکان محتوا را مطابق زمان به روز کنید. به طوری که هیچگاه با گذشت زمان تازگی خود را از دست ندهد. هنگامی که بازدیدکننده یک وبلاگ، احساس میکند اطلاعات منسوخ و قدیمی را میخواند، به سرعت علاقه خود را نسبت به خواندن آن از دست میدهد. رویدادهای تاریخ گذشته را به طور کلی از وبلاگ خود حذف کنید. این نوع مقالهها باید در خبر نامه قرار گیرند.
* باید امکانی را فراهم کنید تا بازدیدکنندگان وبلاگ برای شما به راحتی comment یا بازخورد خود را قرار دهند. در حالحاضر برخی از وبلاگها از جمله وبلاگ خود من این قابلیت را برای خوانندگان فراهم میآورد تا نه تنها در مورد مقالهها اظهارنظر کنند، بلکه در مورد اظهارنظر سایر خوانندگان نیز comment بگذارند. شما باید این موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار دهید تا وفاداری را در میان مخاطبان خود
گسترش دهید.
* شرایطی را فراهم آورید تا خوانندگان بتوانند محتوای وبلاگ را با دیگر افرادی که بهصورت آنلاین با آنها در ارتباط هستند، به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال میتوانید در تمام پستهای وبلاگ خود دکمهای ازtweetmeme.com قرار میدهید تا خوانندگان به سرعت بتوانند بر روی آن کلیک کنند و پست شما را با دوستان خود در Twitter به اشتراک بگذارند. چنین پلاگین هایی را میتوان در فیس بوک،ایمیل و... یافت. تمام این ویژگیها را میتوان به هر وبلاگی اضافه کرد.
* شما باید برای وبلاگ خود بهعنوان یک ابزار تولید lead اهداف بزرگی داشته باشید. بهترین بازاریابها وبلاگ خود را به عنوان منبعی از leadهای جدید میدانند. به طور ایدهآل مرحله بعدی برای خوانندگان وبلاگ شما پیوستن به لیست ایمیل شماست. بنابراین این گزینه را در تمام صفحات وبلاگ پیشروی خوانندگان قرار دهید. همچنین میتوانید از آفرهای دوستانه و رایگان جهت ترغیب و تحریک خوانندگان خود برای پیوستن به لیست ایمیل استفاده کنید.