مکدونالد شرکتی آمریکایی و فعال در زمینه خدمات غذایی و رستوران است که بزرگترین رستوران زنجیرهای غذای فوری جهان را اداره میکند. دفتر مرکزی مکدونالد در اوک بروک ایلینوی قرار دارد. نخستین رستوران مکدونالد در سال 1948 توسط دو برادر به نامهای موریس (مک) و ریچارد مکدونالد در سان برناردینو کالیفرنیا آغاز به کار کرد.
این دو برادر برای رستوران کوچک همبرگرفروشی خود وسایلی را از فروشندهای به نام «ریکروک» خریداری میکردند تا جوابگوی نیاز آنها برای ارائه نوشیدنی به مشتریان باشد. فروش چشمگیر میلکشیک در رستوران مکدونالد، کروک را بر آن داشت تا در سال 1954 با برادران مکدونالد ملاقات کند. در همین ملاقات بود که او قالب ساده و کارآمدی را کشف کرد که به برادران مکدونالد اجازه میداد تا مقادیر زیادی غذا را با قیمتهایی ارزان عرضه کنند؛ همبرگر ساده مکدونالد 15 سنت بود که حدودا نصف قیمت همبرگر رستورانهای رقیب بود.
پیشخوان سلفسرویس رستوران مکدونالد نیاز به پیشخدمت را کاهش داده بود، مشتریها نیز غذای خود را فوری دریافت میکردند زیرا همبرگرها جلوتر پخته شده، پیچیده شده و زیر حرارت لامپهای حرارتی گرم باقی میماندند. کروک که آیندهای درخشان برای رستوران برادران مکدونالد پیشبینی میکرد، برنامه گسترش فعالیتهای رستوران و حق استفاده از نام تجاری را به آن دو پیشنهاد داد. در پانزدهم آوریل 1955، کروک نخستین نمایندگی مکدونالد را در دس پلینز (Des Plaines) ایلینوی افتتاح کرد و در همان سال شرکت مکدونالد را تاسیس کرد. کروک در نهایت سهم برادران مکدونالد را نیز در سال 1961 خریداری کرد.
تعداد شعبههای مکدونالد تا پیش از پایان آن دهه به بیش از یکهزار عدد رسید. با توجه به ثبات و رشد پایدار در این زمینه، سهام شرکت در سال 1965 وارد بورس شد. در سال 1962، سمبل «اِم» با دو قوس طلایی که توسط ریچارد مکدونالد طراحی شده بود، به پایدارترین لوگوی این شرکت مبدل شد، اما چهره عمومی این رستوران در سال 1963 و با معرفی دلقکی به نام رونالد مکدونالد شکل گرفت.
از دیگر محصولات و نمادهای برند مکدونالد میتوان به «بیگ مک» (1968)، اِگ مکمافین (1973)، هپی میلز (1979) و چیکن مکناگتس (1983) اشاره کرد. زنجیره رستورانهای مکدونالد به توسعه داخلی و بینالمللی ادامه داده و در سال 1967 وارد کانادا شد. تا سال 1988، تعداد رستورانهای مکدونالد به 10 هزار عدد رسید و تا اوایل قرن بیستویکم نیز تعداد آنها به 30 هزار عدد در 119 کشور جهان افزایش یافت. رشد مکدونالد در دهه 1990 بسیار سریع بود و بهطوریکه گفته میشد در هر پنج ساعت یک شعبه جدید مکدونالد در نقاط مختلف جهان افتتاح میشد. البته این آهنگ رشد سریع با انتقادهایی مانند افزایش چاقی در جهان نیز همراه بود.
مکدونالد در قرن بیستم فعالیتهای خود را در آمریکا با خرید چیپولت مکزیکن گریل (1998)، دوناتوس پیتزا (1999، در سال 2003 فروخته شد) و بوستون مارکت (2000) بیش از پیش گسترش داد. همچنین، این شرکت در انگلیس «آروما کافه» را در سال 1999 خریداری کرد (که در سال 2001 فروخته شد) و در پرتای منیجر (2001)، رستوران زنجیرهای ساندویچ، سهیم شد.
در حقیقت، گسترش جهانی از ویژگیهای بارز موفقیت شرکت مکدونالد بوده است. مکدونالد با تاکید بر غذاهایی با قیمت مناسب، سرگرمی و طعمدهندههایی ویژه که در مجموع کودکان و بزرگسالان را جذب میکنند، خود را بهعنوان محبوبترین رستوران خانوادگی در جهان معرفی کرده است.