برای نخستین بار در 35 سال، تعداد قربانیان تصادفات جادهای در فرانسه در دو سال پیاپی افزایش یافته است. مرگ و میر جادهای 4/2 درصد افزایش داشته و این در حالی است که تعداد تصادفات 6/3 درصد کاهش را نشان میدهد. (به همین صورت تعداد مجروحان کاهش 6/3 درصدی دارد و تعداد بستری شدگان هم با کاهش 8/1 درصدی روبهرو بوده است.) طبق دادههای سازمان ملی امنیت جادهای فرانسه، در ماه دسامبر، بیشک مرگ و میر جادهای در مقایسه با سال 2014 افزایش چشمگیری داشته است (7/7 درصد افزایش). در سال 2014، 3384 نفر در تصادفات جادهای در فرانسه کشته شدهاند که این رقم در سال 2015، 3464 نفر است.
تحقیق روی این موضوع نشان میدهد که این گفته که میگوید «زنان راننده در تصادفات رانندگی کشته میشوند»، نادرست است: مردان، جوانان و سالمندان در دستهبندی افرادی جای میگیرند که از ماشین استفاده میکنند و بیشتر دچار تصادف شدهاند. در مسافتهایی مساوی که در آن زنان و مردان رانندگی کردهاند، سهچهارم قربانیان تصادف مرد بودهاند. بهطور معمول، افزایش تصادفات بهطور خاص با سرعت (یکچهارم تصادفات مرگبار در 10ماه اخیر) و افزایش ترافیک (افزایش 5/2 درصدی در جادههای شهری و اتوبانها) قابل توجیه است.
باوجود اینکه دولت هدف داشتن کمتر از 2000 کشته در تصادفات جادهای در سال 2020 را در سر میپروراند؛ اهرم قانونی به جریان مرگبار بودن تصادفات جادهای وارد نشده است. وزیر کشور فرانسه، برنارد کازنوف(Bernard Cazeneuve) از دولت دفاع کرده و گفته است: «دولت پیشگیریها را انجام میدهد و کنترلها را بیشتر کرده است، اما هیچ چیز نمیتواند جایگزین مسئولیت فردی اشخاص شود.»
* منبع: Le Point.fr