یکی از لوگوهایی که به چشم اکثریت ما ایرانیها آشناست، لوگوی شرکت VAIO ژاپن است که این روزها روی میز کار بسیاری از افراد خودنمایی میکند. با اینکه این لوگو از دید بصری عموم بهعنوان یک لوگوی قابل هضم و مقبول شناخته میشود اما شاید بسیاری از ما منطق و مفهوم این لوگو را ندانیم. جالبترین نکته در مورد این لوگو این است که انعطاف، تعادل، پایبندی به ملیت و معانی گسترده این لوگو باعث شده که جزو پنج لوگوی برتر دنیا شناخته شود.
و اما ریشه کلمه وایو؛ این کلمه در ابتدا مخفف Video Audio Integrated Operation بود و بعد ترجیح داده شد مخفف Video Audio Intelligent Organizer معرفی شود. شرکت بزرگ سونی طراحی این لوگوی معروف را به آقای Teiyuu Goto سپرد و از این انتخاب خود بهترین نتیجه ممکن را گرفت.
طراحی این لوگو از طرف منتقدان معانی و مفاهیم مختلفی را در ظاهر و حروف در بر داشته است که برخی از این صفات مورد تایید طراح است. مفهوم وایو دو بخش را شامل میشود: یک VA که شکل سیگنال و طول موجهای آنالوگ را نشان میدهد و قسمت بعدی IO که به صفر و یک سیگنالهای دیجیتال و کدهای باینری اشاره دارد.
از آنجا که کشوری مثل ژاپن به ماهیت محصولات تولیدیاش بسیار اهمیت میدهد، شاید نخستین باری که لوگوی VAIO را دیدیم این لوگو برای مان یادآور حروف ژاپنی بود و بعد متوجه استفاده از حروف انگلیسی در قالبی نزدیک به حروف آسیای شرقی شدیم. نکته جالبتر و البته پنهان در این لوگو استفاده از المان کوه آتشفشان فوجی سان است که از معروفترین سمبلهای کشور ژاپن محسوب میشود و در قالب حرف A استفاده شده است. دایره کوچکی که در زیر این حرف میبینیم، به معنای همان هسته آتشفشانی در دل کوه است و اتصال حروف V و A تصویری شبیه به موج دریا را ایجاد میکند که در نقاشیهای ژاپنی همیشه در کنار آتشفشان فوجی قرار میگیرد.
در یک کلام باید گفت که تعادل و فرم کلی لوگو، نهایت ابتکار و خلاقیت طراح اثر را به نمایش گذاشته و این لوگو را بهعنوان نشانی به یادماندنی و مشهور در ذهن مشتریان این برند حک کرده است؛ نشانی که شاید حتی با از میان رفتن کسبوکار هم از یادها نرود.
* کارشناس گرافیک